زیدآبادی: نباید به خاطر چند تا فحش کسی را بزنند/ دادگاه‌هایی را فعال کردند که نگرانیم دوباره قائله شروع شود/ راه کشورداری این نیست + فیلم
حجم ویدیو: 60.35M | مدت زمان ویدیو: 00:02:32

به گزارش رکنا، مناظره «اعتراض دارم» با حضور احمد زیدآبادی، کارشناس مسائل سیاسی و دبیر کل ادوار تحکیم وحدت و عبدالله گنجی، روزنامه نگار و مدیرمسوول روزنامه همشهری در دانشگاه شریف برگزار شد.

احمد زیدآبادی در این مناظره گفت: دانشجویان شعارهایی دادند که من موضع گرفتم و این طور نیست که همه شعارها را تایید کنیم. اما فحش باد هواست و نباید به خاطر چند تا فحش کسی را بزنند و به دانشگاه هجوم بیاورند. از مولا علی (ع) بالاتر نداریم که وقتی به او توهین می شد، یا فقط یک جمله می گفت یا به اطرافیان خود می گفت حرف در مقابل حرف است.

وی در خصوص فضای دانشجویی در اتفاقات اخیر و جنبش دانشجویی عنوان کرد: در پاسخ آقای گنجی بگویم هیچ وقت به عنوان نماینده و عضوی از اصلاح طلبان نبوده‌ام و دیدگاه من ملی-مذهبی است، مشی من اصلاح‌طلبانه است اما از جانب آنان حرف نمی‌زنم. همکاری با آقای کرباسچی هم برای این است که ایشان از کارگزاران بیرون آمده است.

وی تاکید کرد: در کلیت جامعه همیشه اینطور بوده که یک حرکت بزرگ وجود داشته و جنبش دانشجویی ذیل آن بوده است. آنچه که اتفاق افتاده این است که بدنه دانشجویی و این جنبش خشمگین است و افقی در روبه‌روی خودش نمی‌بیند که آینده خودش را ترسیم کند.

این که فکر کنیم دانشگاه تمام شده است، درست نیست

این فعال سیاسی تاکید کرد: اگر دولت‌ها بالغ باشند به جای این‌که با این جنبش مقابله کنند آن را مدیریت می‌کنند، اما اتفاقات اخیر نشان داد اینکه فکر کنیم دانشگاه تمام شده است، درست نیست.  امرزو دهه هشتادی‌هایی به دانشگاه آمده‌اند که به حرف پدر و مادر خودشان تن نمی‌دهند و با یک فرهنگ جهانی بزرگ شده‌اند. یک حالت عصیانی در این‌ها رخ داده و روی حرف خودشان هم می‌ایستند و چون دستگاه‌های تولید فرهنگ ناکارآمد هستند و نتوانستند بر فکر این بچه‌ها تاثیر بگذارند، این اتفاقات هم تقصیر این بچه‌ها نیست؛ چراکه تولید فکر و سیاستی نیست و این نتیجه یک سلسله سیاست‌هایی است که الان می‌گوییم این‌ بچه‌ها تقصیری ندارند.

وی گفت: دور نشستن و داوری کردن این بچه‌ها به نظر من منصفانه نیست.

وی افزود: برخی به آنچه که درباره پاسخگویی جمهوری اسلامی می‌گویند ابدا و مطلقا پاسخگو نبودند. در بهار مطبوعات ما روزنامه‌هایی داشتیم که همه را یک شبه قاضی مرتضوی تعطیل کرد و یک خلاء ایجاد شد و روزنامه‌ها دست جناح اصولگرا افتاد. صدا و سیما هم دست اصولگراها افتاد.

زیدآبادی بیان کرد: سال ۸۲ به رهبری نامه نوشتم که آیا می‌شود از شما انتقاد کرد؟ بحث دیگر هم‌ درباره مسئله اتمی بود که در کمال احترام مطرح کردم با جوابی که گرفتم آقای گنجی بگوید جمهوری اسلامی پاسخگو است یا خیر.

زیدآبادی درباره این‌که‌ آیا جمهوری اسلامی قابل نقد است، گفت: این که جمهوری اسلامی در خارج و گروه‌های اسرائیلی و منطقه دشمنانی دارند که قابل انکار نیست اما رفتار ا‌ینها بهانه برای برخی از رفتارها می‌شود.

در بحث مهسا امینی می شد جور دیگری عمل کرد

وی ادامه داد: در بحث خانم مهسا امینی می‌شد جور دیگری عمل کرد. ابتدا افرادی را عزل می‌کردند بعد موضوع را پیگیری می‌‌کردند. به طور مثال در بحث آقای مرتضوی گفتیم جنسش چیست، اما کسی گوش نکرد تا آخر نگهش داشتند که مشخص شد به مسئولان عالی‌رتبه گزارش دروغ می‌داده.

زیدآبادی افزود: در مورد گشت ارشاد هم همین است، در وسط اسلام که گشت ارشاد نبوده است! مشکل نظام ما این است که حقوق شهروندی را یکسان نمی‌شمارد. حقوق افراد مذهبی را بیشتر می‌شمارد. نمی‌شود همه را حذف کنی و نادیده بگیری بعد هم بگویی همه بیاید. از سال ۹۸ نوعی انعطاف در جمهوری اسلامی دیده می‌شد و اگر می‌خواست این داستان‌ها پیش برود باید اجازه می‌داد حق پیش برود. واقعا ممکن است در بعصی از حوزه‌های خاص اوضاع ایرادی داشته باشد اما به آن سیاهی نیست.

این فعال سیاسی گفت: باید حریم برای پلیس رعایت شود اینکه با پلیس مقابله کنند مشی براندازی است. اما امروز دوباره دادگاه‌هایی را فعال کردند که نگرانیم دوباره قائله شروع شود، راه کشورداری این نیست.

وی ادامه داد: امروز مسئولان می‌گویند می‌خواهند کاری انجام دهند اما نمی‌گذارند،  گاهی اوقات مسئولان می‌خواهند حرفی بزنند یک دفعه روزنامه کیهان می‌گوید شما غلط کردید.

کدخبر: 838557 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟