ماجرای قطع شبانه آب مناطقی از تهران چه بود؟ / آبفا: بدلیل خشکسالی های اخیر فشار آب کم می شود!

به گزارش رکنا؛ روز جمعه بود که مدیرعامل آبفا خبری را رسانه ای کرد: «به دلیل کاهش بارش ها سطح آب سدهای مخزن آب تهران افت محسوسی داشته و لازم است مردم صرفه جویی را پیشه کنند و...» با شنیدن این خبر پیش بینی می شد، طبق تجربه سالیان متمادی، سازمان آب محدودیت هایی را برای مردم در نظر بگیرد و اگر لازم باشد قطع نوبتی آب مناطق و شاید بالاتر از آن جیره بندی آب را در دستور کار قرار دهد. اما نکته ای در این بین به ذهن می رسد اینست که مگر نه اینکه برای این گونه اقدامات باید ابتدا برنامه ریزی صورت بگیرد و در نهایت اگر نیاز به قطع آب  بود، این کار پس از اطلاع رسانی دقیق از طریق رسانه ها و حتی موردی به مردم ، بصورت مرحله ای و البته منطقی به مرحله اجرا درآید؟

قطع ناگهانی آب بدلیل خشکسالی های اخیر!

طبق گزارش های مردمی و مشاهدات عینی خبرنگار رکنا، شب گذشته (دوشنبه 25 مهرماه 1401) حوالی ساعت 22 بود که مناطقی از تهران (مانند منطقه 7 حوالی خیابان سهروردی) به ناگاه دچار قطعی آب شدند.
در اینگونه مواقع به طور طبیعی ابتدا سری به کوچه و خیابان می زنیم، شاید دلیل قطع آب، ترکیدگی لوله، حوادث یا مثلا تعویض شیر و غیره باشد.اما هیچ کدام دلیل این قطعی نبود. در همین حین با تلفن ثابت سامانه 122 شرکت آبفا را گرفتیم. همان ابتدا شنیدن صدای ضبط شده آنسوی خط شوکه مان کرد:« به دلیل خشکسالی های اخیر، فشار آب تا ساعت 24 دچار کاهش می شود و..!» شاید اشتباهی شده است و هزار شاید دیگر که این مواقع به ذهن می رسد.
نیمه شب نفر چهل و سوم صف انتظار شدیم، ناامیدانه به انتظار نشستیم و توصیه های تکراری را از صدای ضبط شده می شنویم که: «مردم همکاری کنید، مردم صرفه جویی کنید، مردم آب کم است و..» جملات اعصاب خردکن و ندانستن اینکه چند نفر دیگر مانده تا ما توفیق یابیم هم مزید بر علت. اما شاید مانند دفعات مشابه کسی تا دقایقی دیگر از آنسوی خط بگوید: حادثه ای اتفاقی افتاده و بزودی وصل می شود.

ساعت از 24 گذشت و خبری نشد. تنها اتفاقی که افتاد این بود که صدای ضبط شده، ساعت اتمام این ماجرا را به عقب کشید و این بار می گفت:« به همان دلیل قبلی ...تا ساعت 2 بامداد...!» مشتاق تر شدیم از کارشناس شرکت آبفا دلیل مشکل و اضافه شدن زمان قطع آب را جویا شویم. بالاخره ساعت 2:20 دقیقه بامداد موفق به صحبت با پاسخگوی تلفنی شدیم. سوال های ما همان سوالهای معمول بود ولی جوابها عجیب و غریب شده بود: «ببینید عزیز دل! همانطور که می دانید امسال دچار خشکسالی هستیم و ما هم مجبوریم فشار آب را کم کنیم و شما هم طبق ماده 16 مقررات ملی ساختمان باید پمپ آب و مخزن بگذارید و..راستی گفتید سر خیابان هستید یا انتهای خیابان؟! پلاک چند؟ طبقه چندم؟ البته این را بگم، آب قطع نشده ها، فشارش کم شده و حتما طبقات پایین آب دارند.شما چک کنید.نه، شما اشتباه می کنید، دوباره چک کنید و... خدانگهدار!» 

و ما ماندیم و سوالات بی جواب مانده:« -مگر نباید قبلا اطلاع رسانی کنید؟ -فشار آب کم نشده، آب قطع است -نصف شب وقت یاد دادن مقررات ملی ساختمان به مردم است؟ -طبق کدام برنامه ریزی قطع آب اول 2 ساعت، بعد می شود 4 ساعت؟ -جدول قطع آب یا به قول شما کاهش فشار آب کجا منتشر شده؟ -چگونه است که یک موضوع بی ربط صد بار در شبکه های خبری زیرنویس می شود ولی این موضوع مهم، نه؟ -چرا راستش را به مردم نمی گویید و به شعور مخاطب تان توهین می کنید؟ -فاصله ما تا مخزن اصلی آب منطقه کمتر از 50 متر است، پس وقتی می گویید کاهش فشار و اینجا آب قطع است یعنی چه؟! -مگر قطع منطقه ای آب به پلاک و طبقه ربط دارد؟ -و سوال آخر اینکه الان ساعت 2:30 است که سعی می کنید ما را قانع کنید اما طبق زمانبندی خودتان هم آب وصل نشده؟
کارشناس پاسخگوی شیرین زبان شرکت آبفا درحالی به مکالمه خاتمه داد که نه سوالات ما پاسخ داده شده بود و نه آب در زمان اعلامی صدای ضبط شده سامانه 122 وصل شده بود. یک بار دیگر با سامانه تماس گرفتیم تا شاید کسی دیگر برای سوالات باقیمانده ما پاسخی بدهد که همان لحظه اتصال به سامانه دوباره خشکمان زد:« به همان دلایل قبلی...تا ساعت 6بامداد...!» دیگر حرفی باقی نمی ماند که با تلفن بتوان زد.
گفتنی است، پس از بررسی میدانی و کسب اطلاع از ساکنین منطقه مشخص شد در تراز سطح خیابان نیز آب قطع بوده و ساعت 5 صبح شیر آب به روی مردم باز شده و موضوع احتمالا همان قطع آب 7 ساعته بوده و نه کاهش فشار.  

 در پایان، خبرنگار اجتماعی رکنا امروز سعی کرد موضوع را از روابط عمومی شرکت آبفا جویا شود، اما مسئول مربوطه در جلسه بودند و موفق به گفتگو با  وی نشد.

محمد معظمی گودرزی/ رکنا

کدخبر: 834332 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟