پرداخت ماهانه 5 میلیون تومان به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی با یک طرح سبز پشت بامی + جزئیات

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با توجه به گسترش آثار سوء ناشی از تغییرات اقلیمی در جهان و برنامه ریزی کشورهای مختلف برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر در سال های آتی، گسترش استفاده از انرژی های پاک در کشورمان نه تنها از نظر محیط زیستی یک ضرورت جدی به حساب می آید، بلکه می تواند باعث توسعه فناوری های نوین مربوط به این انرژی ها در ایران شود و اشتغالزایی پایدار را به همراه داشته باشد؛ بخصوص که در ایران، پتانسیل های فراوانی برای گسترش انرژی های تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی خورشیدی وجود دارد و کشورمان می تواند علاوه بر توسعه نیروگاه های بزرگ، از ظرفیت نصب نیروگاه های کوچک مقیاس نیز استفاده کند. در این میان، یکی از مهمترین ظرفیت های مغفول در کشورمان، نصب نیروگاه های خورشیدی کوچک در پشت بام منازل است که می تواند بستر مناسبی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر به حساب آید.

در همین راستا، سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق ایران (ساتبا)، اخیرا طرحی را با همکاری سازمان بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری برای نصب نیروگاه های خورشیدی کوچک در مقیاس پشت بام منازل اقشار کم بضاعت در مناطق محروم کشور آغاز کرده است؛ طرحی که اجرای آن نه تنها به ظرفیت تولید برق با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشورمان اضافه می کند، بلکه می تواند منجر به درآمدزایی پایدار برخی اقشار کم برخوردار جامعه شود؛ زیرا قرار است وزارت نیرو برق تولیدشده توسط این نیروگاه های کوچک را به صورت تضمینی و به مدت 20 سال با بالاترین نرخ تشویقی از متقاضیان نصب نیروگاه های کوچک مقیاس خریداری کند.

اضافه شدن نزدیک 3 هزار مگاوات به ظرفیت انرژی خورشیدی کشور با طرح نیروگاه های پشت بامی

جعفر محمدنژاد، مدیرکل دفتر توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر کوچک مقیاس و سخنگوی سازمان ساتبا درباره طرح این سازمان برای توسعه نیروگاه های پشت بامی با رویکرد حمایت از اقشار کم برخوردار به خبرنگار رکنا توضیح داد: پیرو مصوبه معاونت اول ریاست جمهوری برای احداث 550 هزار سامانه خورشیدی 5 کیلوواتی برای پنج سال یعنی نصب 110 هزار نیروگاه کوچک مقیاس در هر سال، مرداد 1401، تفاهم نامه ای پنج جانبه بین سازمان ساتبا با بسیج سازندگی، کمیته امداد، بهزیستی و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به امضا رسید و اکنون اجرای آن تفاهم نامه در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: طرح نصب 550 هزار سامانه کوچک مقیاس، نه تنها می تواند در مدت 5 سال به میزان 2 هزار و 750 مگاوات به ظرفیت اسمی تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی در کشورمان کمک کند، بلکه درآمدزایی برای اقشار محروم جامعه را نیز به همراه دارد و می تواند در بلندمدت به الگویی برای توسعه نیروگاه های خورشیدی پشت بامی در نقاط مختلف کشور تبدیل شود. به همین دلیل، اجرای این طرح به زیرساخت های محکمی نیاز دارد و سازمان ساتبا به عنوان متولی توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور، به دنبال آن است که با همراهی بسیج سازندگی و نهادهای حمایتی حاضر در تفاهم نامه پنج جانبه، شرکت های توانمندی را به عنوان پیمانکار برای اجرای این طرح انتخاب کند.

مدیرکل دفتر توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر کوچک مقیاس سازمان ساتبا ادامه داد: ساخت و نصب نیروگاه های پشت بامی توسط شرکت های پیمانکار انجام خواهد شد. ما در ماه های گذشته برای انتخاب شرکت های ذی صلاح جهت مشارکت در این طرح، با انتشار یک فراخوان از همه شرکت های متقاضی دعوت کردیم که امکانات و توانمندی های خود را اعلام کنند. در حال حاضر حدود 60 شرکت برای نصب پنل های خورشیدی بر پشت بام منازل اقشار محروم در مناطق مختلف کشور اعلام آمادگی کرده اند و ما قرار است در روزهای آینده تعدادی از این شرکت ها را که از نظر فنی و مالی توانایی انجام این کار را دارند، با کمک نمایندگان نهادهای حمایتی تفاهم نامه پنج جانبه انتخاب کنیم و به هر کدام از شرکت ها مسئولیت اجرای طرح در یکی از مناطق کشور را واگذار کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: مساله مهم در طرح نصب نیروگاه های پشت بامی برای ما این است که خانوارهای متقاضی مشارکت در این طرح، از اجرای قرارداد خرید تضمینی برق و فعالیت نیروگاه های نصب شده در منازل خود تا 20 سال آینده اطمینان داشته باشد. برای همین منظور، شرکت های پیمانکار مشارکت کننده در این طرح، باید حتما در استان هایی که در آن فعالیت خواهند کرد، نمایندگی داشته باشند تا بتوانند علاوه بر فروش پنل های خورشیدی و نصب آنها بر پشت بام منازل اقشار کم درآمد، تا 20 سال به این خانوارها خدمات مربوط به تعمیر و نگهداری نیروگاه ها را ارائه کنند. به همین دلیل، ما از شرکت های پیمانکار درخواست کرده ایم که از همین حالا امکانات خود را در استان ها فعال کنند تا بتوانند از پس اجرای تعهدات محکمی که برای اجرای این طرح در طول 20 سال از آنها گرفته خواهد شد، برآیند.

خرید برق تضمینی با بالاترین نرخ تشویقی از خانوارهای تحت پوشش به مدت 20 سال

محمدنژاد با تاکید بر این که فعلا فقط خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی می توانند در طرح نصب نیروگاه های پشت بامی شرکت کنند، عنوان کرد: طرح نصب نیروگاه های کوچک مقیاس یک طرح حمایتی است که فعلا فقط خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که توسط این نهادها تایید صلاحیت خواهند شد، می توانند در آن مشارکت کنند. البته سازمان ساتبا در نظر دارد در آینده برنامه های دیگری را برای مشارکت سایر خانوارهای ساکن مناطق محروم کشور در نصب نیروگاه های کوچک مقیاس اجرا کند، اما مبلغ خرید تضمینی برق و میزان تسهیلات ارائه شده به برای نصب نیروگاه به آن خانوارها، کمتر از اقشار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی خواهد بود.

سخنگوی سازمان ساتبا بیان این که وزارت نیرو تا 20 سال برق تولیدشده توسط نیروگاه های پشت بامی را از خانوارهای تحت پوشش خریداری خواهد کرد، گفت: در طرح نیروگاه های حمایتی پشت بامی، قرار نیست خانوارها برقی را که در پشت بام منزل‌شان تولید می شود، خودشان مصرف کنند، زیرا اصلا این کار برای هیچ خانواری به صرفه نخواهد بود؛ چون هزینه ای که اکنون دولت برای تحویل برق به خانوار های روستایی از آنها می گیرد، 60 تومان به ازای هر کیلووات است، اما در این طرح قرار است برق تولیدی هر خانوار با نرخ تشویقی هر کیلووات 2200 تومان که بالاترین نرخ خرید تضمینی برق وزارت نیرو است، از خانوار ها خریداری شود.

مدیرکل دفتر توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر کوچک مقیاس سازمان ساتبا ادامه داد: تمام استان های کشور در طرح نصب 110 هزار نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در مناطق محروم شامل می شوند و برای هر استان، با توجه به وسعت، شدت محرومیت و میزان تابش آفتاب در آن، سهمیه خاصی پیش بینی شده است؛ به طور مثال، ما در این طرح به سیستان و بلوچستان 10 هزار نیروگاه، به کرمان 7 هزار نیروگاه، به یزد 4 هزار نیروگاه و به آذربایجان شرقی 2 هزار نیروگاه سهمیه داده ایم. در طرح نصب نیروگاه های پشت بامی، حتی برای استان های گیلان، مازندران و گلستان که شدت تابش کمتری دارند نیز یک هزار سهمیه پیش بینی شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: مجری طرح نصب نیروگاه های پشت بامی، بسیج سازندگی است و نهادهای حمایتی مشارکت کننده در این طرح یعنی کمیته امداد، سازمان بهزیستی و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جهموری موظف هستند که خانوارهای مددجوی متقاضی حضور در این طرح را شناسایی و از آنها ثبت نام کنند. سازمان ساتبا نیز مسئول خرید تضمینی برق تولیدشده از نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس است و همچنین مشاوره و نظارت فنی اجرای این طرح را برعهده دارد و دستورالعمل نصب این نیروگاه ها را به بسیج سازندگی و شرکت های پیمانکاری نصب این نیروگاه ها ارائه خواهد داد.

پرداخت وام 100 میلیون تومانی به خانوارهای متقاضی با نصب نیروگاه های پشت بامی

محمدنژاد درباره نحوه تامین هزینه نصب نیروگاه های خورشیدی کوچک برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی توضیح داد: هزینه ساخت و نصب هر نیروگاه خورشیدی 5 کیلوواتی حدود 100 تا 120 میلیون تومان تمام خواهد شد که با توجه به رویکرد حمایتی این طرح، قرار است تمام این هزینه به صورت وام بانکی کم بهره به خانوارهای متقاضی مشارکت در اجرای این طرح پرداخت شود. بانک های ملی، صادرات، سپه، تجارت و ملت، بانک های عامل این طرح هستند و مدت زمان بازپرداخت تسهیلات آنها، 7 ساله خواهد بود. شروع پرداخت اقساط نیز حدود سه ماه بعد از نصب نیروگاه های کوچک مقیاس روی پشت بام منازل اقشار محروم پیش بینی شده است.

سخنگوی سازمان ساتبا ادامه داد: اقشار محرومی که در طرح نیروگاه های خورشیدی حمایتی مشارکت کنند، می توانند با استفاده از درآمد حاصل از فروش تضمینی برق به وزارت نیرو، اقساط تسهیلات مربوط به هزینه نصب نیروگاه ها را بپردازند. البته میزان درآمدزایی این افراد از مبلغ وام ها بیشتر خواهد بود. همچنین باید توجه داشت که دوره پرداخت اقساط هفت ساله است، اما قرارداد خرید برق تضمینی توسط وزارت نیرو 20 ساله خواهد بود. بنابراین با توجه به این که اقشار کم درآمد قرار نیست هیچ هزینه ای را برای نصب نیروگاه های پشت بامی از جیب خود بپردازند، اجرای این طرح حتما از نظر اقتصادی برایشان جذاب خواهد بود.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به این که هزینه نصب پنل های خورشیدی، حدود سه ماه بعد از نصب نیروگاه و از طریق تسهیلاتی که به اقشار کم بضاعت ارائه می شود، از آنها دریافت خواهد شد، پیمانکاران متقاضی مشارکت در طرح نیروگاه های پشت بامی، از میان شرکت هایی انتخاب خواهند شد که از بنیه مالی لازم برخوردار باشند که بتوانند با سرمایه گذاری اولیه، چند هزار نیروگاه را نصب کنند و چند ماه بعد هزینه نصب آن را دریافت کنند. علت فاصله سه ماهه بین دریافت وام و شروع بازپرداخت آن، پیش بینی کردن زمان احتمالی است که برای تشکیل پرونده و شروع خرید تضمینی برق از خانوارها توسط سازمان ساتبا صرف خواهد شد.

نحوه افزایش درآمد خانوارها از فروش برقی تضمینی به وزارت نیرو در طول 20 سال

محمدنژاد درباره نحوه درآمدزایی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از نصب نیروگاه های پشت بامی توضیح داد: ظرفیت نیروگاه های پشت بامی که برای هر خانوار نصب می شود، 5 کیلووات است و وزارت نیرو، برق تولیدی همه نیروگاه ها را به مدت 20 سال به صورت تضمینی از خانوار ها خریداری خواهد کرد. قیمت اولیه خرید تضمینی برق در این طرح، 2200 تومان به ازای هر کیلووات ساعت است که البته این نرخ در سال های آینده افزایش خواهد یافت. همچنین در هفت سال اول اجرای این طرح، خانوارها باید بخشی از درآمد حاصل از فروش برق به دولت را به عنوان اقساط وام نصب نیروگاه بپردازند، اما از سال هشتم تا بیستم، به مدت 13 سال تمام درآمد حاصل از خرید برق تضمینی متعلق به خود خانوارها خواهد بود.

مدیرکل دفتر توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر کوچک مقیاس سازمان ساتبا ادامه داد: مطابق محاسبات کارشناسان سازمان ساتبا، درآمد ماهیانه هر خانوار از نصب نیروگاه های خورشیدی پشت بامی، در سال اول به طور متوسط ماهانه حدود یک میلیون و 600 هزار تومان خواهد بود که البته حدود یک میلیون و 200 هزار تومان از این مبلغ، هر ماه به عنوان قسط وام کسر می شود و ماهانه حدود 400 هزار تومان برای هر خانوار باقی می ماند. اما طبق فرمول تعیین شده توسط سازمان ساتبا برای خرید تضمین برق نیروگاه های پشت بامی، در سال های آینده درآمد خانوارهای شرکت کننده در این طرح افزایش خواهد یافت و تا پایان سال هفتم که اقساط وام نصب نیروگاه به صفر می رسد، درآمد هر خانوار به حدود 5 میلیون تومان در ماه خواهد رسید.

سخنگوی سازمان ساتبا تاکید کرد: خانوارها از وقتی نیروگاه های پشت بامی را تحویل می گیرند، عملا مالک نیروگاه ها خواهد بود و حتی بعد از 20 سال خرید تضمینی برق توسط وزارت نیرو نیز می توانند از پنل های خورشیدی خود درآمدزایی کنند. بنابراین نصب نیروگاه های پشت بامی، می تواند درآمدزایی پایدار را برای خانوارهای تحت پوشش این طرح به همراه داشته باشد. همچنین با اجرای این طرح، خانوارهای مناطق محروم ساکن منتهی الیه خطوط شبکه برق کشور در تولید برق به وزارت نیرو کمک می کنند و با این کار، هم هزینه های وزارت نیرو را کاهش می دهند و هم پایداری شبکه برق را تضمین می کنند، زیرا با تامین برق بخش هایی از مناطق محروم با نیروگاه های کوچک پشت بامی، دیگر لازم نیست وزارت نیرو برای انتقال برق از شبکه سراسری به این مناطق و نصب ترانس و سایر دستگاه ها برای افزایش فشار برق در این بخش هزینه کند.

وی در پایان تصریح کرد: اجرای طرح نیروگاه های پشت بامی برای وزارت نیرو از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا امروزه برخلاف گذشته دیگر توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشورمان یک مساله فانتزی نیست، بلکه یک موضوع کاملا عملیاتی است و در آینده ای نزدیک بخش قابل توجهی از سبد انرژی کشورمان را انرژی های تجدیدپذیر تشکیل خواهند داد. بنابراین وزارت نیرو حتما تا 20 سال آینده خرید تضمینی برق را از خانوارهای متقاضی حضور در طرح نیروگاه های حمایتی خریداری خواهد کرد.

کدخبر: 834026 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟