عذرخواهی مدیران خطاکار  به جای طلبکاری مشکلات را در نطفه رفع می کند / تاثیر اخبار جعلی در اعتماد مردم به رسانه ها

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حمله اخبار جعلی سبک جدیدی از جنگ بر روی کره زمین است که مدتی است مردمان و دولتمردان کشورهای مختلف را درگیر خود کرده است. این روزها با انتشار اخبار ضد و نقیضی که در فضای اخبار کشور ایران در داخل و خارج منتشر می شود به نظر ایران نیز وارد نبردی سایبری شده است. چقدر این فرضیه می تواند درست باشد و تا چه میزان ناآگاهی و کار بلد نبودن مسئولان رسانه ای کشور و روابط عمومی های ارگان ها و نهادها مقصر در بلبشوی رسانه ای کشور هستند که در این خصوص با دیپلمات بازنشسته ایرانی و وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات، به گفت و گو نشستیم.

محمدحسن قدیری ابیانه

سرعت عمل نظام در انتشار اخبار کم شده است

محمدحسن قدیری ابیانه ، دیپلمات بازنشسته ایرانی، سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک در گفت و گو با رکنا، در پاسخ به اینکه مقصر ضعف اطلاع رسانی در کشور در این روزها کیست؟ گفت: این مهم به ضعف اطلاع رسانی در همه دستگاه های دولتی باز می گردد. نظام، در مسئله تبلیغات ضعیف عمل کرده و سرعت عمل ها در انتشار اخبار نیز کم شده است. مثلا اگر نیروی انتظامی، فیلم مربوط به خانم مهسا امینی را زودتر منتشر می کرد، اینچنین فرصت دامن زدن به شایعات به دشمن داده نمی شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه خبرگزاری ها به دنبال انتشار سریع اخبار هستند و گاهی هم ممکن است در این مسیر اشتباه کنند، گفت: افکار عمومی باید تلاش کند اطلاعات را از منابع رسمی دریافت کند. در این راستا، اگر خبری به دروغ و عمدی منتشر شد، لطمه اصلی را خود همان رسانه می بیند.

قدیری ابیانه با تاکید بر اینکه پارلمان ترکیه، قانونی را تصویب کرده که به موجب آن هرگونه انتشار اطلاعات یا اتهامات غلط در فضای مجازی با 3 سال زندان مواجه خواهد شد، افزود: این اتفاق خوبی است که اگر کسی اخبار کذب به ویژه در ارتباط با مسائل امنیتی منتشر کرد، چنین مجازاتی در پیش داشته باشد. اگر مشابه چنین قانونی در کشور ما نیز اجرا شود،برخی از رسانه های اصلاح طلب، به دلیل دروغ پراکنی باید بسته شوند.

سید احمد معتمدی

اگر اطلاع رسانی به موقع انجام نشود، مسئولان باید برای «هیچ»، هزینه هنگفتی پرداخت کنند

همچنین سید احمد معتمدی ، وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه مشکل اصلی در نوع اطلاع رسانی این روزها، این است که مسئولان سریع اطلاع رسانی و شفاف سازی نمی کنند، گفت: اگر اطلاع رسانی به موقع انجام نشود، طبیعی است که شایعه پراکنی رخ می دهد. اگر مسئولان بلافاصله اطلاع رسانی کنند، قطعا 90 درصد شایعه ها کنار می روند. با این وجود، وقتی شایعه ای پخش شد، درست کردن اوضاع خیلی سخت می شود؛ در واقع به قول معروف یک کلاغ چهل کلاغ رخ می دهد و راه حل این مهم، در دست نهادها و دستگاه هایی است که باید به موقع اطلاع رسانی کنند.

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: اطلاع رسانی به موقع، یک تدبیر مدیریتی است که بستگی به میزان توان مدیران دارد. مدیران ارشد، باید مدیران پایین دستی که به درستی به وظایف اطلاع رسانی خودشان عمل نمی کنند را شناسایی و نسبت به شرایط روز آگاه کنند. در چنین شرایطی، اصلا نباید مدیری انتخاب کرد که صلاحیت لازم را برای کاری را نداشته باشد، همچنین، یکی از وظایف مدیران این است که آنچنان سریع عمل کنند که مشکلی در زمینه اطلاع رسانی پیش نیاید وگرنه باید برای «هیچ»، هزینه هنگفتی پرداخت کنند. تکذیب و اصلاح اخبار هزینه دارد. مردم واقعیت ها را می بینند و لذا با اطلاع رسانی صحیح و سریع، می توان جلوی هر گونه شایعه و خبر کذبی را گرفت.

سید احمد معتمدی در پایان با تاکید بر اینکه اگر اطلاعات غلط منتشر شود، رسانه ها باید عذرخواهی کنند، گفت: ولی در شرایطی که دیر اطلاع رسانی شده باشد، عذرخواهی دیگر کارایی ندارد. در بسیاری از مواقع، ما می بینیم یک مدیر، خطایی انجام داده و بعد همان مدیر، از مخاطبان هم طلبکار می شود و  اینگونه افکار عمومی را تحریک می کند؛ ولی اگر خطایی رخ دهد و عذرخواهی هم صورت بگیرد، قطعا می تواند در آرام سازی افکار عمومی کمک کننده باشد.

کدخبر: 833667 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟