بدون صلح هیچ نداریم/ سازمان ملل، محلی برای معاملات سیاسی است نه ایجاد صلح

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  روز جهانی صلح در تقویم جهانی ۲۱ سپتامبر برابر با ۳۱ شهریور است. روز جهانی صلح برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ تعیین شد. این روز در پنجاه و هفتمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل و بر اساس قطعنامه ۶۷/۳۶ در تاریخ ۳۰ نوامبر ۱۹۸۱ انتخاب شد. زنگ صلح مطابق هرسال روز ۲۱ سپتامبر در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک زده خواهد شد. این زنگ از سکه‌های اهدایی کودکان از تمام قاره‌ها به جز آفریقا ساخته شده است. در کنار این زنگ نوشته شده است: زنده باد صلح مطلق جهانی

صلح واقعی در بستر جوامع شکل می گیرد نه دولت ها

در راستای اهمیت این روز مهم و چرایی دست نیافتن ملت ها به آن، با زهرا نژاد بهرام ، سیاستمدار به گفت و گو نشستیم. او در ابتدا در پاسخ به اینکه چرا با وجود پیشرفت در حوزه ارتباطات و حرکت به سمت دهکده شدن جهان، مردم دنیا نسبت به احوالات هم به خوبی مطلع هستند و به نوعی انسان دوستی بیشتر از گذشته شده است؛ همچنان سران حکومت ها، همچنان به نزاع، ستیز، جنگ و... دامن می زنند؟ گفت: در عرصه اجتماعات بشری، مسئله تفاهم بشری و تکیه بر نقاط مشترک، موضوع اصلی جوامع محسوب می شود. مردمان با یکدیگر ارتباطات عاطفی و انسانی دارند که برگرفته از ذات بشری است. با این وجود وقتی به مسائل دولت ها ورود می کنیم، این مهم تبدیل به رقابت های سیاسی و قدرت می شود.

وی در ادامه افزود: صلح واقعی، صلحی است که در بستر اجتماع شکل گیرد؛ نه در بستر دولت ها. دولت ها صرفا برای جذب منافعی دست به اقدامات می زنند و مسئله اصلی تمام آن ها قدرت است. قدرت، بین مردم وجود ندارد؛ چراکه آن ها می خواهند که فقط ارتباط برقرار کنند و با یکدیگر دوست باشند.

صلح زمانی حاصل می شود که ملت ها به هم نزدیک و دولت ها از هم دور شوند

نژادبهرام با تاکید بر اینکه دولت ها، ضعف کشورهای دیگر را برای خودشان نوعی امتیاز در نظر می گیرند و این حس، در جوامع بشری بسیار کم رنگ است، گفت: جنگ هایی که درطول تاریخ رخ داده است هم جملگی نشان از جنگ قدرت ها با یکدیگر دارد. صلح؛ که بشر از ابتدای خلقت به دنبال آن بوده است؛ میسر نمی شود مگر آن که روز به روز ملت ها به هم نزدیک شوند و دولت ها به حاشیه روند.

این سیاستمدار در ادامه گفت: با توجه به ظرفیتی که فضای مجازی ایجاد کرده است، جوامع بشری توانسته اند به یکدیگر نزدیک شوند و اطلاعات را به یکدیگر منتقل کرده و از هم دیگر بیشتر با خبر شوند. همچنین ظرفیت فضای مجازی توانسته است در جوامع بشری، حس هم دردی و فرصت گفت و گو و آشنایی با مسائل را بیشتر کند. فارق از اینکه هر کدام به چه زبانی صحبت می کنیم، تصاویر، اموجی ها، ویدیوها و... نمونه آشکاری از ارتباط حسی بین ملت ها هستند.

وی در ادامه در خصوص اهمیت وجود سازمان ملل در برقراری صلح جهانی سخن گفت و افزود: از سازمان ملل انتظار می رود که فرصتی برای دسترسی به صلح شود. اگر تا کنون این سازمان نتوانسته است که چنین ظرفیتی را به دست آورد، به این علت است که این دولت ها در آن نمایندگی داشته اند و در جایگاه ملت هایشان به دنبال منافع سیاسی خود بودند.

لازم است مجمع عمومی سازمان ملل قوت بیشتری بگیرد

نژادبهرام گفت: اگر مصوبات مجمع عمومی سازمان ملل لازم الاجرا شود، این سازمان می تواند بیشتر از پیش در عرصه تحقق به صلح جهانی وارد عرصه شود. امروز رویکردهای سازمان ملل بیشتر توصیه ای است و شاید هم خیلی پاسخگوی برخی نیازها نباشد؛ لذا بهتر است کسانی که می توانند کاری انجام دهند، شورای امنیت را که در دوران کنونی، قطعنامه هایی ناروا صادر می کند به حاشیه برانند و در مجمع عمومی به رسیدگی به امور بپردازند. نمونه بارز بی عدالتی در شورای امنیت، قطعنامه هایی است که علیه ایران تصویب می شود و سرنوشت 85 میلیون نفر را به تصمیم گیری های خودشان وابسته می کنند؛ در حالی که ایران به واسطه تحریم ها دچار مشکلات زیادی شده است. 

بدون صلح، هیچ نداریم

او در پاسخ به اینکه چگونه دستیابی به یک صلح جهانی، می تواند مسائل اجتماعی از جمله آسیب هایی که به حوزه های آموزش، میراث فرهنگی، محیط زیست و... وارد می شود را مرتفع کند، گفت: زمانی که صلح نباشد، زیرساخت میراث بشری نیز از بین می رود. همچنین، ادامه زیست بشری، وابسته به صلح است. این روزها، با  تغییرات اقلیمی و انتشار گازهای گلخانه ای مواجه هستیم که ادامه حیات بشری را زیر سوال می برد و اینجاست که مجمع عمومی با تصویب قطعنامه ای برای همه کشورها، می تواند از این اتفاق ناگوار جلوگیری کند.

نژادبهرام در پایان گفت: یادمان باشد که صلح فقط برای برخی از ملت ها نیست و متعلق به تمام جوامع است. امروز تمام جوامع بشری به دنبال صلح هستند. جامعه بشری به یکدیگر پیوسته است و هر خطر یا هر اتفاق خوبی در هر گوشه جهان، در کل دنیا خودش را نشان خواهد داد. 

کدخبر: 827302 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟