وزیر بهداشت، اجرایی سازی بیمه روانشناسی را پیگیری نمی کند / از هر 3 ایرانی، یک نفر حداقل یک بیماری روانی دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، طبق گزارش شادی جهانی، کشورهای فنلاند ، دانمارک، ایسلند، سوئیس، هلند ، لوکزامبورگ، سوئد و نروژ به ترتیب رتبه‌های نخست تا هشتم شادترین کشورهای جهان را به خود اختصاص دادند. در این میان، ایران از بین 156 کشور، به رتبه 118 رسیده است.

همچنین از هر 3 نفر شهروند ایرانی، یک نفر حداقل با یک اختلال روانی درگیر است. این نشان می دهد هر قدر جامعه ماشینی تر، اقتصاد تورمی تر و چالش های اجتماعی بیشتر شوند، خانه و خانواده استرس بیشتری را متحمل می شوند و به تبع آن مشکلات جامعه نیز بیشتر خواهد شد.

اوایل مهر ماه سال گذشته، مدیرکل دفتر سلامت وزارت بهداشت ، آماری از وضعیت سلامت روان ایران ارائه داد که قبلا میزان شیوع اختلالات روانپزشکی، 23/4 الی 23/6 درصد بوده است؛ اما در مطالعه ای که اواخر سال 1399 انجام شده، این عدد به 29/7 رسیده است. قطعا این رقم، این روزها خیلی بیشتر از این شده است.

با این تفاسیر، روانشناسان توصیه می کنند که افراد، حتما با مشاوران و روانشناسان در ارتباط باشند تا با کمک آن ها بتوانند مسائل و مشکلات زندگی شان را مدیریت کنند؛ اما چقدر یک نفر می تواند برای مراجعه به روانشناس، وقت و هزینه صرف کند؟ در یک مرکز خدمات روانشناسی که زیر نظر بهزیستی کار می کند، برای 45 الی یک ساعت مراجعه به روانشناس، باید 300 هزار تومان هزینه کرد. همچنین در مطب های شخصی، تا 600 تومان نیز می رسد. حال با وضعیت تورمی این روزهای کشور، اگر یک بیمار، قرار باشد طی 10 جلسه درمان شود، باید 6 میلیون تومان صرفا جهت ویزیت، هزینه کند.

محمد حاتمی ، رئیس نظام روانشناسی ایران، در گفت و گو با رکنا در خصوص چرایی اجرا نشدن بیمه روانشناسی گفت: این بیمه تقاضا دادیم به جناب رئیسی، و ایشان به وزیر بهداشت در راستای اجرایی سازی آن دستوراتی ارائه داد ولی همچنان اتفاقی در این خصوص رخ نداده است. 

وی افزود: وزیر بهداشت می گوید که بیمه ها این موضوع را نمی پذیرند مگر اینکه به آن ها  یارانه داده شود. با این وجود در شرایط کنونی که شرایط روانی جامعه بحرانی است وزیر بهداشت می تواند اجرایی شدن این کار را پیگیری کند.

کدخبر: 826427 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟