رکود اقتصادی به حوزه تهیه لوازم التحریر مدارس نیز رسید/ نقش دولت در حمایت از تولیدکنندگان نوشت افزار چیست؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مدارس، امسال در حالی بازگشایی خواهند شد که به نظر می رسد، کمر خانواده ها زیر بار هزینه تهیه نوشت افزار ، کیف و کفش، لباس فرم، سرویس مدرسه ، هزینه های جاری تحصیل و... که موارد ابتدایی و در واقع کف نیازهای یک دانش آموز  برای حضور در کلاس درس است، شکسته خواهد شد. آن هم در صورتی که والدین بخواهند فرزندشان را در مدرسه دولتی ثبت نام کنند و از شهریه مدارس سمپاد ، هیئت امنایی و غیر دولتی چشم پوشی شود. با این وجود، تولیدکنندگان نیز، از وضع موجود ناراضی اند و می گویند که ما همگام با میزان نرخ تورم ، قیمت ها را افزایش نداده ایم تا بتوانیم در بازار بمانیم.

برای تولید کننده داخلی، تولید خودکار صرفه ندارد

در این راستا، محمد یقینی ، مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی-اسلامی در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه عوامل تاثیرگذار در قیمت نوشت افزار،  99 درصد قیمت تمام شده را شامل می شود، می گوید: هزینه نیروی انسانی، 57 درصد و مواد اولیه، 2 تا 3 برابر افزایش یافته است. با این که در بازار رکود داشتیم؛ ولی مثلا 3 سال پیش، قیمت خودکار ایرانی با مشابه خارجی اش تقریبا هم یکی بودند؛ با این وجود، این روزها، یک خودکار معمولی خارجی، 6 الی 7 هزار تومان و خودکار ایرانی 3 هزار تومان رسیده است.

وی در ادامه گفت: این اقلام با افزایش قیمت دلار افزایش پیدا کردند؛ ولی تولیدکنندگان داخلی، فشارها را تحمل کردند تا افزایش قیمت نداشته باشند و مشتری هایشان حفظ شود. در بازار بعضی محصولات مثل خودکار، رقابت قیمتی شدیدی دارند؛ با این وجود، تولیدکنندگان خودکار می گویند که تولید آن هیچ سودی برایشان ندارد. تولیدکنندگان فقط به خاطر اینکه بتوانند خودشان را در بازار حفظ کنند و در کنار آن بتوانند لوازم دیگرشان را به فروش برسانند، آن را تولید می کنند. 

امسال قیمت کاغذ افزایش 50 درصدی داشته است

یقینی با تاکید بر اینکه اگر سال گذشته، قیمت تولید یک دفتر 50 برگ، 8 هزار تومان بود، می گوید: با توجه به رشد 50 درصد قیمت کاغذ، امسال قیمت اینچنین دفتری، به 10 هزار تومان رسیده است؛ یعنی باز تولیدکننده ناچار است تحت فشار باشد.

وی می افزاید: این ها یعنی چیزی به اسم گران فروشی در تولید نوشت افزار نداریم. بالا رفتن هزینه ها و رکود، باعث افزایش قیمت لوازم التحری ر شده است. از طرفی دیگر، تولید نوشت افزار، یک کار اشتغال زا است و اغلب کارها، به صورت دستی انجام می شود. حال تصور کنید با افزایش حقوق 50 درصدی نیروی کار، تولید کننده هم باید به فکر تامین حقوق نیروی انسانی و هم داشتن قیمتی مقرون به صرفه برای مشتری باشد.

مدیر عامل مجمع نوشت افزار ایرانی-اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه به جز 7 الی 8 مجموعه بزرگ و کارخانه دار، معمولا قشر متوسط جامعه و تولیدی های کارگاهی در حوزه نوشت افزار فعالیت می کنند، می گوید: در این تولیدی ها، زنان سرپرست خانوار است یا حاشیه نشین ها به تهران رفت و آمد می کنند تا در این کارگاه ها شغل آبرومندانه ای برای خود داشته باشند. البته این فقط در تهران نیست و در کل کشور وجود دارند. حتی شرایط کار در شهرستان ها به مراتب سخت تر از تهران است؛ چراکه آن ها باید مواد و اقلام مورد نیاز را از تهران بخرند و  هزینه حمل و نقل را نیز بر دوش بکشند. 

نقش دولت در حمایت از تولیدکنندگان نوشت افزار چیست؟

محمد یقنی در پاسخ به اینکه دولت چه حمایتی از تولیدکنندگان نوشت افزار می کند، می گوید: تا کنون دولت وظیفه مشخص و مدونی در حوزه نوشت افزار نداشته است. در خصوص اشتغالزایی خانوادگی، بنیاد برکت کمک هایی داشته است. همچنین، تسهیلات ارزان قیمت سهل الدسترسی ایجاد کردند که البته ممکن است در برخی موارد، سخت هم به دست بیایند ولی به طور کلی کمک هایی داشته اند. 

او در پایان می گوید: نوشت افزار، به تازگی و در دولت جدید در ساختار وزارت صمت تعریف شده است و سند راهبردی آن را می نویسند. قرار است کارهایی در این راستا انجام شود ولی سال ها طول می کشد تا به آن نقش موثری که مد نظر است دست پیدا کرد. گردش مالی حوزه نوشت افزار 10 هزار میلیارد تومان است، اهمیت فرهنگی نیز دارد ولی به اندازه ای که باید و شاید، به آن پرداخته نمی شود.

کدخبر: 822595 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟