تورم 93 درصدی سبد غذایی، یعنی فقط برای زنده ماندن تلاش می کنیم / 63 درصد از نیازهای مردم در حقوقشان گم شده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تورم و رکود اقتصادی این روزها گریبان مردم ایران را گرفته است .در این راستا، فرامرز توفیقی ، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، با رکنا به گفت و گو نشست.

فرامرز توفیقی در ابتدا با اشاره به صحبت های پیشین خودش که گفته بود 85 درصد جامعه، صرفا زنده هستند و زندگی نمی کنند، گفت: دولت گفت فقط چهار قلم کالا گران می شود اما با افزایش قیمت آن چهار قلم قیمت نزدیک به  242 قلم جنس در کشور بالا رفته است.

وی مدعی شد: تورم به 89 درصد و تورم سبد غذایی به 93 درصد رسیده است؛ در حالیکه وقتی در اقتصاد به نقطه سر به سر رسیده باشیم، دیگر قدرت خریدی وجود نخواهد داشت که بخواهد عرضه و تقاضا به هم بریزد. وقتی به تورم 89 درصد رسیده باشیم، قطعا جامعه برای زنده ماندن تلاش می کند و هیچ اتفاق جدیدی برایش رخ نخواهد داد.

تنازع برای بقا با ریزش طبقه متوسط شدت می گیرد

وی در خصوص آسیب های اجتماعی که با این رویه به وجود خواهد آمد، گفت: ارکان خانواده متزل می شود، چراکه افراد می خواهند هر طور که شده خانواده را بر پا نگه دارند و باعث می شود نظارت بر خانواده کم شود. همچنین نیازهای اولیه خانواده زیر سوال خواهد رفت. وقتی افراد نتوانند نیازهای خانواده را برطرف کنند ممکن است به بزه ها و بد اخلاقی ها روی آورده شود و در نهایت جامعه، به سمت زیر سوال رفتن آرمان های اخلاقی می رود.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در ادامه با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی،  طبقه متوسط فرو می ریزد و فقط طبقات فقیر و غنی باقی می مانند و تنازع برای بقا شدت می گیرد، گفت: در این شرایط طبقه متوسط به دنبال ثروت اندوزی می رود و طبقه غنی با نیم نگاهی به شرایط زندگی خودش و در شرایطی که می بیند از آن بهره کشی می شد بغض های فرو خورده خود را روی هم جمع می کند و در نهایت دچار تنازع در جامعه می شود. الان شرایط به گونه ای شده است که افراد فقیر، گاردریل جاده ها و یا در پوش چاه آب را سرقت می کنند. این ها ارزش مالی زیادی ندارد بلکه ناشی از بغض فروخورده طبقه فقیر است که در جامعه آن را از خودش نشان می دهد.

او با اشاره به اینکه دستمزدی دیگر باقی نمانده است وقتی که 37 درصد افزایش یافته است؛ با این جراحی اقتصادی، 63 درصد از نیازهای مردم در حقوقشان گم شده است و اگر بخواهند کارگری باقی بماند که توان کار کردن در این شرایط را داشته باشد قطعا باید روی موضوع دستمزد کارگر نیز فکر کنند.

فرامرز توفیقی در پایان با اشاره به اینکه برای کاهش این موضوع، باید به حقوق شهروندی افراد احترام گذاشته شود گفت: مسئولان خودشان را از مردم جدا ندانند.

کدخبر: 819082 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟