تا دو سال دیگر ۱۴۳۴ مگاوات برق خورشیدی وارد مدار می شود / ۱۵ شرکت، برنده مناقصه + فیلم
حجم ویدیو: 22.68M | مدت زمان ویدیو: 00:05:37

به گزارش رکنا به نقل از صدا و سیما، محمود کمانی، رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) افزود: احداث نیروگاه های تولید ۱۰ هزار مگاوات برق با استفاده از انرژی تجدیدپذیر در برنامه دولت سیزدهم وجود دارد که ۴ هزار مگاوات نیروگاه برق حاصل از انرژی خورشیدی مربوط به این پروژه، با همکاری شورای اقتصاد، مجوز احداث گرفت و مناقصه آن برگزار شد.

معاون وزیر نیرو اضافه کرد: برنده‌های ۱۴۳۴ مگاوات نیروگاه خورشیدی مشخص شده که در ۱۴ استان و ۶۰ ساختگاه با ظرفیت‌های ۱۰ تا ۲۰۰ مگاوات احداث خواهد شد.

 کمانی گفت: در مجموع ۱۴ استان، هدف در نظر گرفته شده است که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به استان اصفهان، سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان اشاره کرد.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) گفت: شرکت‌هایی که تا کنون موفق به شرکت در مناقصه نشدند می‌توانند در مرحله دوم مناقصه با ظرفیت ۴ هزار مگاوات شرکت کنند. فراخوان مناقصه دوم انجام گرفته و تا دو هفته آینده برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به مناسب بودن شرایط قرارداد‌ها افزود: قیمت خرید به صورتی در نظر گرفته شده که بازگشت سرمایه و سود شرکت‌ها در مدت ۴ سال اتفاق بیافتد و در بودجه ۱۴۰۱ محل خرید برق از این نیروگاه‌ها ۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و نگرانی بابت پرداخت‌ها وجود ندارد همچنین در این مصوبه نرخ خرید به صورت ارزی در نظر گرفته شده و نگرانی از تغییر نرخ ارز برای شرکت‌ها وجود نخواهد داشت.

کمانی در پایان گفت: در این حوزه، ساخت تجهیزات در کشور انجام می‌شود و به تازگی کارخانه تولید کننده پنل و سلول خورشیدی با حضور رئیس جمهور در استان مرکزی افتتاح شده است.

به گزارش رکنا، اکنون ظرفیت تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی در ایران حدود 500 مگاوات است و در صورتی که تا دو سال آینده، 1434 مگاوات برق خورشیدی به مدار اضافه شود، عملا ظرفیت استفاده ایران از انرژی خورشیدی 4 برابر امروز خواهد شد. اگرچه حتی با عملیاتی شدن همین وعده نیز، همچنان کمتر از 4 درصد پتانسیل عملیاتی 60 هزار مگاواتی کشور در حوزه انرژی خورشیدی استفاده خواهیم کرد.

کدخبر: 816320 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟