تاسیس اولین خانه هلال تخصصی ایران به یاد "صدف" / جاودانه شدن نام دختر با اقدام زیبای والدین پزشک + فیلم
حجم ویدیو: 156.47M | مدت زمان ویدیو: 00:10:07

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود این که در سال های اخیر خانه های بهداشت و مراکز جامع خدمات سلامت بسیاری در روستاها و مناطق عشایری کشورمان تاسیس شده است، اما هنوز هم بسیاری از روستاییان به ویژه در مناطق محروم ایران از کمبود امکانات بهداشتی و درمانی رنج می برند؛ بخصوص که پزشکان متخصص و فوق تخصص به ندرت در روستاها یا شهرهای کوچک اطراف آنها حضور پیدا می کنند و این مساله باعث می شود که بسیاری از بیماری های مزمن و صعب العلاج روستاییان دیر تشخیص داده شود و این موضوع دشوارتر شدن شرایط و افزایش هزینه های درمانی برای روستانشینان ایران را به همراه دارد. 

این در حالی است که اگر نظام ارجاع و فرآیند پزشک خانواده به شکل مطلوبی در کشورمان شکل می گرفت و عدالت بیشتری در توزیع امکانات درمانی در شهرهای کوچک و روستاهای اطراف آنها وجود داشت، روستاییان ایران زودتر می توانستند از ابتلای خود به انواع سرطان، بیماری های مزمن و بیماری های صعب العلاج با خبر شوند و طبیعتا هم روستاییان هزینه های کمتری را برای درمان خود می پرداختند و هم بار هزینه های درمانی شهروندان روی دوش دولت تا حدودی کمتر می شد. 

"خانه هلال صدف" چگونه پا گرفت؟ 

در این میان با توجه به کمبود شدید حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص در روستاها، دکتر زهره فاضل، متخصص زیبایی اخیرا در اقدامی خیرخواهانه با همت همسرش و به کمک مسئولان هلال احمر، فرمانداری اشکذر و سایر مسئولان محلی این منطقه، نخستین خانه هلال تخصصی ایران را در روستای همت آباد دهستان رستاق شهرستان اشکذر استان یزد تاسیس کرده است. او در روزهای پایانی هر هفته به همراه همسر خود، دکتر سید علی حسینی، متخصص بهداشت و جمعی از پزشکان متخصص و فوق تخصص در رشته های گوناگون هستند، به این روستا می آیند و بیماران را به صورت رایگان ویزیت می کنند. 

دکتر فاضل برای تاسیس این خانه هلال که حدود یک ماه از راه اندازی آن می گذرد، از خانه پدری همسرش استفاده کرده است و پزشکانی هم که همراه دکتر فاضل و همسرش در این خانه هلال فعالیت می کنند، همگی از بستگان و آشنایان این خانواده هستند که در رشته های گوناگون پزشکی در تهران و یزد طبابت می کنند. عمده تجهیزات این خانه هلال نیز توسط دکتر فاضل و همسرش تهیه شده و البته برخی امکانات نیز توسط جمعیت هلال احمر در اختیار این خانواده قرار گرفته است. 

نکته مهمی که اما «خانه هلال صدف» را از بسیاری از دیگر خانه های هلال در ایران متمایز می کند، این است که خانم دکتر فاضل و همسرش، این مرکز را به یاد دختر مرحوم خودشان تاسیس کرده اند؛ دختری به نام «صدف» که دانشجوی عکاسی بود و متاسفانه در اسفند ۹۹ در سن ۲۷ سالگی از دنیا رفت. به همین دلیل هم دکتر فاضل و همسرش نام «خانه هلال صدف» را برای مرکز خیریه خود انتخاب کرده اند و تاکید دارند دعای خیر اهالی روستاهایی که برای ویزیت و درمان اولیه به این خانه هلال می آیند، قطعا منجر به تسلی آنها و آرامش روح دخترشان می شود. 

اهدای داروی رایگان به بیماران کم بضاعت در خانه هلال صدف 

در همین راستا، دکتر زهره فاضل، موسس خانه هلال صدف درباره خدماتی که در این مرکز خیریه به روستاییان ارائه می شود، به خبرنگار رکنا توضیح داد: «خانه هلال صدف» نخستین خانه هلال تخصصی و فوق تخصصی ایران است که در آن جمعی از پزشکان متخصص و فوق تخصص به صورت رایگان در روزهای پنجشنبه و جمعه، بیماران منطقه را ویزیت می کنند و اقدامات اولیه تشخیصی و درمانی را برای آنها انجام می دهند. همچنین ما در این مرکز برای بیماران کم بضاعت، داروهایی را که خودمان در اختیار داریم یا می توانیم برای آنها تهیه کنیم، به صورت رایگان در اختیار این افراد قرار می دهیم تا مقداری از بار هزینه های درمانی روی دوش اقشار ضعیف این منطقه کمتر شود. 

وی افزود: بخشی از پزشکان تیم ما پزشکان عمومی یا پزشکان خانواده هستند و بخشی دیگر را نیز پزشکان متخصص و فوق تخصص در رشته های زنان، قلب، جراحی عمومی، جراحی عروق، گوارش، کلیه، پوست و زیبایی تشکیل می دهند. البته تمام پزشکان یا از بستگان خود ما هستند یا از دوستان همسرم که در تهران و یزد به ارائه خدمات درمانی به بیماران می پردازند. 

این متخصص زیبایی تاکید کرد: ما در این مرکز ویزیت رایگان بیماران را انجام می دهیم و اگر لازم باشد، برایشان دارو تجویز می کنیم و تا حد امکان داروها را به صورت رایگان در اختیار بیماران کم برخوردار قرار می دهیم. همچنین در صورت لزوم بیماران را به بیمارستان های تخصصی دانشگاه علوم پزشکی یزد ارجاع می دهیم تا ادامه اقدامات تشخیصی و درمانی بیمارانی که مشکلات حادتری دارند، در آن بیمارستان ها پیگیری شود. 

استقبال اهالی روستاهای منطقه از خانه هلال صدف 

فاضل با تاکید بر نقش مهم همسرش در تاسیس خانه هلال صدف گفت: همسر من آقای دکتر سید علی حسینی که خودشان از پزشکان متخصص هستند، زحمات بسیار زیادی برای راه اندازی خانه هلال صدف کشیدند؛ به نحوی که ایشان هم خانه پدری خود در روستای آبا و اجدادی شان را در اختیار هلال احمر گذاشتند، هم عمده تجهیزات مربوط به این خانه هلال را شخصا تهیه کردند و هم امور اداری لازم برای تاسیس این مرکز را به خوبی انجام دادند. 

موسس خانه هلال صدف ادامه داد: با وجود این که مدت زیادی از تاسیس خانه هلال صدف نمی گذرد، اما خوشبختانه بسیاری از روستاییان این منطقه از وجود مرکز ما آگاهی پیدا کرده اند و نه تنها اهالی روستای همت آباد، بلکه اهالی سایر روستاهای اطراف نیز برای ویزیت و پیگیری امور درمانی خود به خانه هلال ما می آیند؛ بخصوص که معمولا نوبت گرفتن از پزشکان متخصص و فوق تخصص در شهر یزد مانند دیگر شهرهای کشور دشوار است و بنابراین مردم ترجیح می دهند که تا حد امکان به مرکز ما بیایند تا پزشکان در همین مرکز آنها را ویزیت کنند. 

رواج سرطان کبد و سرطان پوست در منطقه اشکذر 

فاضل در بخش دیگری از صحبت هایش درباره مهمترین بیماری های شایع در منطقه اشکذر توضیح داد: با توجه به بررسی هایی که در یک ماه گذشته در خانه هلال صدف داشتیم و البته با توجه به این که ما سال هاست با اهالی این منطقه در ارتباط هستیم، می توان گفت متاسفانه بیماری هپاتیت ب یکی از بیماری های بسیار شایع در دهستان رستاق و سایر مناطق اشکذر محسوب می شود و به همین دلیل، بسیاری از اهالی این منطقه بر اثر ابتلا به سرطان کبد جان خود را از دست می دهند. علت اصلی شیوع هپاتیت ب در منطقه اشکذر نیز رواج برخی اقدامات غیربهداشتی نظیر ختنه، تزریقات و درمان های خانگی در سال های گذشته در این منطقه است که خوشبختانه در سال های اخیر تا حدود زیادی متوقف شده، اما اثر آن یعنی ابتلای اهالی اشکذر به هپاتیت ب و سرطان کبد در منطقه باقی مانده است. 

وی با بیان این که خشکی پوست نیز از دیگر بیماری های شایع در میان اهالی روستاهای اشکذر محسوب می شود، عنوان کرد: با توجه به شدت بالای تابش نور خورشید، دمای بالای هوا و وجود گرد و غبار در منطقه، بسیاری از اهالی روستاهای اشکذر دچار خشکی پوست یا اگزماهای پوستی هستند. این مساله حتی بعضی اهالی را به سرطان پوست هم مبتلا کرده که متاسفانه به دلیل کمبود پزشکان متخصص و عدم اطلاع رسانی کافی به مردم و آموزش ناکافی جوامع محلی، معمولا سرطان پوست یا سایر سرطان های شایع در این منطقه با تاخیر شناسایی می شود؛ مساله ای که پیشرفت بیماری در اهالی منطقه و دشوار شدن شرایط درمان آنها را به همراه دارد. 

کاهش هزینه های درمانی روستاییان با گسترش مراکز تشخیصی کوچک در سراسر کشور 

فاضل با تاکید بر لزوم گسترش مراکز مشابه خانه هلال صدف در سراسر کشور گفت: بالا بودن هزینه های درمان روی دوش مردم بخصوص در مناطق محروم کشور، یکی از شایع ترین مشکلات درمانی تمام ایرانیان از جمله اهالی منطقه اشکذر محسوب می شود. در چنین شرایطی، لازم است که مراکزی مانند خانه هلال صدف چه به صورت خیریه و چه با سرمایه گذاری دولتی بیشتر در سطح کشور راه اندازی شود تا پزشکان متخصص، به صورت منظم بیماران مناطق محروم را ویزیت کنند تا قبل از این که بیماری های اهالی مناطق محروم به مراحل پیشرفته برسد، ابتلای آنها به بیماری های گوناگون تشخیص داده شود. به این صورت، بیماران زودتر خواهند توانست به مراکز درمانی تخصصی مراجعه کنند و طبیعتا با هزینه پایین تری هم می توانند به درمان بیماری های خود بپردازند. 

موسس خانه هلال صدف ادامه داد: طبیعی است که اگر سرطان یا سایر بیماری های صعب العلاج به موقع تشخیص داده شود، هم بار مالی کمتری روی دوش خانواده های بیماران قرار می گیرد و هم هزینه های عاطفی و اجتماعی کمتری در فرآیند درمان بیماران به خانواده های آنها تحمیل می شود. همچنین هرچقدر ما بتوانیم بیماری ها را زودتر تشخیص دهیم، حتما بار هزینه های درمانی روی دوش دولت نیز کمتر خواهد شد و بودجه بیشتری برای افزایش پوشش های بیمه ای شهروندان و سرمایه گذاری جهت توسعه امکانات بهداشتی و درمانی در مناطق کم برخوردار در اختیار وزارت بهداشت باقی می ماند. 

وی در پایان تصریح کرد: تمام این مسائل نشان می دهد که گسترش مراکز بهداشتی و تشخیصی کوچک با حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص در تمام روستاها و شهرهای کوچک کشور می تواند هم برای مردم و هم برای دولت فواید زیادی را به همراه داشته باشد. بنابراین امیدواریم وزارت بهداشت، خیران سلامت و پزشکان دلسوز کشور اقدامات شایسته ای را در این زمینه انجام دهند. 

کدخبر: 813810 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟