جنگل بانان به طور متوسط 5 تا 6 میلیون تومان حقوق می گیرند / معیشت عاشقان طبیعت ایران را اصلاح کنید

امروز در تقویم بین المللی به عنوان روز جهانی Rangers ثبت شده است. در کشور ما ترجمه این واژه به جنگلبانان و محیط بانان اطلاق می شود. البته با توجه به این که روز میلاد امام رضا (ع) در تقویم رسمی ایران به نام «روز محیط بان» یاد شده، معمولا از 31 جولای معادل 9 مرداد به عنوان «روز جنگلبان» یاد می شود. در این یادداشت به طور خلاصه به بررسی وضعیت یگان حفاظت منابع طبیعی و شرایط دشوار معیشتی نیروهای جنگلبانی پرداخته شده است که عاشقانه به طبیعت ایران خدمت می کنند.

علی بناگر - رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران

در شرایطی  به روز جهانی جنگلبان رسیده ایم که جنگل بانان کشور تنها بر حسب علاقه ای که به طبیعت دارند، فعالیت می کنند، زیرا این نیروها با توجه به وضعیت استخدامی و حقوق پایین خود، از لحاظ سازمانی هیچ پشتوانه و انگیزه‌ای ندارند. پرسنل حفاظتی  و حتی فرماندهان یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور (سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری سابق) که در برخی شهرستان ها که با قاچاقچیان درگیرند و سنگین ترین احکام قضایی رفع تصرف را انجام می دهند، به طور متوسط 5 تا 6 میلیون تومان حقوق آن هم با چند ماه تاخیر می گیرند. این یعنی حقوق پرسنل رسمی یگان حفاظت منابع طبیعی کشور که حافظان انفال و ثروت های عمومی ملت ایران هستند، بدترین شرایط موجود را  در بین کارمندان دولتی دارد.

همچنین متاسفانه ناوگان حمل و نقل سازمان منابع طبیعی کشور در باتلاق خودروهای قدیمی لندور، پاترول و پاژن هایی فرسوده گیر کرده است و فوتون ها نیز که به صورت محدود نوسازی شدند، جواب ندادند. این در حالی است که زمین خواران با همکاری برخی وکلا مرغوب ترین زمین های ملی کشور را تصاحب می کنند، در حالی که دستگاه متولی درگیر پرداخت هزینه های کارشناسی و ایاب و ذهاب دعاوی حقوقی هستند. همچنین قوانین تعزیری قاچاق چوب و ارزش بالای چوب آلات، جنگل را به بهشت قاچاق چیان تبدیل کرده است.  مشخص نیست کدام مرجع انتظامی باید خودروهای بدون پلاک با شیشه های دودی را که حمل چوب آلات قاچاق را به عهده دارند، توقیف و مجازات کند.

دستگاه های اجرایی، تحقیقاتی و دانشگاهی بعد از گذشت حدود 6 سال از توقف بهره برداری تجاری از جنگل هنوز بر سر نام قانون موسوم به «تنفس جنگل » به یک نقطه مشترک نرسیدند و هر کدام تعریف و فهم جداگانه از شیوه مدیریت جنگل دارند. کارخانجات صنایع سلولزی هنوز به بهانه تولید و اشتغال به دنبال سهم خواهی از جنگل هستند. چرای بی رویه سه و نیم میلیون دام سبک و سنگین نفس زادآوری جنگل را گرفته است.

همچنین در حالی که یکی از مهمترین دلایل سیلاب های اخیر کشور جنگل خواری و از بین بردن پوشش گیاهی است  در این سال ها  بودجه های حفاظت و توسعه از جنگل به سمت آبخیزداری سوق داده شد.

مسیر و سرفصل تربیت جنگلبان در آموزش عالی با شرایط جدید هم خوانی دارد و نه دستگاه اجرایی اراده ای موثر برای جذب متخصصین و فارغ التحصیلان دارند. میان تمام مشکلات فنی و کاهش کمی و کیفی جنگل های ایران و مشکلات معیشتی جنگلبانان وقتی اولویت  حذف نام جنگل از عنوان سازمان بود، چگونه می شود به بهبود شرایط امید داشت.

بهبود وضعیت یگان حفاظت منابع طبیعی، معیشت جنگلبانان و امکانات حراست از جنگل ها و سایر عرصه های طبیعی ایران جز با همت مضاعف دولت و مشخصا دو معاون رییس جمهور در  سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری استخدامی کشور ممکن نیست. تنقیح قوانین و پشتیبانی کامل دستگاه قضا در کنار این مهم می تواند برای بهبود شرایط خوش بینی ایجاد کند. پس لطفا شرایط معیشتی جنگلبانان را اصلاح کنید.

انجمن علمی جنگلبانی ایران روز جهانی جنگلبان را به همه جنگل بانان ایران که عاشقانه از منابع طبیعی و محیط زیست ایران پاسداری می کنند، تبریک عرض می کند.

کدخبر: 809633 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟