ارتباط جنسی غیر متعارف و سرنگ مشترک؛ تنها راه های انتقال ایدز / بقیه مسیرهای ابتلا از بین رفته اند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بیماری ایدز ، سیستم ایمنی بدن که وظیفه مقابله با ویروس ها، باکتری ها و هر نوع عامل بیماری زای دیگر را دارد در بدن فرد آهسته از بین می برد، در نتیجه بدن در برابر نفوذ ویروس ها، باکتری ها، انگل ها، مواد آلاینده، مواد سرطان زا، سموم و قارچ ها مقاومت خود را از دست می‌دهد. در این راستا و در هفته بهزیستی ، با مسئولی از بهزیستی استان تهران به گفت و گو نشستیم تا در خصوص این بیماری و اقدامات این سازمان سخن بگوید.

مریم امیدی، کارشناس مسئول حوزه اعتیاد و ایدز معاونت امور پیشگیری و توسعه بهزیستی استان تهران ، در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه درمان ARV که وزارت بهداشت برای درمان بیماران مبتلا به HIV یا ایدز در نظر گرفته است باعث می شود لود ویروس در بیمار پایین بیاید و شرایط آنچنان می شود که قابلیت انتقال و انتشار، برای سایرین ایجاد نمی کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و گلبول های سفید به اندازه ای که بدن نیاز دارد می رسد.

ارتباط جنسی غیر متعارف و تزریق سوزن سرنگ مشترک؛ تنها عاملان ابتلای افراد به ایدز

وی با بیان اینکه در استراتژی پنجم ایدز جهانی، در ایران، بالاترین موردی که موجب درگیری و انتشار ویروس ایدز می شود ارتباط جنسی غیر متعارف و تزریق سوزن سرنگ مشترک است، گفت: سایر روش های ابتلا به ایدز دیگر از بین رفته اند. ابتلا از طریق مادر به کودک، بند ناف ، شیردهی به نوزاد، ارائه خدمات دندانپزشکی، وسایل تیز و برنده جراحی، وسایل تیز و برنده آرایشگری، خالکوبی و... کاملا از بین رفته و منسوخ شده است.

امیدی با تاکید بر اینکه بهزیستی در این راستا، به عنوان یکی از شرکای اصلی کمیته ایدز جهانی و یکی از سازمان های متولی امر کاهش آسیب های اجتماعی ، در سراسر کشور مراکز مختلفی دارد، گفت: سازمان بهزیستی استان تهران، 7 باشگاه مثبت در تهران دارد. این ها موسسات مردم نهادی هستند که زیر نظر بهزیستی مجوز می گیرند و در راستای اهداف سازمان گام بر می دارند. هدف این باشگاه ها، ارائه خدمات برای افرادی است که با ایدز زندگی می کنند و متاثرین از آن (از جمله خانواده). خدمات این باشگاه ها، ارتقا، توانمندسازی و تقویت زیرساخت ها است. همچنین کمک هزینه هایی از جمله درمانی، مسکن، اشتغال، تحصیلی، دندانپزشکی و آموزش های لازم برای این افراد و خانواده هایشان در این مراکز انجام می شود.

کارشناس مسئول حوزه اعتیاد و ایدز معاونت امور پیشگیری و توسعه بهزیستی استان تهران در ادامه گفت: همچنین 57 فعالیت کاهش آسیب نیز باعث کاهش از بین بردن بار آلودگی ویروسی و عفونی در سطح استان می شود. مراکز کاهش بار آلودگی ویروسی و عفونی در سطح جامعه، 14 مرکز روزانه گذری (DIC)، 9 مرکز سرپناه شبانه (SHELTER)، 6 مرکز گذری-سرپناه (DICSHELTER)، 6 ایستگاه موبایل وند و 10 ایستگاه سیار کاهش آسیب داریم که به آن کانکس نیز می گویند.

ارائه خدمات رایگان بهزیستی به کارتن خواب های معتاد تهرانی

امیدی خاطرنشان کرد: این اقدامات برای شناسایی هرچه بیشتر افراد درگیر با آسیب های اجتماعی از جمله شناسایی بیماری های ویروسی و عفونی مانند هپاتیت ها، اچ آی وی، بیماری های مقاربتی زنان و غربال سل است. در این مراکز آموزش های لازم ارائه می شود همچنین پس از شناسایی افراد درگیر با این بیماری ها آنها به مراکز درمانی ارجاع داده می شوند همه این خدمات به صورت رایگان ارائه می شود.

وی درباره اثربخشی اقدامات مراکز کاهش آسیب در پیشگیری از شیوع بیماری ایدز گفت: در گذشته راههای انتقال این بیماری بسیار زیاد بود و حتی ممکن بود این بیماری  از طریق ارائه خدمات دندانپزشکی، استفاده از سوزن و سرنگ مشترک، از طریق ارتباط جنسی غیرمتعارف، بندناف و شیر مادر به جنین و نوزاد، استفاده از وسایل تیز و برنده جراحی و آرایشگری، تاتو و خالکوبی منتقل شود.

وی ادامه داد: اما از زمانی که استراتژی چهارم ایدز و پنجم که به تازگی وارد آن شده ایم ایجاد شده اطلاعات و آگاهی درباره این بیماری افزایش پیدا کرده است در حال حاضر دو مسیر برای ابتلا به ایدز وجود دارد و آن راه ها شامل ارتباط جنسی غیرمتعارف و استفاده از سوزن و سرنگ مشترک است.

مسئول حوزه اعتیاد و ایدز معاونت امور پیشگیری و توسعه بهزیستی استان تهران با بیان اینکه ویروس اچ آی وی زمانی که زمانی در معرض هوای عادی قرار بگیرد بین 15 تا 30 ثانیه از بین رفته و دیگر قابلیت انتقال بیماری را ندارد، گفت: دراستراتژی چهارم و پنجم تزریق مواد کمتر شده است و افراد معتاد به سمت استفاده از سایر مواد رفته اند همچنین افراد تزریق کننده بین افراد معتاد دارای کلاس پایینتری هستند و چون از بین جامعه معتادان طرد می شوند و بین جامعه معتادان تزریق مشترک دیگر پذیرفته شده نیست به همین دلیل انتقال بیماری ایدز از طریق تزریق مشترک تا 50 درصد کاهش پیدا کرده است.

کدخبر: 803625 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟