مسافران خارج از کشور برای دریافت واکسن آسترازنکا چه کنند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که اخیرا موج هفتم کرونا در ایران آغاز شده است، بسیاری از متخصصان بهداشتی کشور تاکید دارند که در این موج هم مانند موج های قبلی، مهمترین راه مقابله همگانی با افزایش محسوس آمارهای مربوط به کرونا در ایران، جدی گرفتن واکسیناسیون عمومی است؛ به نحوی که بهتر است افرادی که بیش از شش ماه از تزریق دُز دوم یا سوم واکسن کرونا به آنها گذشته، حتما دُز یادآور واکسن را دریافت کنند و کسانی هم که همچنان از واکسن زدن خودداری می کنند، به دریافت دُزهای اول و دوم واکسن بپردازند.

در چنین شرایطی اما آن طور که از صحبت های مسئولان وزارت بهداشت مشخص شده، ظاهرا قرار است واکسن های ایرانی نقش مهمی در تزریق دُزهای یادآور به ایرانیان داشته باشند؛ زیرا به جز واکسن سینوفارم تقریبا هیچ واکسن خارجی دیگری در سبد واکسیناسیون کشور باقی نمانده و آن طور که مسئولان بهداشتی کشور می گویند، ذخایر واکسن آسترازنکا در کشورمان رو به پایان است. همچنین با توجه به این که تاریخ انقضای محموله های وارداتی این واکسن در حال تمام شدن است، رفته رفته قرار است ذخایر باقیمانده واکسن آسترازنکا از مراکز واکسیناسیون جمع آوری شوند.

در این شرایط، سوال مهم این است که با توجه به این که برخی کشورهای خارجی هنوز واکسن سینوفارم را در سبد واکسن های مورد پذیرش خود قرار نداده اند، در صورت پایان ذخایر واکسن آسترازنکا در ایران و عدم تزریق این واکسن در مراکز واکسیناسیون، وزارت بهداشت چه تدبیری برای افرادی در نظر گرفته است که به زودی قصد سفر به خارج از کشور را دارند و می خواهند به کشورهایی بروند که هنوز سینوفارم را نپذیرفته اند؟ این سوال و سوالات دیگری درباره روند واکسیناسیون عمومی در ایران ایرانیان و تزریق دُزهای یادآور را از دکتر محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت پرسیدیم.

وزارت بهداشت تعداد معدودی آسترازنکا برای مسافران خارج از کشور نگه می دارد

دکتر زهرایی در ابتدای اظهارات خود به خبرنگار رکنا گفت: با توجه به این که ذخایر واکسن آسترازنکا در ایران رو به اتمام است، ما رفته رفته در حال جمع آوری این واکسن از مراکز واکسیناسیون هستیم. البته باید توجه داشت که بسیاری از کشورهای دنیا واکسن سینوفارم را تایید کرده اند و تنها تعداد معدودی از کشورهای مورد تقاضای سفر ایرانیان هستند که سینوفارم را به عنوان واکسن مورد قبول برای ورود به کشور خود اعلام نکرده اند.

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت ادامه داد: بسیاری از کشورهای اروپایی که مقصد سفر ایرانیان هستند، در ماه های اخیر واکسن سینوفارم را پذیرفته اند. البته هنوز بعضی از این کشورها واکسن سینوفارم را نپذیرفته اند، اما باید توجه داشت که اساسا برخی کشورهای اروپایی در حال حذف محدودیت های مربوط به واکسیناسیون برای ورود به سرزمین خود هستند. بنابراین در چنین شرایطی ایرانیان برای سفر به این کشورها دیگر نیازی به آسترازنکا یا واکسن های دیگر ندارند.

وی در ادامه تاکید کرد: بسیاری از ایرانیان متقاضی سفر به اروپا در ماه های اخیر حداقل یک دُز واکسن آسترازنکا تزریق کرده و مشکل آنها از این بابت حل نشده است. برای تعداد معدودی از افرادی هم که هنوز واکسن آسترازنکا تزریق نکرده اند، اما در ماه های آتی قصد سفر به آن دسته از کشورهای اروپایی را دارند که مسافران ورودی به آنها حتما باید آسترازنکا تزریق کنند، ما تعداد محدودی واکسن آسترازنکا نگه خواهیم داشت که این افراد هم با مشکل مواجه نشوند.

واکسن های ایرانی پروتئینی، مناسب برای تزریق به عنوان دُز یادآور

مساله مهم دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که در هفته های اخیر بسیاری از متخصصان بهداشتی کشور از جمله برخی اعضای کمیته علمی کشوری کرونا تاکید کرده اند که با توجه به این که بسیاری از ایرانیان در نوبت های اول، دوم یا سوم واکسیناسیون، واکسن های سینوفارم یا برکت را تزریق کرده اند که از ویروس کشته شده ساخته شده اند، بهتر است ایرانیان در هنگام تزریق دُز یادآور واکسن کرونا از واکسن های ساخته شده با استفاده از پلتفورم های وکتوری یا پروتئینی استفاده کنند.

این در حالی است که تنها واکسن های استفاده شده با پلتفورم وکتوری در ایران، واکسن های اسپوتنیک و آسترازنکا هستند. اما اولا مدت هاست ذخیره واکسن اسپوتنیک در کشورمان به پایان رسیده و ثانیا ذخایر واکسن آسترازنکا هم رو به پایان است. به همین دلیل، از دکتر زهرایی پرسیدیم که با توجه به در دسترس نبودن واکسن های وکتوری، ایرانیان بخصوص افرادی که سینوفارم یا برکت تزریق کرده اند، برای نوبت سوم یا چهارم واکسیناسیون خود باید چه واکسن هایی را تزریق کنند؟

رئیس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال گفت: اولا باید توجه داشت که همواره بهترین واکسن، در دسترس ترین واکسن است، بنابراین از نظر ما تفاوت زیادی ندارد که افراد چه واکسنی را به عنوان دُز یادآور تزریق می کنند. ثانیا با وجود این که ذخایر واکسن ساخته شده با استفاده از پلتفورم وکتوری در ایران رو به پایان است، اما بسیاری از تولیدکنندگان داخلی ما واکسن های پروتئین نوترکیب را تولید کرده اند و خوشبختانه اکنون این واکسن ها به تعداد کافی در کشورمان موجود است.

وی در ادامه تاکید کرد: واکسن های پاستور (پاستوکووک و پاستوکووک پلاس)، اسپایکوژن، رازی و نورا از جمله واکسن های تولیدشده با استفاده از پلتفورم پروتئین نوترکیب هستند که همگی واکسن های باکیفیتی به حساب می آیند و ایرانیان می توانند با خیال راحت از این واکسن ها به عنوان دُز یادآور واکسن کرونا استفاده کنند.

واکسن نزده ها قطعا بیش از سایرین در معرض ابتلا قرار دارند

مساله دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که با وجود تاکید مکرر مسئولان و متخصصان بهداشتی کشور بر لزوم دریافت واکسن کرونا برای پیشگیری از مرگ یا دچار شدن به انواع شدید این بیماری، هنوز هم ایرانیان زیادی هستند که از تزریق واکسن خودداری می کنند؛ به نحوی که مطابق آمارهای رسمی وزارت بهداشت، متاسفانه هنوز بیش از 8 درصد ایرانیان بالای 12 سال و نزدیک 75 درصد کودکان بین 5 تا 12 سال، حتی یک دُز واکسن کرونا دریافت نکرده اند.

همچنین ایرانیان زیادی هم هستند که با وجود دریافت یک دُز واکسن کرونا، از تزریق دُز دوم خودداری می کنند، به نحوی که طبق آمارهای وزارت بهداشت، حدود 8 درصد از افراد بالای 12 سال و نزدیک 12 درصد از کودکان بین 5 تا 12 سال که یک دُز واکسن زده اند، حاضر به تزریق دُز دوم واکسن کرونا نیستند. از این آمارها می توان نتیجه گرفت که هنوز میلیون ها ایرانی هستند که یا اصلا واکسن نزده اند یا حاضر به تکمیل روند واکسیناسیون خود نیستند و قطعا در موج هفتم کرونا، این افراد بیش از سایر هموطنان در معرض ابتلا به کووید19 قرار دارند.

دکتر زهرایی ضمن اشاره به این نکته تاکید کرد: چندین ماه است که مسئولان وزارت بهداشت و متخصصان حوزه های مختلف بهداشت و درمان از مردم خواهش می کنند که حتما به مراکز متعدد واکسیناسیون موجود در کشور مراجعه کنند و واکسن کرونا را دریافت کنند، اما متاسفانه هنوز برخی افراد در برابر تزریق واکسن مقاومت می کنند. این در حالی است که در موج جدید کرونا، قطعا احتمال ابتلای واکسن نزده ها از سایر افراد بیشتر است و چون ممکن است این افراد به انواع شدید کرونا مبتلا شوند، ابتلای آنها می تواند دچار شدن سایر افراد از جمله کسانی را به همراه داشته باشد که واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

وی در پایان تصریح کرد: با وجود این که ما از همه دریافت کنندگان واکسن کرونا خواسته ایم که در صورت گذشت بیش از شش ماه از نوبت قبلی واکسیناسیون، برای تزریق دُزهای یادآور مراجعه کنند، اما هنوز هم واکسن نزده ها بیش از سایرین در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار دارند، زیرا ابتلای این افراد می تواند منجر به تشدید شعله های موج هفتم کرونا در ایران شود و خدای ناکرده بی توجهی آنها به واکسیناسیون می تواند ابتلای سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای و نقص ایمنی به انواع شدید کرونا را به همراه داشته باشد.

کدخبر: 803101 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟