حذف دروس عمومی کنکور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، مورد اعتراض مجلس

به گزارش رکنا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در چند ماه گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی از حذف دروس عمومی کنکور خبر داده بود؛ ۱۸ خرداد امسال هم رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت که در قالب تحولات اساسی در کنکور ۱۴۰۲ ، «دروس عمومی در کنکور حذف می‌شود و به سوابق تحصیلی منتقل خواهد شد.»

ادبیات و زبان فارسی، فرهنگ و معارف اسلامی و اقلیت‌های دینی، عربی و زبان خارجی، درس های عمومی کنکور سراسری هستند.

با این حال پیشتر جبار کوچکی نژاد نماینده رشت، در نشست علنی ۲۱ اردیبهشت مجلس، مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در مورد حذف دروس عمومی از کنکور سال آینده را «خلاف قانون مجلس» دانست.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس هم در پاسخ به نماینده رشت، از رئیس کمیسیون آموزش مجلس خواست با برگزاری یک جلسه اضطراری، مصوبه مجلس ملاک عمل قرار بگیرد.

در جریان تغییرات کنکور که آقای پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش، آن را تحولات اساسی خوانده، شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده «سال آینده، سنجش داوطلبان در کنکور با تأثیر قطعی ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی انجام می‌شود.»

آقای عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت که این تأثیر در سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد و در ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد خواهد رسید.

بر اساس توضیحاتی که خرداد ماه رئیس سازمان سنجش آموزش داد، «کنکور با دروس اختصاصی در ۵ گروه آزمایشی، سالی دو بار برگزار می‌شود و برای ۲ سال اعتبار دارد.» به گفته آقای عبدالرسول پورعباس «بودجه بندی آزمون اختصاصی هم تغییر خواهد کرد.»

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: مصوبه کنکوری را تغییر نمی‌دهیم

۱۵ تیر ماه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به خبرگزاری مهر درباره «برخی گمانه‌زنی‌ها برای بازگشت دروس عمومی به کنکور و حذف تأثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی» گفت که هیچ چیزی تغییر نمی‌کند و مصوبه این شورا برای کنکور سال آینده اجرا خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس ۱۳ تیرماه در گفت و گویی تلویزیونی اعلام کرد این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنکور ۱۴۰۲ اعمال نمی‌شود.

خضریان گفت در نشستی که نهم تیر ماه کمیسیونش با آقای رئیسی ، رئیس جمهور داشته است، تصمیم گرفته شده مصوبه این شورا پس از ۱۵ تیر ماه ابلاغ شود تا در کنکور ۱۴۰۲ اثر نگذارد.

در ترکیب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس قوه مجریه، رئیس این شورا هم هست.

نماینده مجلس: اگر مصوبه ابلاغ شود، ممکن است طرح سؤال از رئیس جمهور اتفاق بیفتد 

یک عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در روزهای گذشته گفته شورای عالی انقلاب فرهنگی، معلمان و دانش آموزان را نگران کرده و «مصوبه‌اش را در کش‌وقوس با مجلس و گوش ندادن به حرف نمایندگان، با قلدری جلو برده است.»

احمد نادری با انتشار فیلمی در فضای مجازی اضافه کرده «تماس‌های خیلی زیادی از معلمان، دانش آموزان و والدین دارم که [می‌گویند] تو را به خدا این طرح[مصوبه شورای انقلاب فرهنگی] را متوقف کنید.»

او گفته «شورای عالی انقلاب فرهنگی به هیچ کجا پاسخگو نیست.»

آقای نادری هفته پیش هم گفت که رئیس جمهور با اصرار نمایندگان مجلس ابلاغ مصوبه شورا را متوقف کرده «اما اگر این مصوبه ابلاغ شود، ممکن است نمایندگان به سمت طرح سؤال از رئیس جمهور حرکت کنند.»

با وجود اینکه برخی نمایندگان مجلس به ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی در اختیارات قانونی قوه مقننه انتقاد کرده‌اند، اما شورای عالی انقلاب فرهنگی به گفته امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب استناد می‌کند که بر اساس آن، مصوباتش باید به اجرا دربیاید و سریع به دستگاه‌ها ابلاغ شود.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای انقلاب فرهنگی هم فروردین ماه گفت «با رویه پیشنهادی رهبر انقلاب، مجلس و شورای انقلاب فرهنگی نباید به مصوبات یکدیگر ورود کنند.»

به گفته کبگانیان، مصوبه مربوط به کنکور در حضور رئیس کمیسیون آموزش، رؤسای کمیسیون‌های مختلف و رئیس مجلس به بحث گذاشته شده و بیشتر مصوبات تناقضی با تصمیم‌های مجلس ندارد.

این شورا می‌گوید از جمله وظایفش در سه حوزه سیاست‌گذاری، تدوین ضوابط و نظارت تقسیم‌بندی می‌شود. وبسایت شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته «تعیین ضوابط گزینش مدیران، استادان و دانشجویان» هم از وظایف این شوراست.

فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت «ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع کنکور مورد اعتراض کمیسیون هم هست. این مسائل کار‌های کارشناسی دقیق‌تری می‌خواهند؛ تصمیم گیری درباره کنکور به این سادگی نیست و باید ۱۲پایه بازنگری شوند تا ملاکی برای ارزیابی دانش آموزان قرار بگیرد.»

کدخبر: 801607 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟