شناسایی ۱۷ مبتلا به وبا در ایران / وجود بیش از ۱۰۰ پایگاه مراقبت بهداشتی در مرزهای کشور/ خشکسالی، وبا را بیشتر می کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی در هفته های اخیر شاهد گسترش وبا در استان کردستان هستیم که به گفته مسئولان بهداشتی کشور، این بیماری همراه با افرادی به ایران آمده است که در چند هفته گذشته به کشور عراق بخصوص اقلیم کردستان سفر کرده بودند. این در حالی است که سال گذشته نیز در چنین روزهایی شاهد شیوع وبا در استان هرمزگان بودیم و در آن موقع نیز وبا همراه با مسافران از مرزهای جنوبی وارد کشورمان شد.

این اتفاقات اما در حالی رخ داده است که خرداد پارسال یعنی در زمان شروع موج پنجم کرونا در ایران نیز شاهد ورود سویه دلتا از مرزهای جنوب شرقی کشورمان به استان سیستان و بلوچستان بودیم و بسیاری از کارشناسان بهداشتی در آن زمان تاکید داشتند که ضعف سیستم مراقبت بهداشتی در مرزها و عدم قرنطینه به موقع سیستان و بلوچستان منجر به گسترش محسوس سویه دلتا در ایران و درگیر شدن کشور با موج سهمگین پنجم کرونا شد.

در شرایط موجود هم با وجود این که ویروس آبله میمون هنوز نتوانسته است مانند کرونا در جهان همه گیر شود، اما همچنان نگرانی هایی از ورود این بیماری به کشورمان وجود دارد. در چنین شرایطی، سوال مهم این است که آیا پایگاه های مراقبت بهداشتی مرزی می توانند به خوبی جلوی ورود آبله میمون و سایر بیماری های واگیر به ایران را بگیرند یا این بیماری نیز مانند کرونا به زودی در کشورمان همه گیر خواهد شد؟ این سوال و چند پرسش بهداشتی مهم دیگر را با دکتر محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در میان گذاشتیم. 

ارتباط بین تغییرات اقلیمی با افزایش احتمال شیوع وبا

گویا در ابتدای اظهارات خود به رکنا گفت: وبا یک بیماری فصلی است که شیوع آن از اواخر بهار آغاز می شود و بعضا تا مهرماه ادامه می یابد. این بیماری معمولا در فصل گرم سال در تمام کشورها شایع می شود و معمولا هرچقدر مراقبت های بهداشتی یک کشور پایین تر باشد، احتمال شیوع وبا در آن بیشتر می شود.

وی افزود: تغییرات اقلیمی بر گسترش احتمال شیوع وبا نقش دارند؛ به نحوی که وقتی ما با خشکسالی مواجه می شویم، طبیعتا منابع آب شرب در اختیار مردم، محدودتر می شود و این مساله، کنترل سلامت آب را بخصوص در مناطقی که دسترسی کمتری به منابع آب سالم دارند، سخت تر می کند.

تمام موارد اخیر مبتلا به وبا در ایران، به کردستان عراق سفر کرده بودند 

گویا با اشاره به شیوع گسترده وبا در عراق گفت: در چند هفته گذشته شاهد شیوع گسترده وبا در کشور عراق بخصوص در اقلیم کردستان بوده ایم و موارد اخیر مشاهده شده این بیماری در ایران نیز همگی سابقه مسافرت به کردستان عراق را داشته اند. به عبارت دیگر، ما در میان زائران عتبات عالیات، هیچ مورد مبتلا به وبا مشاهده نکرده ایم و تمام موارد مبتلا به وبا در ایران،‌ پیش از این به کردستان عراق سفر کرده بودند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما گزارشات مربوط به تمام موارد مبتلا به وبا در ایران را به سازمان جهانی بهداشت گزارش داده ایم و همچنین به محض شناسایی تمام موارد اخیر، بیماران را تحت درمان قرار داده ایم. ضمن این که تا کنون ۱۷ مورد مبتلا به وبا شناسایی شده است که همگی آنها در استان کردستان بوده و این بیماری از کردستان خارج نشده است.

وجود بیش از ۱۰۰ پایگاه مراقبت بهداشتی در مرزهای کشور

گویا با تاکید بر این که استاندارد مراقبت های بهداشتی مرزی در ایران عینا مانند استانداردهای جهانی است، اظهار داشت: ما در تمام گلوگاه های مرزی کشور شامل بیش از صد مرز زمینی، هوایی و دریایی ایران، پایگاه بهداشتی داریم و همکاران ما در بیش از صد پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی سراسر کشور به صورت شبانه روزی فعال هستند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تاکید کرد: وظیفه اول همکاران ما در پایگاه های مراقبت بهداشتی در مرزها، آموزش و اطلاع رسانی بهداشتی به تمام مسافران است. در درجه دوم نیز همکاران ما وظیفه دارند که با دقت تمام مسافران را پایش کنند و اگر موارد مشکوک ابتلا به بیماری های واگیر مختلف را مشاهده کردند، حتما فرد فرد مشکوک را تحت آزمایش قرار دهند.

وبا هنوز به خارج از کردستان سرایت نکرده است

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر عملکرد موثر پایگاه های بهداشت مرزی در شناسایی موارد اخیر وبا گفت: تمام موارد اخیر ابتلا به وبا در ایران، در بدو ورود این افراد به مرزهای کشور شناسایی شده اند و ما بلافاصله بعد از شناسایی، این افراد را تحت درمان قرار داده ایم. همین عملکرد همکاران ما نیز باعث شده است که خوشبختانه وبا تا این لحظه به خارج از استان کردستان سرایت نکرده است.

وی در ادامه تاکید کرد: اولین هشدار درباره شیوع بسیاری از بیماری های واگیر در ایران را همکاران پایگاه های مراقبت بهداشت مرزی به ما می دهند، زیرا خوشبختانه این افراد هم اطلاعات بهداشتی کافی دارند، هم به خوبی آموزش دیده اند و هم بسیار هوشیار هستند. بنابراین همکاران ما سعی می کنند به نوعی با مسافران تعامل کنند که هم آنها اذیت نشوند و هم یک بیماری واگیر مثل وبا وارد کشورمان نشود.

اگر مرزها را هم می بستیم، بازهم کرونا وارد ایران می شد

گویا در پاسخ به سوال دیگر رکنا درباره این که چرا با وجود پایگاه های مراقبت بهداشتی در مرزها، ما نتوانستیم جلوی ورود سویه های مختلف کرونا به کشورمان را بگیریم و بسیاری از واریانت های این ویروس از مرزهای مختلف وارد ایران شدند، توضیح داد: شرایط بیماری های تنفسی به گونه ای است که حتی اگر کشورها دور خودشان دیوار هم بکشند، بازهم از شیوع این بیماری ها در امان نیستند، بخصوص درباره کرونا که شدت سرایت پذیری آن بسیار بالاست و در ماه های ابتدایی شیوع این بیماری در ایران، احتمالا افراد زیادی وارد کشورمان شدند که در ابتدا علایم این بیماری را نداشتند، اما چند روز بعد از ورود از مرزهای قانونی، علایم در آنها ظاهر شد و در این فاصله، دیگران را هم مبتلا کردند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما حتی اگر مرزهای خودمان را هم می بستیم، بازهم احتمال ورود سویه های مختلف کرونا به ایران وجود داشت، بنابراین همان طور که هیچ کشوری نتوانست جلوی ورود این بیماری به مرزهای خود را بگیرد، ما هم نتوانستیم این کار را انجام دهیم. پس نباید ورود سویه های مختلف کرونا به ایران را به حساب ضعف سیستم مراقبت بهداشتی مرزهای کشور گذاشت، بخصوص که بسیاری از مبتلایان کرونا بدون علامت هستند و امکان بروز خطا در تست PCR صفر نیست.

هیچ کشوری نتوانست جلوی ورود کرونا به مرزهای خود را بگیرد

گویا با ناموفق توصیف کردن تدابیر مرزی کشورهای مختلف برای جلوگیری از ورود کرونا در ماه های ابتدایی شیوع این ویروس گفت: در همان ابتدای شیوع کرونا در جهان مشخص شد اساسا امکان کنترل ورود یک بیماری مثل کرونا به مرزهای یک کشور،‌ بسیار بعید است، زیرا این بیماری به سادگی از راه تنفسی منتقل می شود و در ماه های ابتدایی شیوع کرونا در جهان مشاهده کردیم که تدابیر سختگیرانه مرزی بسیاری از کشورها، نتوانست نتیجه مطلوبی برای آنها به همراه داشته باشد‌ و بیماری کرونا در تمام جهان شایع شد.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت تاکید کرد: با توجه به این که مصرف آب آشامیدنی ناسالم تاثیر زیادی در ابتلا به وبا دارد، به تمام افرادی که به مسافرت بخصوص سفرهای خارجی می‌ روند توصیه می کنیم تا حد امکان از آب بطری استفاده کنند یا پیش از مصرف آب آن را بجوشانند؛ زیرا احتمال ابتلا به وبا بخصوص در اواخر بهار و اوایل تابستان بعد از مصرف آب ناسالم زیاد است.

تماس پوست با پوست و ارتباط جنسی؛ مهمترین راه های انتقال آبله میمون

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شیوع ویروس آبله میمون در جهان نیز گفت: متخصصان اروپایی در حال رسیدن به این نتیجه هستند که نمی توان با بستن مرزها جلوی ورود آبله میمون را گرفت، زیرا این بیماری عمدتا از راه های خاصی از جمله تماس پوست با پوست یا ارتباط جنسی منتقل می شود و در هیچ کشوری هم به این نتیجه نرسیده اند که با بستن مرزها جلوی ورود آبله میمون را بگیرند.

وی در پایان تصریح کرد: خوشبختانه هنوز مورد مبتلا به آبله میمون در ایران مشاهده نشده است و مطابق آزمایشات انجام شده، عمده موارد مشکوک به این بیماری در کشورمان به آبله مرغان مبتلا بوده اند.

کدخبر: 796990 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟