لزوم تغییر و توقف استفاده از نماهای کامپوزیت و فایبرگلاس / در چند دقیقه می سوزند وساختمان ها را نابود می کنند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نماهای اشتعال زا، چند سالی است که فاجعه های آتش سوزی در نقاط مختلف کشور را ایجاد کرده اند. نماهایی از کامپوزیت و فایبرگلاس که با حرارت شعله ور شده و در چند دقیقه تمام ساختمان را در بر می گیرند و جان ساکنان آن را تهدید جدی می کنند.

چرا سازمان نظام مهندسی کشور تاکیدی بر جلوگیری از استفاده از نماهای اشتغال زا ندارد؟ چرا شهرداری ها وارد نمی شوند؟ چرا سازمان های آتش نشانی کشور به مالکان هشدار نمی دهد؟ این ها سوالاتی بود که برای رسیدن به پاسخ آنها با سخنگوی آتش نشانی تهران و کارشناس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به گفت و گو پرداختیم. نکته تلخ این گفت و گو این بود که قانون هست، اما مردم و سازندگان ساختمان ها هنوز تهدید این نماهای اشتغال زا را جدی نگرفته اند. خطری که می تواند در چند دقیقه مال و جان آنها را نابود کند.

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در گفت و گو با رکنا در پاسخ به سوالات مطرح شده گفت: از سال 95 در قانون مقررات ملی ساختمان تاکید شد که نباید در نماهای ساختمان ها از مواد اشتعال زا استفاده شود. بعد از این تاریخ، ساختمان هایی که ساخته می شوند، نباید از این نماها استفاده کنند، ولی ساختمان هایی که پیش از این تاریخ از نماهای اشتعال زا استفاده کرده اند؛ همچنان در شرایط خطرناک قرار دارند.

ملکی در خصوص علت استقبال ساختمان سازها از این نوع مصالح ناایمن گفت: سرعت نصب نمای کامبوزیت و فایبرگلاس بالاتر از سنگ است، زیبایی بیشتر دارد و این دو مورد باعث می شود که استقبال بیشتری از آن صورت بگیرد. این در حالی است که این نماها به شدت خطرآفرین هستند و هر لحظه می توانند برای ساکنان ساختمان ها تهدید جانی و مالی داشته باشند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با تاکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی و شهرداری نمی توانند به  ساختمان هایی که پیش از سال 95 با این مصالح ساخته شده اند؛ دستور تغییر نما بدهند، گفت: بازرسان آتش نشانی به مالکان این برج ها هشدار می دهند، ولی ساکنان اغلب توجهی به هشدارها ندارند و تصور می کنند که خطر به سراغ آنها نمی آید.

انعکاس گرانی و تورم در نماهای ساختمان

گرانی، تورم، ناآگاهی و سهل انگاری چهار عامل اصلی آتش سوزی ساختمان هایی با نماهای اشتغال زا مانند کامبوزیت و فایبرگلاس هستند. آتش سوزی هایی که در چند دقیقه جان و مال ده ها انسان را به خطر می اندازند و آمار آتش سوزی هایی هم که عامل آن استفاده از مصالح اشتعال زا در نماها بوده، در چند سال گذشته قابل توجه بوده است.

بخاطر تورم و گرانی مصالح اکثرا اصول فنی و علمی جداسازی نما از بدنه ساختمان هایی با نماهای کامبوزیت و فایبر انجام نمی شود. کافی است در شهر قدم بزنید تا با تعداد زیاد، ساختمان هایی با نماهای اشتغال زا را ببینید و آن زمان است که متوجه حساسیت این ماجرا شده و این مهم برایتان با اهمیت تر می شود که چرا قانون سفت و سخت تری برای ممانعت از استفاده از این نماها از سوی سازمان نظام مهندسی و شهرداری ها معین نمی شود.

در همین راستا، مسعود کریمی، کارشناس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: متاسفانه بسیاری از سازندگان ساختمان ها از نماهای اشتعال زا استفاده می کنند و به توصیه های مهندسان ناظر مبنی بر لزوم عدم استفاده از این نماها یا استفاده اصولی از آنها توجهی ندارند. در این میان مهندسان ناظر قدرت جلوگیری از این کار پیمانکاران را ندارند و این شهرداری ها هستند که باید مقررات مبنی بر عدم استفاده از نماهای اشتعال زا در ساختمان ها را به درستی اجرایی کنند.

کریمی تاکید کرد: متاسفانه در بسیاری از موارد، مقررات منع استفاده از نماهای اشتعال زا به درستی اجرایی نمی شود و ما از تمام شهرداری های کشور انتظار داریم که ضمن جدی گرفتن این قانون، برای ساختمان هایی که با نماهای اشتعال زا ساخته شده اند، پروانه صادر نکنند. نکته دیگر این که متاسفانه بسیاری از ساختمان های کشور فاقد شناسنامه انرژی هستند و همین مساله منجر به افزایش احتمال وقوع حریق در آنها می شود، البته این مساله ای هم باید با اعمال قانون توسط شهرداری ها حل شود.

وی در پایان تصریح کرد: با وجود این که شهرداری های سراسر کشور باید با اعمال قانون جلوی احداث ساختمان های دارای نماهای اشتعال زا را بگیرند، اما فرهنگ سازی هم می تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد؛ به نحوی که ما باید به تمام سازندگان بنا آموزش دهیم که یا از نماهایی مثل کامپوزیت و فایبرگلاس استفاده نکنند یا در حین استفاده از این نماها، اصول علمی آن از جمله جداسازی نما از بدنه ساختمان را رعایت کنند.

کدخبر: 795575 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟