وجود نابرابری 53 درصدی در هزینه های آموزش / احتمال آسیب گرانی، به ثبت نام مدارس و افزایش ترک تحصیل

خانواده ها این روزها علاوه بر نگرانی برای بالا رفتن قیمت ارز، تخم مرغ، کرایه ماشین، بهداشت، موبایل، شیر باید نگران هزینه های آموزش و ثبت نام فرزندانشان نیز باشند. زیرا به حتم آسیب های گرانی به رقم ثبت نام مدارس در غیر دولتی و دولتی هم می رسد. این موضوع توجه ویژه آموزش و پرورش به حل مسئله اثر تورم بر نظام آموزشی کشور را می‌طلبد.

ابراهیم سحر خیز

آموزش و پرورش برای لازم التعلیم ها سرانه ندارد چه برسد به مهد کودک

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش در گفت و گو با رکنا می گوید که آموزش، در کشور طبقاتی شده است و این بر خلاف اصل 30 قانون اساسی جمهوری اسلامی، دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند است.

او معتقد است که آموزش و پرورش به یک کالا تبدیل شده که نوع لوکس و لاکچری آن نصیب طبقات فرا دست و نوع بنجل آن که آموزش و پرورش دولتی است، نصیب خانواده های فرودست می شود.

سحرخیز می گوید: «همچنین در بحث مهد کودک و آموزش های پیش دبستانی این اختلاف به فاجعه تبدیل می شود. آموزش پیش دبستانی، در قانون به عنوان آموزش و پرورش اجباری و الزامی دیده نشده است و با پول والدین اداره می شود. در دهه 80، دولت کمک هایی در خصوص نشان دادن جایگاه مقطع پیش دبستانی و مهد کودک گام هایی برداشت. در این راستا در مناطق دو زبانه روستایی این احساس به وجود آمد که آموزش پیش دبستانی بسیار ضرورت دارد و اگر بچه ها، این دوره را طی نکنند حضور موفقیت آمیزی در دوره دبستان نخواهند داشت.»

او می افزاید: « سازمان برنامه و بودجه تحت ردیفی با عنوان آموزش برای همه، مبلغی را منظور کرده بود که در مناطق محروم مربی حاضر می شد و خانواده ها بچه هایشان را به کلاس های پیش دبستانی می بردند. همچنین در مدارس دولتی یکی دو اتاق خود را برای این نوع فضاها اختصاص داده می شد. الان کار آموزش و پرورش به جایی رسیده که برای لازم التعلیم ها هم سرانه ندارد، چه برسد به پیش دبستانی و مهد کودک.»

۳۰۰ هزار معلم کم داریم

معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش می گوید: «آموزش و پرورش اعلام کرده است که 200 هزار معلم کم دارد؛ اما اگر تراکم مدارس را به حد نرمال برسانیم، برابری های آموزشی را رعایت کنیم و معلم های متخصص در هر کلاس داشته باشیم، چیزی بیش از 300 هزار معلم کم داریم تا به حد نرمال برسیم.»

وی می افزاید: «همین گرفتاری های آموزش و پرورش اجباری باعث شد که پیش دبستانی هم فراموش شود. با این شهریه هایی که در تهران می بینم قبل از حذف ارز ترجیحی و گرانی های اخیر، رقم ها نجومی بود و الان نجومی تر شده است. طبق بررسی هایی که وزارت کار ، در زمان ریاست جمهوری آقای روحانی انجام شده، تبعیض و نابرابری در حوزه آموزش آنچنان زیاد است که طبقات فرادست جامعه 53 برابر بیشتر از دهک های پایینی برای آموزش خرج می کنند. یعنی نابرابری 53 درصدی در هزینه های آموزشی داریم و دود این در چشم خانواده های مناطق محروم و کارمندانی که به هر دلیلی نیاز است زن و مرد برای گذران زندگی کار کنند و جایی را برای نگهداری بچه ندارند.»

او معتقد است وقتی وزارت آموزش و پرورش اعلام می کند برای والدین در مدارس غیر دولتی وام 30 میلیون تومانی در نظر گرفته است باید بدانیم که خانواده ها علاوه بر آن ناچارند مبلغ دیگری نیز به مدارس بدهند تا بالاخره بتوانند بچه هایشان را در مدراس غیر دولتی ثبت نام کنند.

سحر خیر در ادامه می افزاید: «در کشور ما آموزش 12 ساله است؛ اما در بسیاری از کشورها آموزش و پرورش 14 ساله رایگان و اجباری دارند. در سال های گذشته، آموزش و پرورش به سمتی حرکت می کرد که سند تحول را اصلاح کند و به سمتی برود که پیش دبستانی نیز الزامی شود؛ که البته این روند ادامه پیدا نکرد. پیش دبستانی و مهد کودک ها اهمیت بالایی دارند؛ اما خانواده ها به دلیل اینکه امکانات و منابع لازم برای ثبت نام فرزندشان را ندارند از خیر آن می گذرند.»

ابراهیم سحرخیز، می گوید که چند سالی می شود که آموزش و پرورش می خواهد مدارس غیر دولتی را درجه بندی کند؛ اما هیچ اتفاقی نمی افتد. او می افزاید: «بالاخره باید یک میزان و مقیاس برای این مدارس داشته باشیم. متاسفانه آنالیزی از هزینه ها در مدارس غیر دولتی نداریم. مثلا مدرسه ای که 100 میلیون مطالبه می کند با مدرسه ای که 40 میلیون درخواست می کند چه تفاوتی دارد؟ این وظیفه خانواده ها نیست که این را بررسی کند بلکه آموزش و پرورش باید نتیجه این سنجش ها را به والدین ارائه دهد.»

او می افزاید: «در سند تحول آموزش و پرورش آمده است که حتی مدرسه های دولتی نیز باید سنجش و پایش شوند. آنقدر مدارس دولتی ضعیف شده اند و سرانه ندارند که کسی به سراغ آن ها نمی رود. نباید اینچنین به مدارس دولتی تنگ گرفته شود چون آموزش و پرورش آسیب می بیند.»

سن مصرف دخانیات به متوسطه اول رسیده

 معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه 14 میلیون دانش آموز در مدارس دولتی و دو میلیون در مدارس غیر دولتی داریم، می افزاید: «این افزایش دانش آموزان مدارس غیر دولتی، هم در زمان دولت آقای روحانی اتفاق افتاد. این روند نه از باب علاقه مردم که از سر ناچاری است. وقتی که می گویند سن مصرف دخانیات به متوسطه اول رسیده است، باید منتظر چنین اتفاقاتی هم بود.»

مسئولان فرزندانشان را در مدارس دولتی ثبت نام کنند

او در پایان در تبیین گفته هایش می افزاید: «تمام اتفاقاتی که نباید، در مدارس دولتی عادی رخ می دهد. از پرخاشگری ، ناامنی، رفتارهای پر خطر و... گرفته تا تراکم بالای کلاس ها. خیلی از کسانی که بچه هایشان را در مدارس غیر دولتی ثبت نام می کنند مقام عالی دولتی نیستند، بلکه به دلیل فرار از این گزندها، به این مدارس رجوع می کنند. ثروتمندان و مسئولان سفره خود را از مردم عادی جدا کرده اند. اگر مسئولان، بچه های خودشان را در مدارس عادی دولتی ثبت نام کنند، می توانند پیگیر عدالت آموزشی باشند؛ اما با این وضع، به جایی نمی رسیم.»

کدخبر: 795050 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟