لزوم کنترل مسافران اروپایی برای مهار "آبله میمون" در ایران / بحث حملات بیوتروریسی، اهمیت تامین واکسن آبله را افزایش می دهد + صوت
حجم ویدیو: 22.28M | مدت زمان ویدیو: 00:03:02

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امروز  با بیان اینکه کرونا به‌راحتی رفتنی نیست از احتمال درگیر شدن کشور در مردادماه با پیک هفتم کرونا خبر داد. با توجه به اینکه جمعیت گسترده ای ایرانیان واکسن کرونا را در دو دز دریافت کردند و سالمندان در حال دریافت دز سوم واکسن کرونا هستند و با وجود میزان قابل توجه واکسن کرونا در انبارهای وزارت بهداشت چرا باید نگران آغاز پیک هفتم باشیم؟ این سوالی بود که دکتر پیام طبرسی - رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری اینگونه در مورد آن توضیح داد: پیش بینی کردن شروع پیک هفتم از چه زمانی سخت است و حتی می توان امید که داشت که پیک هفتم نداشته باشیم ولی به هر حال باید جلوگیری از آغاز پیک هفتم بهتر است که آن افراد از جمعیت کشور که دز سوم را دریافت نکرده اند یا نقص ایمنی دارند ،چهارماه بعد از دز دوم دز سوم را دریافت کنند تا مهار مناسبی برای آغاز پیک هفتم کرونا در ایران باشد.

دز سوم واکسن کرونا به ایرانیان تزریق شود

دکتر طبرسی در مورد اینکه آیا می توان متصور بود که کرونا از شرایط پاندمیک خارج شده است گفت: نه نمی توان با قطعیت در این خصوص اظهارنظر کرد زیرا هنوز در کشورهایی همچون چین درگیری بالایی از ابتلا وجود دارد ولی در ایران با توجه به واکسیناسیون گسترده ای که در سطح جامعه ایجاد شده است فعلا سطح ایمنی بالا است . کرونا همچنان در ایران مبتلا دارد ولی بخاطر مهار واکسنی که در برابر این ویروس انجام گرفته ، موارد ابتلا نیز خفیف هستند و معمولا نیاز به بستری پیدا نمی کنند. باید سطح ایمنی را در شرایط فعلی نگهداریم در غیراینصورت دوباره شیوع شکل می گیرد.

واکسن آبله مدت هاست در ایران تزریق نمی شود

دکترطبرسی در مورد آبله میمون که در صدر اخبار بهداشتی جهان قرار گرفته است و اینکه آیا به ایران می رسد و ایران در برابر این بیماری ویروسی تا چه میزان تجهیز است چنین توضیح داد: آبله میمون نیز یک بیماری ویروسی همانند کرونا است ولی گستردگی کرونا را ندارد. با توجه به اینکه از انسان به انسان انتقال می یابد می تواند از طریق مسافرانی که وارد کشور می شوند به ایران نیز وارد شود بخصوص از طریق مسافران اروپایی زیرا در حال حاضر کانون آن در اروپا اعلام شده است.

دکتر طبرسی در مورد اینکه دولت و مردم برای پیشگیری از همه گیری آبله میمون چه باید انجام دهند اینگونه توضیح داد: مردم نمی توانند برای مهار آبله میمون کاری انجام دهند. وزارت بهداشت باید ورودی های کشور را کنترل کند تا مسافران اروپایی که وارد کشور می شوند منتقل کننده این ویروس به کشور نباشند.

دکتر طبرسی با تاکید بر اینکه واکسن آبله میمون همان واکسن آبله است ادامه داد: واکسن آبله مدت هاست که در کشور زده نشده است. ولی با توجه به اینکه در اخبار گفته شده است که آمریکا 130 میلیون دز واکسن آبله سفارش داده است و با دقت به اینکه در جهان بحث حملات بیولوژیک و اقدامات بیوتروریستی وجود دارد تامین واکسن آبله میتواند اهمیت پیدا کند.

 

 

 

کدخبر: 782827 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟