اهمیت ماکارونی برای وزارت کشاورزی بیشتر از جنگل های ایران است / باید وزارت منابع طبیعی تشکیل شود + فیلم
حجم ویدیو: 9.62M | مدت زمان ویدیو: 00:01:19

در شرایطی سال هاست مهمترین سازمان متولی حفاظت از طبیعت ایران یعنی همان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری که تا سال گذشته با عنوان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری از آن یاد می شد، ذیل ساختار اداری وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است که مسئولان این وزارتخانه نه تنها توجه زیادی به معضلات مربوط به طبیعت بخصوص جنگل های ایران ندارند، بلکه به اراضی ملی تحت مدیریت سازمان منابع طبیعی به عنوان بانک زمین نگاه می کنند و تمایل دارند انواع پروژه های عمرانی و کشاورزی را در این اراضی اجرا کنند. در چنین شرایطی بسیاری از کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست تاکید دارند برای بهبود حفاظت از جنگل های ایران، سازمان منابع طبیعی باید هرچه زودتر از زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی خارج شود و بهتر است دولت به تشکیل «وزارت منابع طبیعی» بپردازد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چند سالی است که برخی کارشناسان محیط زیست و منابع طبیعی کشورمان روی این نکته تاکید دارند که سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور که اخیرا به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تغییر نام یافته است، نباید به عنوان یک معاونت، زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی باشد، زیرا این سازمان همچون سازمان حفاظت محیط زیست، عملا باید به ایفای نقش حاکمیتی در بسیاری از مناطق طبیعت ایران بپردازد و ایفای چنین نقشی جز با ارتقای سطح این نهاد در ساختار اداری کشور امکان پذیر نیست؛ زیرا در ساختار اداری ایران، معاونت یک وزارتخانه قطعا نمی تواند تمام دستگاه های اجرایی را به اجرای قوانین و مقررات حوزه منابع طبیعی ملزم کند.

این نکته ای است که علی بناگر، رئیس انجمن علمی جنگل بانی ایران در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، نهادی است که عملا مسئولیت حفاظت از طبیعت ایران در بیش از 80 درصد از مساحت کشور را برعهده دارد و بنابراین این سازمان یکی از مهمترین نهادهای کشور برای حفظ امنیت و استقلال سرزمینی محسوب می شود. این در حالی است که متاسفانه سازمان منابع طبیعی در ساختار اداری ایران جایگاهی مستقل برای خود ندارد و صرفا زیرمجموعه ای از وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود: اساسا مسائل مربوط به وزارت جهاد کشاورزی آن قدر زیاد هست که در شورای معاونین این وزارتخانه کمتر فرصتی برای پرداختن به موضوعات منابع طبیعی به‌ویژه حفاظت از جنگل ها و مراتع ایران پیش می آید؛ زیرا مسئولان وزارت جهاد کشاورزی ناچارند عمده وقت خود را صرف حل مشکلات روزمره مردم در زمینه شیر، مرغ، تخم مرغ، برنج، گوشت و سایر کالاهای اساسی کنند و با توجه به تعدد این موضوعات، مدیران وزارت جهاد کمتر فرصت پیدا می کنند که به مشکلات منابع طبیعی کشور بپردازند.

کمبود نیرو و سهمیه استخدامی قطره چکانی به سازمان منابع طبیعی

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که در شرایطی که بیش از پنج سال از تصویب ماده 48 مکرر مبنی بر ممنوعیت بهره برداری از چوب جنگل های شمال موسوم به «قانون تنفس جنگل‌ ها» می گذرد، اما هنوز جنگل های هیرکانی همچون جنگل های زاگرس و سایر پهنه های جنگلی ایران در بلاتکلیفی کامل به سر می برند. این در حالی است که مسئولان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بارها در مصاحبه های خود اذعان کرده اند که با وجود بهبود امکانات سخت افزاری این سازمان در سال های اخیر، هنوز هم سازمان منابع طبیعی به شدت با کمبود تجهیزات مواجه است.

رئیس انجمن علمی جنگل بانی ایران ضمن اشاره به این نکته گفت: مشخص نیست سرجنگلبانی‌ها (واحدهای حفاظتی سازمان منابع طبیعی) با کدام ابزار و نیرو باید از اراضی و انفال ملی محافظت کنند. این در حالی است که متاسفانه در سال های اخیر برخی سرجنگلبانی‌ها به علت کمبود نیرو تعطیل شدند و در چنین شرایطی متاسفانه سازمان امور اداری و استخدامی، بعد از این که در چند دوره آزمون، سهمیه ای برای فارغ التحصیلان جنگل و علوم وابسته در نظر نگرفت یا سهمیه قطره چکانی اختصاص داد، در آخرین دوره برگزاری آزمون استخدامی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، ترکیب دروس را تنها به میزان 15 درصد از برنامه آموزشی فارغ التحصیلان رشته جنگلداری در نظر گرفت و بخش مربوطه در سازمان هم به این انتخاب جهت دار و ناکارآمد اعتراض نکرد.

وی در ادامه تاکید کرد: در شرایطی که هفته گذشته وزارت جهاد کشاورزی، تمام صدا و سیما را برای تثبیت قیمت ماکارونی بسیج کرد، ولی شاهد آن هستیم که این وزارتخانه سال هاست چشم خود را به روی مشکلات جنگل های ایران بسته و حتی اخیرا پیشنهاد حذف عنوان «جنگل» از نام سازمان جنگل ها و مراتع را تقدیم دولت کرده است. در چنین شرایطی هم مشخص نیست چه کسانی باید وظیفه تامین منابع مالی سازمان منابع طبیعی برای افزایش نیرو، امکانات، دانش فنی و تربیت مدیران شایسته را برعهده گیرند و به تنقیح  قوانین منابع طبیعی کشور بپردازند.

سازمان منابع طبیعی به بانک زمین تبدیل شده است

بناگر در بخش دیگری از اظهاراتش سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری را مهمترین معاونت وزارت جهاد کشاورزی توصیف کرد و گفت: مشخص نیست که وزارت جهاد کشاورزی چه زمانی می خواهد به مهمترین معاونت خود به چشم یک دستگاه حاکمیتی بنگرد، اما کاملا مشخص است که متاسفانه نگاه و توجه ویژه ای که باید به جنگل ها و مراتع کشور به عنوان امانت بین نسلی در وزارت جهاد کشاورزی وجود داشته باشد، وجود ندارد؛ زیرا وزارت جهاد کشاورزی دچار روزمرگی های بسیاری در زمینه تامین مواد غذایی است و همواره مسائل مربوط به کالاهای اساسی را به عنوان اولویت اول خود در نظر می گیرد. در چنین شرایطی هم شکی نیست که باید هرچه زودتر به فکر استقلال سازمان منابع طبیعی از ذیل ساختار اداری وزارت جهاد کشاورزی باشیم.

رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران ادامه داد: متاسفانه اکنون بسیاری از مسئولان کشور از جمله مدیران وزارت جهاد کشاورزی به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری همچون یک بانک زمین نگاه می کنند و در هر منطقه ای از ایران که یک معضل اقتصادی به وجود می آید، مسئولان محلی به بهانه اشتغالزایی به سازمان منابع طبیعی فشار می آورند تا از این سازمان زمین بگیرند. این در حالی است که با وجود ارقام بالای واگذاری های زمین توسط سازمان منابع طبیعی به ارگان های مختلف، کمتر شاهد آن بوده ایم که پروژه های اجراشده در اراضی ملی بتوانند نقشی موثر در حل مشکلات اقتصادی مردم داشته باشند.

وی در پایان تصریح کرد: بسیاری از کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست کشور معتقدند تا زمانی که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی باشد، فرصتی برای حل مشکلات اساسی جنگل ها و مراتع ایران پدید نخواهد آمد و بهتر است که هرچه زودتر سازمان منابع طبیعی از ذیل ساختار اداری وزارت جهاد کشاورزی خارج شود و وزارتخانه ای تحت عنوان «وزارت منابع طبیعی» در ایران تشکیل شود.

کدخبر: 780035 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟