31 قطار مترو باید نوسازی شود/ یک سرمایه گذار خارجی 100 میلیون یورو برای اورهال قطارهای تهران کمک می کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مهدی شایسته اصل، مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران در گفت و گو با رکنا با اشاره به جزئیات خرابی قطار در خط مترو تجریش گفت: عصر امروز مشکلی در سیستم رانش قطار به وجود آمد. با اطلاع رسانی مسافران به راهبر قطار این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

جزئیات خرابی قطار در خط مترو تجریش

وی افزود: راهبر متوجه شد که در سیستم رانش قطار مشکلی به وجود آمده است و به دلیل رعایت پروتکل های ایمنی، راهور قطار را نگه می دارد. طی بررسی، کارشناسان متوجه می شوند که آتش سوزی یا مشکل خاصی وجود ندارد؛ اما وقتی می خواستند قطار را مجددا راه اندازی کنند، سیستم قطار دچار مشکل شده بود و ترمزهای قطار قفل کرده بود و امکان حرکت نداشته است. از آنجایی که قطار در قوس ایستگاه شریعتی به میرداماد مانده بود، کار را برای کوبل قطار سخت کرد.

مهدی شایسته اصل در ادامه با اشاره به اینکه کارشناسان سعی کردند خط را آرام و مسیر را آزاد کنند گفت: مسئولان فنی سیستم برق را قطع کردند. سپس ترمزهای قطار آزاد می شود و یک قطار دیگر، قطار خراب شده را به سمت سکو کوبل می کند تا مسافران تخلیه شوند. 

او گفت: ما از مسافران به دلیل این اتفاق عذرخواهی می کنیم. نمی خواهیم شهروندان در مترو طبق زمان بندی به کارهای خودشان نرسند. ما در تلاش هستیم با کمک تیم عملیاتی و برنامه ریزی های دقیق، این مشکلات رفع شود. 

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران گفت: این قطاری که خراب شد، از نوع (دی سی) است. در خطوط یک و دو مترو تهران 42 عدد از این نوع قطارها موجود است که 31 عدد از آن ها، مرحله اورهال را رد کرده است. این مدل قطارها به زمان نوسازی (اورهال) قطعی رسیده اند که به تعویق نیز افتاده است. متاسفانه به دلیل کمبود در ناوگان و عقب ماندگی در سیستم های گذشته الان ناچار هستیم از این قطار های فرسوده استفاده کنیم. خیلی از قطعات این نوع قطارها، در کشورهای دیگر دنیا پیدا نمی شوند چون بسیار قدیمی هستند.

او افزود: با 8 هزار میلیارد ریال با تامین مالی بانک شهر و معاونت اقتصادی شهرداری قرار است برای نوسازی این قطارها بهره برد. با دستور اکید شهردار و شورای شهر این بودجه در نظر گرفته شده است و مراحل ثبت سفارش و خرید تمامی تجهیزات و قطعات اضطراری مترو در حال انجام است.

مهدی شایسته اصل در ادامه گفت: همچنین یک قرارداد جداگانه برای اورهال قطارها داریم با یک سرمایه گذار خارجی داریم که رقمی حدود صد میلیون یورو است. امیدواریم با این کارها، بتوانیم قطارها را طی یک زمانبندی مشخص اورهال کنیم. همچنین برنامه ریزی داریم 700 واگن در یک سال و نیم که حدود دو هزار میلیارد تومان هزینه دارد را نوسازی کنیم.

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران در پایان گفت: سیستم قطارهایی که ما از دوره قبل تحویل گرفتیم چهار الی پنج سال پیش باید عوض می شدند و از زمان نوسازی آن ها خیلی عقب افتادیم. برآورد قیمتی ما این است که هزار و 400 میلیارد تومان هزینه تعمیر آن ها است. همچنین ما نمی توانیم این قطارها را همزمان برای اورهال بفرستیم و باید با یک زمانبندی مشخص آن ها را برای تعمیر به شرکت واگن سازی تهران ارجاع دهیم.

کدخبر: 778358 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟