لزوم تشکیل ستاد تصمیم‌ سازی درباره تغییرات اقلیمی در برنامه و بودجه/ افزایش لابی های سیاسی در پشت پرده پتروشیمی میانکاله + صوت
حجم ویدیو: 58.36M | مدت زمان ویدیو: 00:07:59

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رکنا، ضمن تاکید بر لزوم توجه ویژه به پدیده تغییرات اقلیمی در برنامه ریزی های کلان و تدوین اسناد بالادستی کشور، از عدم تخصیص ردیف بودجه مستقل برای مقابله با گرد و غبار در سال های 1400 و 1401 انتقاد کرد و تاکید داشت که تبعات زیست محیطی و منافع اقتصادی مربوط به پتروشیمی میانکاله باید به طور شفاف با مردم در میان گذاشته شود.

لزوم توجه ویژه به تغییرات اقلیمی در برنامه ریزی های کلان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این که ایران درگیر تغییرات اقلیمی شده است، گفت که کشور باید با در نظر گرفتن شرایط گرمایش جهانی اداره شود. او همچنین از ارسال نامه ای به رئیس جمهور خبر داد و گفت که پیشنهاد کرده است شورای عالی محیط زیست به شورای عالی محیط زیست و تغییر اقلیم تغییر نام یابد، زیرا در آینده ای نه چندان دور تغییر اقلیم پیامدهای متعددی برای کشور ما به همراه خواهد داشت.

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس نیز در گفت و گو با رکنا اظهارات اخیر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره تبعات ناشی از تغییرات اقلیمی برای ایران را تایید کرد و اظهار داشت: تغییرات اقلیمی، آثار، تبعات و آسیب های زیادی را برای کشور ما به همراه داشته است و خواهد داشت و بنابراین ما باید در برنامه ریزی های کلان و تصویب قوانین گوناگون، توجه ویژه ای به روند گرمایش جهانی و پیامدهای آن داشته باشیم.

وی افزود: متاسفانه ایران فاقد یک نهاد سیاست گذار در حوزه تصمیم سازی برای تغییرات اقلیمی است و ما نیازمند نهادی بالادستی هستیم که بتواند تمام دستگاه ها را برای اجرای برنامه هایی برای سازگاری با گرمایش جهانی هماهنگ کند. طبیعتا بهترین دستگاهی هم که می تواند متولی اصلی این نهاد بالادستی باشد، سازمان برنامه و بودجه است، زیرا این سازمان مغز متفکر برنامه ریزی برای کشور محسوب می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر این که باید در تدوین برنامه هفتم توسعه کشور به مساله تغییرات اقلیمی به شکل ویژه توجه شود، عنوان کرد: کاملا طبیعی است که اگر ما در برنامه ریزی های مختلف و تدوین اسناد بالادستی برای ایران توجه مخصوصی به مساله گرمایش جهانی نداشته باشیم، نخواهیم توانست که شرایط کشور را با پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم سازگار کنیم.

پیش بینی نشدن ردیف بودجه مستقل برای مقابله با گرد و غبار در 2 سال متوالی

رفیعی در بخش دیگری از صحبت هایش به در نظر گرفته نشدن ردیف بودجه مستقل برای مبارزه با گرد و غبار در قوانین بودجه دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما در سال های 1400 و 1401، هیچ بودجه مستقلی را برای مبارزه با گرد و غبار پیش بینی نکردیم. این در حالی است که در قوانین بودجه 1398 و 1399 ردیف بودجه های جداگانه ای برای مقابله با ریزگردها پیش بینی شده بود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: متاسفانه برخی افراد در روزهای اخیر به صورت غیرکارشناسانه مطرح کرده اند که در قوانین بودجه امسال و سال گذشته برای مبارزه با گرد و غبار ردیف بودجه مخصوصی در نظر گرفته شده است. استدلال این افراد این است که برخی بودجه ها از جمله اعتباراتی که برای آبخیزداری پیش بینی شده، به نوعی بودجه گرد و غبار محسوب می شود، اما این صحبت به هیچ وجه صحیح نیست، زیرا توافقنامه ها، ردیف بودجه و نحوه عملکرد اعتبارات مربوط به مبارزه با گرد و غبار در سال های قبل کاملا مشخص بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما نباید اعتبارات مربوط به مالچ پاشی یا آبخیزداری را به عنوان بودجه گرد و غبار محسوب کنیم، زیرا با وجود این که انجام این اقدامات می تواند تا حدی باعث کاهش بروز پدیده ریزگردها شود، مبارزه با گرد و غبار صرفا به این موارد محدود نیست و ما باید در تدوین قوانین بودجه سالیانه، توجه ویژه و مستقلی به پدیده ریزگردها داشته باشیم.

همچنان در دیپلماسی آب ضعف داریم

رفیعی همچنین از تداوم ضعف دیپلماسی آب بخصوص در زمینه رایزنی برای دولت ترکیه برای تامین حقابه همسایگان خود از رودخانه های بین المللی انتقاد کرد و اظهار داشت: در سراسر دنیا منابع طبیعی و آبی مشترک زیادی وجود دارد که کشورها هرکدام تلاش می کنند سهم بیشتری از این منابع را به نفع خود کسب کنند. در چنین شرایطی نیز استفاده از قوانین بین المللی و انجام مذاکره بین دولت های مختلف می تواند به حل مشکلات بین کشورها بر سر منابع طبیعی مشترک بینجامد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بدون تردید دیپلماسی آب زمانی به نتیجه مطلوب خواهد رسید که مذاکره کنندگان ما بتوانند با دستی پر به بررسی تبعات بهره برداری بیش از حد کشورهای مختلف از منابع آبی مشترک بپردازند. یعنی در واقع، تیم های کارشناسی ما باید به صورت جامع به بررسی تبعات زیست محیطی و اجتماعی برداشت بی رویه آب از منابع مشترک برای کشورهای گوناگون بپردازند تا مذاکره کنندگان ایرانی بتوانند با توجه به نظریات علمی، رایزنی های مربوط به دیپلماسی آب را پیش ببرند.

عضو کمیسیون آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد: متاسفانه ما در مساله دیپلماسی آب بخصوص در زمینه انجام مطالعات کارشناسی درباره تبعات ناشی از عدم تامین حقابه کشورهای مختلف از منابع مشترک تا حدودی نقص داریم. این در حالی است که ما باید با ارزیابی دقیق و ارائه آمار و گزارشات جامع با طرف های خارجی مذاکره کنیم و به این شکل، تبعات زیست محیطیِ اقدامات توسعه ای کشورها برای همسایگان‌شان را به آنها گوشزد کنیم.

مساله زاینده رود ناشی از مشکل حکمرانی آب است

رفیعی در ادامه اظهاراتش به مساله خشک شدن رودخانه زاینده رود نیز اشاره کرد و گفت: مشکل رودخانه زاینده رود  مساله حکمرانی آب است و ما باید برای حل مساله حوزه آبخیز زاینده رود،  تمام جوانب اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی موضوع را مد نظر قرار دهیم و بعد به اجرای راهکارهای مختلف برای احیای این رودخانه بپردازیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: متاسفانه در سال های گذشته معمولا فقط یک بخش از این جوانب در ارائه راهکارها برای حل مساله زاینده رود در نظر گرفته شده است و به همین دلیل، نه تنها هنوز مشکل زاینده رود حل نشده، بلکه سال به سال شاهد تشدید معضلات مربوط به خشک شدن این رودخانه هستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: حوضه آبریز زاینده رود یک حوضه بسیار مهم و پرریسک است که ما باید برای حل مسائل آن، اقدامات جامعی را انجام دهیم. بنابراین حرکت به سمت اجرای راهکارهای کوتاه مدت و سطحی به هیچ وجه نمی تواند مساله زاینده رود را حل کند و ما باید با در نظر گرفتن تمام جوانب این ماجرا، تصمیم صحیحی برای حل مساله زاینده رود بگیریم.

تبعات زیست محیطی پتروشیمی میانکاله به شکل شفاف به مردم گزارش شود

رفیعی در بخش پایانی صحبت هایش با اشاره به توقف احداث پتروشیمی میانکاله با دستور رئیس جمهور اظهار داشت: مهمترین نکته ای که درباره پتروشیمی میانکاله باید به آن توجه کنیم، این است که مطالعات زیست محیطی برای تصمیم گیری درباره این مجتمع صنعتی هنوز کامل نشده و نواقص انجام این مطالعات، منجر به ایجاد ابهامات زیادی برای فعالان محیط زیست شده و افزایش لابی های سیاسی در پشت پرده تصمیم گیری برای پتروشیمی میانکاله را به همراه داشته است.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه با توجه به سیاسی شدن موضوع مجتمع پتروشیمی امیرآباد مازندران، نگرانی های زیادی در سطح جامعه درباره این مجتمع ایجاد شده است. این در حالی است که به نظر می رسد مهمترین راهکار حل مساله پتروشیمی میانکاله، پرهیز از سیاسی کاری و ارائه گزارش شفاف به مردم درباره تبعات زیست محیطی و منافع اقتصادی مربوط به این مجتمع صنعتی است.

کدخبر: 772508 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟