مردم آبیک در چند کیلومتری سد طالقان آب شور می نوشند

سال هاست که به علت کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی و ورود پساب کارخانجات و شهرک های صنعتی اطراف شهرستان آبیک، آب شرب مردم این شهرستان با شوری و افت کیفیت مواجه شده است و طعم و بوی مناسبی ندارد. این در حالی است که هم اکنون عمده آب شرب آبیک و سایر شهرهای استان قزوین از طریق منابع زیرزمینی تامین می شود و چند سالی است مسئولان شرکت آب منطقه ای قزوین نتوانسته اند به وعده خود مبنی بر انتقال سالیانه 60 میلیون متر مکعب آب سالم از سد طالقان به آبیک و شهرهای اطراف آن عمل کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شهرستان آبیک در 60 کیلومتری جنوب شرق قزوین و در فاصله ای نزدیک به استان البرز و سد طالقان واقع شده است، اما سال هاست مردم این شهرستان با مشکل کیفیت پایین آب شرب مواجه هستند. ماجرا از این قرار است که تمام آب شرب آبیک از منابع زیرزمینی تامین می شود و در چند سال گذشته که سطح سفره های آب زیرزمینی این شهرستان به علت خشکسالی کاهش یافته، آب حاصل از این سفره ها نیز اصطلاحا شورتر شده است و اکنون بو و طعم آب لوله کشی آبیک چندان مناسب شرب نیست.

با این حال، مردم این شهرستان ناچارند که از همین آب شور و کم کیفیت برای شرب استفاده کنند، زیرا چند سال است که وعده مسئولان برای کشیدن خط لوله آب شرب از سد طالقان به آبیک روی زمین مانده است؛ وعده ای که اگر به ثمر می نشست، سالیانه 60 میلیون متر مکعب آب لوله کشی به بخش های مختلف استان قزوین از جمله آبیک می رسید و مشکل آب شرب این شهرستان برطرف می شد.

در این میان باید توجه داشت که آبیک در شمال تالاب الله آباد و شرق دشت قزوین قرار گرفته است و با توجه به موقعیت جغرافیایی این منطقه و جنس لایه های زمین، کاهش سطح سفره های زیرزمینی و گسترش شهرک های صنعتی در اطراف آبیک، روی افت کیفیت آب شرب این منطقه تاثیر گذاشته است و با وجود ورود مسئولان شرکت های آب منطقه ای قزوین، آب و فاضلاب استان قزوین و همچنین نمایندگان مجلس این استان به این مساله، همچنان شاهد تداوم کیفیت پایین آب شرب آبیک هستیم.

نفوذ پساب کارخانجات اطراف آبیک به دل زمین

این ها نکاتی است که دکتر محمود داوران، فعال محیط زیست استان قزوین در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: عمده آب شرب شهرهای واقع در دشت قزوین از جمله آبیک، از منابع زیرزمینی تامین می شود و طبیعی است هرچه سطح آب سفره های زیرزمینی پایین تر برود، کیفیت آب شرب این شهرها نیز کاهش می یابد.  

وی افزود: نفوذ پساب کارخانجات و شهرک های صنعتی به دل زمین از دیگر عواملی است که منجر به کاهش کیفیت آب شرب شهرستان آبیک شده است، اما مهمترین عامل این اتفاق، افت سطح آب های زیرزمینی در دشت قزوین بخصوص منطقه آبیک به دلیل تداوم خشکسالی و برداشت زیاد آب از سفره های زیرزمینی در چند سال گذشته بوده است.

اختلاف نظر؛ عامل تاخیر در تکمیل خط لوله سد طالقان به آبیک

داوران با اشاره به وعده اخیر مسئولان شرکت آب منطقه ای قزوین مبنی بر تامین آب شرب اهالی برخی شهرهای این استان از طریق سد طالقان گفت: از چند سال پیش قرار بود برای تامین سالیانه 60 میلیون متر مکعب آب شرب شهرستان آبیک و برخی شهرهای اطراف از سد طالقان لوله کشی انجام شود، اما به دلیل برخی سوء مدیریت ها و اختلاف نظرات، انجام این پروژه با تاخیر مواجه شده و چند سالی است که مردم آبیک منتظر دریافت آب شرب باکیفیت از سد طالقان هستند.

این فعال محیط زیست قزوین ادامه داد: در سال های اخیر شرکت آب منطقه ای قزوین با یک شرکت پیمانکاری قرارداد بسته بود تا ضمن تامین آب شرب مردم آبیک از سد طالقان، لوله های انتقال آب را برای بهره برداری های مختلف تا دشت قزوین نیز بکشد، اما به دلیل تغییر مدیریت در استانداری قزوین و اختلاف نظر مدیران جدید با مسئولان شرکت پیمانکاری قبلی، در سال گذشته پیمانکار این پروژه عوض شد و این مساله ایجاد تاخیر در تکمیل خط لوله آب شرب آبیک را به همراه داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: اکنون پیمانکار جدید با شرکت آب منطقه ای قزوین قرارداد بسته است و به نظر می رسد تا پایان امسال خط لوله تامین آب شرب مردم آبیک از سد طالقان تکمیل شود. البته این وعده ای است که مسئولان شرکت آب منطقه ای قزوین به مردم آبیک داده اند و ما امیدواریم که این مدیران روی حرف خود بمانند و هرچه سریع تر شاهد رسیدن آب شرب سد طالقان به شهرستان آبیک باشیم.

تا خط لوله کامل نشود، آب سالم به مردم آبیک نمی رسد

داوران در بخش پایانی صحبت هایش با اشاره به اهداف ابتدایی ساخت سد طالقان گفت: هدف اصلی ابتدایی از احداث سد طالقان در دهه 80، تامین آب کشاورزی مورد نیاز دشت قزوین بود، اما با توجه به مشکلات زیادی که در چند سال گذشته در زمینه کاهش کیفیت آب شرب آبیک و برخی شهرهای دیگر به علت کاهش سطح آب های زیرزمینی دشت قزوین پدید آمده، قرار شده است که خط لوله ای هم برای تامین آب شرب این شهرها از سد طالقان کشیده شود.

این فعال محیط زیست قزوین ادامه داد: سد طالقان در استان البرز واقع شده است و بنابراین انتقال آب از این سد به دشت قزوین، عملا نوعی انتقال آب بین حوضه ای محسوب می شود؛ انجام این کار نیز در سال های اخیر در مناطق مختلف کشور منجر به بروز اختلافاتی بین اهالی شهرهای گوناگون شده است و همین حالا مردم استان های تهران، مازندران، البرز و قزوین بر سر برداشت آب از رشته کوه البرز با یکدیگر اختلاف دارند.

وی در پایان تصریح کرد: در شرایط کنونی مهمترین راهکار برای تامین آب شرب مردم آبیک، تکمیل هرچه سریع تر خط لوله آب شرب از سد طالقان است و تا وقتی این خط لوله کامل نشود، اهالی این شهرستان همچنان ناچارند که آبی شور و بدبو را مصرف کنند و آب سالم به دست آنها نخواهد رسید.

کدخبر: 771261 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟