نمی توانیم به خاطر کرونا مدارس را سه سال تعطیل کنیم/ بیشتر والدین خواستار آموزش حضوری هستند

به گزارش رکنا؛ ایران  وارد پیک ششم کرونا شده است و وضعیت شیوع کرونا و سویه جدید آن ( امیکرون) مناسب نیست و قربانیان بیشتری نسبت به روز های قبل گرفته است. اما با این حال یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش هفته پیش بر بازگشایی مدارس تاکید کرده و اعلام کرده است که مدارس باید باز شوند تا آموزش حضوری صورت گیرد.

از طرفی برخی از والدین مخالف با بازگشایی مدارس هستند چراکه بازگشایی مدارس را تهدید کننده جان فرزندان خود می بینند. با یک کارشناس آموزش در این مورد صحبت کردیم تا بدانیم در این شرایط، بازگشایی مدارس الزامی دارد یا خیر...

به گزارش رکنا، ناصر کوهستانی، کارشناس آموزش در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، گفت: جان انسان در برابر همه چیز اولویت دارد اما باز شدن مدارس با رعایت پروتکل های بهداشتی یک امر الزامی است.

وی با بیان اینکه بنده موافق با آموزش حضوری هستم ، افزود: به هر حال کرونا در زمان های مختلف جهش های مختلف دارد. یعنی بعد از پیک ششم هیچ بعید نیست پیک هفتم و هشتم و ... را داشته باشیم. ما باید برای ادامه دار بودن احتمالی پیک های کرونا برنامه داشته باشیم.

آموزش حضوری کم کمیت و با کیفیت

این کارشناس آموزش ادامه داد: ما باید پروتکل ها را به معنای واقعی رعایت کنیم و آموزش حضوری کم کمیت و با کیفیت را در دستور کار خود داشته باشیم. به عنوان مثال اگر یک کلاس را 30 نفره در نظر بگیریم، می توانیم دانش آموزان را در سه گروه 10 نفره گروه بندی کنیم تا دانش آموزان بتوانند 2 روز در هفته به مدرسه بروند و از آموزش حضوری استفاده کنند.

وی با اشاره به نگرانی برخی از اولیا برای حضور فرزندانشان در مدرسه، گفت: حضوری شدن مدارس به معنای حضور کامل دانش آموزان مانند سال های پیش از کرونا نیست. مدرسه می تواند با در نظر گرفتن پروتکل های بهداشتی  شرایط را برای حضور دانش آموزان مهیا کند. هر جا هم به این نتیجه رسیدیم که واقعا اوضاع مناسب نیست و کرونا به شدت فراگیر شده ، مدرسه را مقطعی تعطیل می کنیم اما نه اینکه کلا 3 سال مدارس را تعطیل کنیم. رسانه ها باید با اطلاع رسانی صحیح در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس کمک کنند تا خیال اولیایی که نگران هستند راحت شود.

این کارشناس آموزش با بیان اینکه مدارس در کشور های دیگر با رعایت پروتکل های بهداشتی دایر است، افزود: تجربه آموزشی دنیا در دوران کرونا، با ما متفاوت است و آنها در این دوران با رعایت پروتکل های بهداشتی مدارس خود را باز نگه داشته اند. الان مدارس ایرانی در امارات و کویت و ترکیه با رعایت این پروتکل ها به آموزش خود ادامه می دهند.

بیشتر اولیا خواستار بازگشایی مدارس هستند

وی با بیان اینکه بیشتر اولیا خواستار بازگشایی مدارس با رعایت پروتکل های بهداشتی هستند، عنوان کرد: برخی از دانش آموزان امکانات تحصیل مجازی را ندارند و در دوران کرونا از تحصیل و آموزش با کیفیت باز مانده اند. آستانه صبر والدین تمام شده چون کنترل کردن بچه ها از صبح تا ظهر کار مشکلی است که معلم راحت می تواند از پس آن برآید. خستگی گردن، چشم، دست درد، سر درد و آزاد بودن بچه ها در فضای بی حد و مرز اینترنت که همه چیز در آنجا پیدا می شود از جمله آسیب های آموزش مجازی است.

این کارشناس آموزش با بیان اینکه آموزش حضوری و با کیفیت هزینه دارد که باید هزینه آن پرداخت شود، گفت: همیشه بعد از نزولی شدن روند کرونایی سایر سفر ها و مشاغل باز می شوند ولی نوبت به مدارس که می شود همه گارد می گیرند. آموزش و پروش و وزارت بهداشت برای باز ماندن مدارس در دوران کرونا باید تلاش کنند. وزارت بهداشت باید بخشی از بودجه خود صرف ایمن کردن مدارس از نظر رعایت پروتکل های بهداشتی، مواد ضدعفونی کننده و ماسک و ... کند. مثلا شرایطش را داشته باشیم تا در روز به دانش آموزان دو نوبت ماسک بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید اولین گزینه تعطیلی مدارس باشد، گفت: ما باید همه این موضوعات را رعایت کنیم حتی اگر لازم است واکسیناسیون دانش آموزان را سرعت ببخشیم تا بتوانبم از آموزش حضوری و با کیفیت بهره ببریم.

کدخبر: 767572 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نیلوفر افتتاحی دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟