معلولانِ کشور را منزوی کرده اند / روند نزولی اختصاص بودجه به امور معلول های کشور

بیش از یک میلیارد نفر با نوعی از معلولیت زندگی می‌کنند، این آخرین آمار جهانی است. معلولان که شاید نابینا، ناشنوا و... باشند. نوع زندگی کردن معلولان کمی با دیگران تفاوت دارد و نیاز است که به خواسته‌ های معلولان با توجه به شرایطشان بیش از پیش توجه شود.

کافیست در تهران قدمی بزنید آن وقت با دیدن معابر و خیابان‌ها متوجه خواهید شد که زمینه‌ای برای رفت و آمد معلولان پیش‌بینی نشده است حتی در سال ۱۳۸۴، مصوبه‌ ای را برای مناسب سازی فضا‌های شهری پیش بینی کرد، ۱۷ سال می‌گذرد، اما مناسب سازی در پایتخت مشاهده نمی‌شود. معلولان در بسیاری از نقاط تهران برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، عبور از پل‌ها و.... دچار مشکلات زیادی هستند و این موضوع موجب شد تا در جلسه قبل شورای شهر تهران، اعضا تذکراتی دهند و وضعیت موجود را نقد کنند.

بودجه امور معلولان در سال آینده نصف شده است

به گزارش رکنا، بهروز مروتی، مدیر کمپین معلولین در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره کاهش بودجه مربوط به معلولان گفت:

بودجه مربوط به امور معلولان در سال 1399، 559 میلیارد و 600 میلیون بوده است ، این بودجه برای امسال ( 1400 ) به 428 میلیارد و 700 میلیون تومان کاهش یافت و حالا نیز برای سال آینده به 258 میلیارد تومان کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بودجه امسال که دو برابر بودجه سال آینده است، برای کار های مرتبط با معلولین کار خاصی انجام نداده است، ادامه داد: اینطور که مشخص است روند نزولی بودجه اختصاص یافته به امور معلولان ادامه دار خواهد بود و در سال های بعد تر هم این میزان بودجه، نزولی خواهد بود. به نسبت بودجه ای که وجود داشته برای امور معلولان مانند، مناسب سازی و ... اقدامی صورت نگرفته است. بحث حمل و نقل و مناسب سازی شهری برای معلولان اهمیت بالایی دارد که به آن توجه خاصی نشده است.

حناچی افتتاحیه های عجولانه داشت

مدیر کمپین معلولین گفت: مصوبه ای از سال 1395 وجود داشته که طبق آن شهرداری باید 60 دستگاه ون به سامانه حمل و نقل معلولان اخصاص می داده است که نه تنها اضافه نشده بلکه پول تعمیر دستگاه های سامانه معلولین را هم نمی دهند و همیشه تعدادی از این ها خراب و فرسوده است.

وی با اشاره به اینکه در شهر تهران نزدیک به 100 هزار معلول وجود دارد ، گفت: شهرداری برا یافراد دارای معلولین در 5 سال گذشته اقدامی در زمینه تسهیل تردد و حمل و نقل انجام نداده است. از میان 100 هزار معلول تهرانی، از میان این معلولان، 60 الی 70 درصد معلولان جسمی و حرکتی هستند، از این تعداد 4 هزار نفر در سامانه حمل و نقل معلولین ثبت نام کرده اند، این یعنی این سامانه قادر به سرویس دهی به همه نیست.

مروتی افزود: آقای حناچی، شهردار سابق تهران به جای آن که رزومه خوبی از خود به جای بگذارد ، دست به افتتاح های عجولانه ای زده بود و بسیاری از مترو ها برای معلولان مناسب نبود و آمنها بعد از افتتاح تازه به فککر ایجاد آسانسور می کردند.

معلولان شهروند درجه چندم حساب می شوند!

وی ادامه داد: وقتی معلولان به دلیل عدم مناسب سازی و عدم دسترس پذیری حمل و نل عمومی ، نتوانند در جامعه حضور پیدا کنند، چطور می توانند شغل داشته باشند؟ چطور می توانند به امور درمانی و آموزشی برسند؟ و چطور می توانند به امور روزمره خود برسند؟ کل زندگی افراد دارای معلولیت تحت شعاع قرار خواهد گرفت. به این ترتیب افراد دارای معلولیت ایزوله و منزوی خواهند شد و علاوه بر معلولیتی که دارند دچار عوارض ثانویه ای همچون سرخوردگی و نا امیدی  و حتی بیماری های اعصاب و روان شوند.

مدیر کمپین معلولین با بیان اینکه ما توقعمان از آقای زاکانی این بود که به عنوان فردی که خودش دارای معلولیت است، بیشتر وضعیت افراد دارای معلولیت را در نظر بگیرند که متاسفانه اینگونه نبوده است، گفت: مهیا کردن شرایط مناسب برای معلولان جزو تکالیف قانونی شهرداری و کشور است ، این ها جزو بدیهیات حقوق بشر است که طبق آن یک فرد باید بتواند در جامعه حضور پیدا کند. وقتی بعد از این همه تلاش رسانه ها، فعالان و تشکل ها ، هنوز نتوانستند مدیران را متقاعد کنند تا برای تردد معلولان فکری کنند، نشان می دهد رویکرد مدیران شهری در حوزه افراد داری معلولیت نه تنها رویکرد مثبتی نیست بلکه برگشت به عقب هم دارد و در نتیجه نشان می دهد شهر برای معلولان نیست، و ما معلولان شهروند درجه چندم حساب می شویم و لابد حقی از این شهر نداریم.

کدخبر: 767127 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نیلوفر افتتاحی دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟