لزوم عزم ملی در کربن زدایی برای مقابله ایران با سونامی بیکاری و منزوی نشدن در اقتصاد

به گزارش رکنا، مبحث کربن زدایی از صنعت و اقتصادی که  مبحث حاشیه ای میان بحث های روز ایران و مشکلات امروزی کشور نیست. اگر همین امروز برای کربن زدایی از صنعت و اقتصاد اقدامات فوری صورت نگیرد در کمتر از دو دهه آینده ایران با بحران جبران ناپذیر اقتصادی، سونامی بیکاری و تورم حاد مواجه خواهد شد. کربن زدایی از صنعت و اقتصاد اقدامی است که اقتصادهای بزرگ جهان با سرعت زیاد در حال انجام آن هستند و مسیر اقتصاد جهانی با در حال تغییر شکل جدی است.

کربن زدایی ارتباط مستقیمی با وضعیت معیشت  مردم در آینده نه چندان دور در تمامی کشورهای دنیا دارد. هر کشوری از هم اکنون برای کربن زدایی از صنعت و اقتصاد خود اقدام نکند در فاصله زمانی کوتاه به فقیر ترین و منزوی ترین کشورهای جهان خواهد پیوست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تاثیر کربن زدایی کشورهای عمده مصرف کننده انرژی همچون آمریکا و اتحادیه اروپا ظرف چند سال آینده در کشورهای تولید کننده نفت پدیدار خواهد شد. این اثر به دو صورت خواهد بود:

۱- انرژی‌های تجدید پذیر و تکنولوژی های پاک و بدون کربن جایگزین سوخت های فسیلی شده و تقاضای سوخت های فسیلی از طرف مصرف کنندگان عمده در بازارهای جهانی نفت و گاز بشدت کاهش پیدا خواهد کرد.

از سال ۲۰۱۷ ایالات متحده نیاز نفتی خود را با اتکا به نفت داخلی و تکنولوژی نفت شیل برطرف کرده است و واردات خالص نفتی بسیار ناچیزی دارد. رشد انرژی‌های تجدید پذیر در پانزده سال گذشته در آمریکا بطور چشم گیری سرعت گرفته و نیروگاه های برق جدید با سوخت های فسیلی یا احداث نمی شوند یا تحت شرایطی سخت اجازه فعالیت پیدا می کنند.

نیروگاههای قدیمی با بازنشستگی زود هنگام از مدار خارج شده و جای خود را به نیروگاه های تجدید پذیر می دهند. اتحادیه اروپا گرچه منابع نفت و گاز کافی برای مصرف داخلی ندارد اما با گسترش انرژی‌های تجدید پذیر و تکنیک‌ها و تکنولوژی‌های لازم برای صرفه جویی در مصرف انرژی در مسیر کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی نفت و گاز است.

۲- با گسترش تکنولوژی‌های انرژی پاک و پایین آمدن قیمت آنها، استفاده از این تکنولوژی‌ها در کشورهای در حال توسعه بیش از پیش اقتصادی خواهد بود و سوخت های فسیلی توان رقابت در بازار انرژی را از دست خواهند داد. این مساله خود به سقوط تقاضا برای سوخت های فسیلی کمک خواهد کرد و راه برای استفاده جهانی از تکنولوژی‌های انرژی پاک هموار خواهد کرد.

آغاز کربن زدایی اقتصادهای بزرگ جهان، زنگ خطر برای کشورهای تولید کننده نفت

کربن زدایی اقتصادهای بزرگ جهان، کشورهای تولید کننده نفت را تا ۱۸ سال دیگر با کسری بودجه ۱۳٫۰۰۰ میلیارد دلاری مواجه خواهد کرد. انتظار می رود که درآمد کشورهای تولید کننده نفت در مجموع به نصف تقلیل پیدا کند. پیش بینی های موسسات مالی جهانی تخمین می زنند که ایران تا ۲۰ درصد در آمد خود را بخاطر شتاب کربن زدایی اقتصادهای بزرگ جهان تا ۱۸ سال دیگر از دست بدهد.

با کنار رفتن سوخت های فسیلی در جهان و حرکت جهان به سوی انقلاب صنعتی سوم، منابع سرشار نفت و گاز ایران نه تنها اهمیت خود را بعنوان منابع تولید درآمد از دست خواهند داد بلکه دیگر ابزاری برای تنظیم معادلات ژئو پولتیک هم نخواهند بود.

کربن زدایی آغاز نشود، سونامی بیکاری و تورم از راه می رسد

با کربن زدایی اقتصادهای جهان، و منع تولید گازهای گلخانه ای، نفت و گاز ایران حتی برای مصرف انرژی داخلی هم قابل استفاده نخواهند بود. اگر منابع انرژی پاک در کشور ایجاد نشوند و ایران همگام با تمام دنیا در راه کربن زدایی اقتصاد و صنعت خود قدم برندارد، بحران انرژی و بحران شدید اقتصادی، با تمام نتایج نامطلوب آن در جامعه نظیر بیکاری و تورم حاد در راه خواهند بود.

زمان برای اقدام کمی دیر شده است ولی در صورت یک عزم ملی برای جلوگیری از یک فاجعه امکان مهار بحران وجود دارد. تعلل بیشتر نتیجه ای جز پشیمانی نخواهد داشت.

 

کدخبر: 767076 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟