سهم 0.1 درصدی انرژی های تجدیدپذیر در کل مصرف انرژی ایران /  نیاز به اجرای نهضتی توسعه انرژی های پاک

استفاده هرچه بیشتر از انرژی های تجدیدپذیر می تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در سطح جهان کمک کند. بنابراین توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در جهان می تواند راهکاری مهم برای مقابله با تغییرات اقلیمی محسوب شود. ایران هم یکی از کشورهایی است که ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر دارد. این در حالی است که متاسفانه هم اکنون سهم انرژی های تجدیدپذیر در کل مصرف انرژی کشور تنها حدود 0.1 درصد است. همچنین در حال حاضر کمتر از یک درصد برق ایران با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر تولید می شود.

ایران در رتبه هفتم تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای در جهان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که آثار سوء تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش جهانی شامل خشکسالی، رشد بیابان زایی، افزایش میزان وقوع سیل، باندگی های سیل آسا، رشد پدیده ریزگردها، تشدید فرونشست زمین و ... سال به سال خود را بیشتر به تمام مردم جهان بخصوص به ایرانیان نشان می دهد، به نظر می رسد هنوز هم برنامه ای جدی برای مقابله با تغییرات اقلیمی، کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای و کربن زدایی در کشورمان وجود ندارد.

این نکته ای است که دکتر مجید عباسپور، رئیس انجمن متخصصان محیط زیست ایران در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: مهمترین عامل بروز پدیده گرمایش جهانی، انتشار بی رویه گازهای گلخانه ای در سطح جهان است و تنها راهکار کاهش انتشار این گازها نیز عمل کردن همه کشورها به تعهدات بین المللی خود برای کاهش انتشار این گازهاست که در این میان با توجه به این که ایران هم یکی از اصلی ترین تولیدکننده گازهای گلخانه ای در سطح جهان است، ما نیز باید به تعهداتمان مبنی بر کاهش انتشار گازهای گلخانه ای عمل کنیم.

وی افزود: میزان انتشار گازهای گلخانه ای در ایران حدود 850 میلیون تن در سال است و برآوردها نشان می دهد که ایران در جایگاه ششم یا هفتم تولیدکنندگان گازهای گلخانه ای در سطح جهان قرار گرفته است. البته باید توجه داشت که کشورهای چین و آمریکا جمعا حدود 50 درصد گازهای گلخانه ای جهان را تولید می کنند که با توجه به سطح صنعتی بودن آمریکا و جمعیت بالای چین، این موضوع دور از انتظار نیست، ولی ایران که هفدهمین کشور پرجمعیت دنیا محسوب می شود، قاعدتا نباید ششمین یا هفتمین تولیدکننده گازهای گلخانه ای در جهان باشد.

صرفه جویی در مصرف انرژی؛ راهکار کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در ایران

عباسپور با تاکید بر این که ایران نیز مانند دیگر کشورهای جهان باید برای مقابله با تغییرات اقلیمی به سمت کاهش انتشار گازهای گلخانه ای حرکت کند، گفت: یکی از مهمترین راهکارهای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در کشورمان، صرفه جویی در مصرف انرژی در ایران است، این در حالی است که هم اکنون سرانه مصرف انرژی در کشورمان، بالاتر از بسیاری از کشورهای جهان است و این مساله جزو مواردی بوده که رتبه ایران را در تولید گازهای گلخانه ای در جهان بالا برده است.

وی در ادامه تاکید کرد: مصرف بالای انرژی در کشورمان منجر به ایجاد آلودگی شدید هوا در محیط های شهری بخصوص در کلانشهرهای کشور شده است؛ به نحوی که وقتی چند روز باران نمی بارد و پدیده وارونگی دما رخ می دهد، شدت آلودگی هوا در کلانشهرها بخصوص در فصل سرما بسیار بالا می رود و همین مساله منجر به انتشار انواع گازهای گلخانه ای در جو زمین، بخصوص گاز دی اکسید کربن از سوی ایران می شود.

مقابله با تغییرات اقلیمی با توسعه انرژی های تجدیدپذیر

این کارشناس محیط زیست، کاهش میزان مصرف سوخت های فسیلی را از جمله روش های مقابله با تغییرات اقلیمی توصیف کرد و گفت: متاسفانه هم اکنون سهم انرژی های تجدیدپذیر در کل مصرف انرژی در کشورمان به میزان 0.1 درصد است و البته کمتر از یک درصد برق ایران با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر تولید می شود، چراکه تنها حدود 700 تا 800 مگاوات از ظرفیت اسمی 85 هزار مگاواتی برق در ایران، با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر تولید می شود.

اما در حالی سهم استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در صنعت انرژی کشور تا این حد پایین است که به گفته رئیس انجمن متخصصان محیط زیست ایران، هم اکنون برخی کشورهای پیشرفته از جمله آلمان، 35 تا 40 درصد از برق تولیدی خود را با استفاده از منابع تجدیدپذیر تامین می کنند و بسیاری از کشورهای جهان به گونه ای برنامه ریزی کرده اند که تا سال 2030، سهم انرژی های تجدیدپذیر در کل مصرف انرژی خود را به 30 تا 80 درصد افزایش دهند.

اجرای کربن زدایی با اصلاح سیاست های انرژی کشور

عباسپور با تاکید بر این که اصلاح سیاست گذاری در حوزه انرژی مهمترین راهکار کربن زدایی یا همان کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای در سطح کشور است، گفت: ما برای کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای در ایران باید در دو جهت گام برداریم؛ یکی صرفه جویی در مصرف انرژی در حوزه های صنعتی، مسکونی و نیروگاهی و دوم روی آوردن به پروژه های نوین در حوزه انرژی بخصوص حرکت به سمت استفاده هرچه بیشتر از انرژی های تجدیدپذیر.

این کارشناس محیط زیست ادامه داد: وزیر نیرو اخیرا وعده داده است که ظرفیت تولید برق با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشور تا پایان دولت سیزدهم به 10 هزار مگاوات خواهد رسید. این در حالی است که هم اکنون کمتر از 800 مگاوات از برق کشور با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر تولید می شود و بنابراین افزایش محسوس ظرفیت تولید برق با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشورمان به اجرای نهضتی پرشتاب نیاز دارد.

لزوم حمایت مجلس از بخش خصوصی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر

عباسپور با تاکید بر نقش مهم مجلس در افزایش ظرفیت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشور توضیح داد: با توجه به روند کند افزایش ظرفیت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشورمان در سال های اخیر، اکنون ثابت شده است که دولت نمی تواند به تنهایی در این راستا گام بردارد و بنابراین مجلس باید در اصلاح لایحه بودجه سال آینده و سایر قوانین کشور، زمینه های ورود هرچه بیشتر بخش خصوصی به حوزه انرژی های تجدیدپذیر را فراهم کند.

وی در پایان تصریح کرد: مجلس حتما باید در قانون بودجه و سایر مقررات کشور، اعتبارات ویژه ای را برای حمایت از ورود بخش خصوصی به حوزه انرژی های تجدیدپذیر در نظر بگیرد. البته سرمایه گذاری در این زمینه به صدها میلیون دلار بودجه نیاز دارد که قطعا با توجه به آسیب پذیری بالای ایران از تبعات تغییر اقلیم، صرف چنین هزینه ای در بلندمدت به نفع کشورمان خواهد بود.

کدخبر: 765943 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟