زمان تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه در سال 2022 + شرایط

با توجه به این که هزینه­ های زندگی و تحصیل در کشور روسیه در مقایسه با کشورهای اروپایی کمتر است و علاوه براین آزمون­های ورودی این دانشگاه نسبتاً آسان است، هر ساله دانشجویان زیادی برای ادامه تحصیل به این کشور مهاجرت می­کنند. همچنین دانشگاه­های کشور روسیه مورد تایید وزارت علوم و بهداشت ایران است و در نتیجه دانشجویان ایرانی کشور روسیه را برای ادامه تحصیل انتخاب می­کنند. دانشجویان باید به زمان بندی مناسب برای گرفتن پذیرش و ویزای تحصیلی توجه خاصی داشته باشند زیرا این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.

شرایط اعزام دانشجو به روسیه

دانشجویان ایرانی برای تحصیل در دانشگاه­های روسیه، باید دانشگاهی را انتخاب کنند که وزارت علوم کشور آن را تایید کرده باشد. به طور کلی کشور روسیه دانشگاه­های معتبری دارد که از نظر رنکینگ جهانی و اعتبار جزء بهترین دانشگاه­های دنیا محسوب می­شوند. کشور روسیه دارای دانشگاه­های دولتی و غیر دولتی زیادی است و تحصیل در دانشگاه­های دولتی این کشور کاملاً رایگان است ولی افراد متقاضی برای تحصیل در دانشگاه­ها و موسسات غیر دولتی ملزم به پرداخت شهریه هستند.

از آن جایی که شرایط مطلوبی برای ورود به دانشگاه­های معتبر و دولتی این کشور وجود دارد، رقابت برای ورود به این دانشگاه­ها در بین دانشجویان زیاد است. در حقیقت هر سال دانشجویان زیادی برای گرفتن پذیرش دانشگاه، در آزمون­های ورودی دانشگاه شرکت می­کنند.

 به طور کلی شرایط دریافت پذیرش از دانشگاه­های دولتی سخت تر از دانشگاه­های خصوصی است و چون شهریه دانشگاه­های خصوصی خیلی زیاد است بیشتر دانشجویان سعی می­کنند تا از دانشگاه­های دولتی پذیرش بگیرند. علاوه بر این بورسیه­های تحصیلی در کشور روسیه فقط به افرادی تعلق می­گیرد که رزومه تحصیلی خوب و نمرات بالایی داشته باشند.

روسیه

دوره­های تحصیلی برای اعزام دانشجو به روسیه

با توجه به زمان تحصیل و اعزام دانشجو به روسیه، دانشگاه­های کشور روسیه دوره­های تحصیلی مختلفی را در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به دانشجویان بومی و بین المللی ارائه می­دهند. زبان اصلی برای آموزش دروس در مقطع کارشناسی زبان روسی است ولی با این وجود افراد متقاضی این امکان را دارند تا به زبان انگلیسی هم تحصیل کنند. در ادامه این مقاله شرایط اعزام دانشجو به کشور روسیه را مورد بررسی قرار می­دهیم.

https://hodhodcompany.com/

اعزام دانشجو در مقطع کارشناسی

هر ساله دانشجویان زیادی از کشورهای مختلف برای ادامه تحصیل به کشور روسیه مهاجرت می­کنند. مدرک تحصیلی دانشگاه­های روسیه معتبر است و بسیاری از کشورهای اروپایی آن را تایید می­کنند. دانشجویان بعد از پایان دوره کارشناسی در کشور روسیه این امکان را دارند تا برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر به کشورهای پیشرفته اروپایی و حتی آمریکا و کانادا مهاجرت کنند.

کشور روسیه دارای دانشگاه­های مهندسی، فنی و پزشکی پیشرفته­ایی است که از بهترین دانشگاه­ها محسوب می­شوند و به دانشجویان بین المللی پذیرش می­دهند. افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در کشور روسیه را دارند، می­توانند به دو روش برای دریافت پذیرش اقدام کنند. در روش اول افراد متقاضی می­توانند به صورت مستقیم برای گرفتن پذیرش اقدامات لازم را انجام دهند ولی این افراد شانس زیادی برای دریافت پذیرش ندارند. در روش دوم دانشجویان بعد از گذراندن دوره پادفک، می­توانند وارد مقطع کارشناسی شوند.

هزینه­های تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه­های روسیه متفاوت است و با توجه به نوع رشته تحصیلی دانشجویان، بین 3 تا 7 هزار دلار در سال متغیر است.

اعزام دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد

با توجه به شرایط تحصیل در روسیه، دانشجویان برای دریافت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد، باید مدرک کارشناسی معتبر به دانشگاه ارائه دهند. دانشجویان می­توانند به هر دو زبان انگلیسی و روسی در این مقطع تحصیل کنند ولی رشته­های مربوط به هنر و علوم انسانی در بعضی از دانشگاه­های این کشور به زبان روسی تدریس می­شود.

دانشجویان برای گرفتن پذیرش از دانشگاه­های روسیه، باید مدرک زبان داشته باشند. افراد متقاضی در صورت نداشتن مدرک زبان باید قبل از شروع ترم تحصیلی خود، در یک دوره زبان شرکت کنند و سپس وارد دانشگاه شوند. مدت زمان دوره کارشناسی ارشد در کشور روسیه بین 1 تا 2 سال طول می­کشد و هزینه­های آن سالانه بین 4 تا 7 هزار دلار است.

اعزام دانشجو در مقطع دکترا

دانشجویان بین المللی برای دریافت پذیرش در مقطع دکترا از دانشگاه روسیه، باید مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد از یک دانشگاه معتبر ارائه دهند. علاوه بر این داشتن استاد راهنما برای پذیرش این افراد الزامی است.

 ممکن است دانشجویان بین المللی در طول زمان تحصیل از طرف دانشگاه بورسیه تحصیلی بگیرند. دریافت بورسیه از دانشگاه بستگی به شرایط تحصیلی دانشجو و همچنین نظر استاد راهنما دارد. از آن جایی که افراد در مقطع دکترا باید با استاد راهنما در ارتباط باشند، باید به طور کامل به زبان روسی یا انگلیسی تسلط داشته باشند. مدت زمان دوره دکترا 3 تا 5 سال است و بیشتر به صورت پروژه­ایی و تحقیقات برگزار می­شود.

روسیه

مدارک لازم برای اعزام دانشجو به روسیه

افراد متقاضی برای تحصیل در دانشگاه­های روسیه باید مدارکی ارائه دهند. دانشجویان برای تحصیل در مقطع لیسانس باید دیپلم انسانی، تجربی و ریاضی خود را برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنند. افراد برای تحصیل در رشته­های پزشکی، دارو سازی و دندانپزشکی قبل از وارد شدن به دانشگاه باید به مدت یک سال در دوره پادفک شرکت کنند. دوره پادفک هم به زبان روسی و هم به زبان انگلیسی تشکیل می­شود. در ادامه مطلب مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش را مورد بررسی قرار می­دهیم.

  • پاسپورت اسکن شده همراه با ترجمه روسی
  • مدرک زبان روسی یا انگلیسی
  • ارائه توصیه نامه تحصیلی برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد
  • ارائه پروپوزال برای مقاطع دکترا

زبان مورد نیاز برای اعزام افراد متقاضی به روسیه

زبان اصلی و رسمی کشور روسیه زبان روسی است ولی با این وجود در تمام مقاطع تحصیلی همه رشته­ها، به هر دو زبان انگلیسی و روسی به دانشجویان تدریس می­شود. دانشجویان این امکان را دارند که حتی بدون ارائه مدرک زبان معتبر در بعضی از دانشگاه­های کشور روسیه مشغول به تحصیل شوند. این افراد می­توانند در زمان تحصیل در دانشگاه، از دوره­های آموزشی ارائه شده زبان انگلیسی و روسی استفاده کنند و سطح زبان خود را ارتقا دهند.

به طور کلی می­توان گفت کشور روسیه از نظر شرایط زبان و همچنین شرایط تحصیل در مقاطع تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس به کشورهای اروپایی شباهت دارد.

جمع بندی

افراد متقاضی بعد از گرفتن پذیرش از دانشگاه­های روسیه، باید درخواست ویزای دانشجویی کنند. این درخواست بین 3 تا 5 هفته زمان می­برد و هزینه آن در حدود 40 دلار است. این ویزا باید در مدت 7 روز کاری بعد از وارد شدن به روسیه ثبت شود. دانشجویان با داشتن این ویزا اجازه دارند به مدت 3 ماه در کشور روسیه اقامت داشته باشند و بعد از این مدت باید دوباره ویزای خود را تمدید کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط مهاجرت تحصیلی به روسیه، شما میتوانید با کارشناسان موسسه اعزام دانشجو به روسیه هدهد (روس مهاجر) تماس حاصل فرمایید.

کدخبر: 759815 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟