عمومی شدن استفاده از استیکرهای جذاب ایرانی، نیازمند حمایت نهادهای دولتی است + فیلم
حجم ویدیو: 43.10M | مدت زمان ویدیو: 00:05:53

سومین دوره جشنواره جایزه سال استیکر برگزار می شود. این دوره از جشنواره جایزه سال استیکر نیز مانند دو دوره قبلی به همت پیام رسان آی گپ برگزار می گردد. اختتامیه جایزه سال استیکر در روز 21 دی ماه مصادف با روز جهانی استیکر برگزار خواهد شد.

تحویل سالیانه بیش از 1000 اثر به دبیرخانه جشنواره جایزه سال استیکر

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نشست خبری سومین دوره «جایزه سال استیکر» که امسال برای سومین سال متوالی به همت پیام رسان آیگپ برگزار می شود، امروز در خانه شعر و ادبیات در مجموعه فرهنگی گردشگری عباس آباد تهران برگزار شد.

میثم عسگری، مدیرعامل پیام رسان آیگپ در ابتدای این نشست خبری با اشاره به برگزاری رویداد «جایزه سال استیکر» برای سومین سال متوالی گفت: در سال 97 ایده جشنواره جایزه سال استیکر به ذهن همکاران ما رسید و در سال 98 توانستیم اولین دوره جایزه سال استیکر را برگزار کنیم.

وی درباره دلایل برگزاری این رویداد فرهنگی توضیح داد: با ورود فضای مجازی به کشورمان، یکی از دغدغه های فعالان این فضا این بود که کاراکترهای موجود در فضای مجازی از جمله استیکرها و ایموجی ها تماما برگرفته از کاراکترهای شرقی و غربی بودند و هیچ کاراکتر بومی که متناسب با فضای فرهنگی جامعه ما باشد، در فضای مجازی مشاهده نمی شد. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم با برگزاری این جشنواره، بستر مناسبی برای طراحی استیکرهای ایرانی توسط هنرمندان کشورمان فراهم کنیم.

عسگری درباره تعداد شرکت کنندگان و آثار دریافتی در دو دوره قبلی این جشنواره اظهار داشت: در سال اول 50 هنرمند در مجموع بیش از 1000 اثر را به دبیرخانه جشنواره تحویل دادند که 518 اثر به دور نهایی جشنواره راه یافتند. در سال دوم نیز ما پیش از برگزاری جشنواره، کارگاهی تخصصی را برای طراحی استیکر به صورت آنلاین برگزار کردیم که این مساله باعث شد کیفیت آثار راه یافته به جشنواره در این سال تقویت شود.

جایزه سال استیکر

160 هزار بار دانلود استیکرهای ایرانی در یک پیام رسان خارجی

مدیرعامل پیام رسان آیگپ ادامه داد: در سال دوم 192 هنرمند در جشنواره شرکت کردند و 1060 اثر را به دبیرخانه جشنواره تحویل دادند و در مجموع 650 اثر به بخش نهایی جشنواره راه یافتند. همچنین در سال سوم، 1173 اثر از 150 هنرمند به دبیرخانه جشنواره تحویل داده شده است و ما در 21 دی ماه همزمان با روز جهانی استیکر، اختتامیه این جشنواره را برگزار خواهیم کرد.

وی با تاکید بر این که آیگپ به صورت انحصاری از استیکرهای تولیدشده برای این جشنواره استفاده نمی کند، گفت: مسابقه جایزه سال استیکر به هیچ وجه انحصاری آیگپ نیست و ما در دو سال گذشته استیکرهای تولیدشده در این جشنواره را در سایر پیام رسان هایی که مورد استفاده کاربران ایرانی قرار دارد نیز بارگذاری کرده ایم؛ به نحوی که صرفا در سال 1400، مجموعه استیکرهایی که در جشنواره های سال گذشته تولید شد، بیش از 160 هزار بار در یکی از پیام رسان های خارجی فیلترشده، دانلود شده است.

عسگری با انتقاد از عدم حمایت نهادهای دولتی از جشنواره جایزه سال استیکر عنوان کرد: متاسفانه با وجود این که سال هاست سند حمایت از پیام رسان های داخلی توسط شورای عالی فضای مجازی به نهادهای مختلف ابلاغ شده و در این سند، وظایف مشخصی برای دستگاه های گوناگون تعریف شده است، اما در سه سال گذشته هیچ کدام از نهادهای دولتی هیچ گونه حمایتی از جشنواره جایزه سال استیکر نداشتند و ما در این سه سال بدون دریافت هیچ گونه حمایت دولتی، توانستیم که این جشنواره را به پیش ببریم.

مدیرعامل آیگپ تاکید کرد: نسل سوم پیام رسان آی گپ که براساس هوش مصنوعی طراحی شده است، در آینده ای نزدیک عرضه خواهد شد و ما در نسل بعدی آیگپ تلاش می کنیم تا رقابت پذیری آیگپ را با پیام رسان های خارجی بیشتر کنیم.

اگر پیام رسان های ایرانی حمایت می شدند، بسیار موفق تر بودند

مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر جشنواره «جایزه سال استیکر» نیز در این نشست خبری با تقدیر از پیام رسان آیگپ گفت: مجموعه آیگپ تلاش کرده است تا با برگزاری جشنواره جایزه سال استیکر، از هنرمندانی حمایت کند که استیکرهایی را با هویت ملی و بومی تولید کرده اند که نه فقط در ایران، بلکه در تمام کشورهایی که به زبان فارسی صحبت می کنند، می توانند مورد استفاده کاربران فضای مجازی قرار گیرند.

وی افزود: در جشنواره جایزه سال استیکر محصولاتی ارائه می شود که به صورت رایگان به دست مردم می رسد و این مساله یکی از مهمترین ویژگی های منحصر به فرد این جشنواره است.

شجاعی با تاکید بر لزوم حمایت از توسعه فضای مجازی بومی در کشورمان اظهار داشت: اهمیت توسعه فضای مجازی داخلی به حدی است که مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند که اگر رهبر انقلاب نبودند، رئیس فضای مجازی می شدند. اما متاسفانه شاهد آن هستیم که در سال های گذشته، سرمایه گذاری های مناسبی روی پیام رسان های ایرانی انجام نشده است و اگر این اتفاق رخ می داد، قطعا پیام رسان های ما بسیار موفق تر از امروز بودند.

دبیر جشنواره «جایزه سال استیکر» ادامه داد: متاسفانه با وجود مهارت های فراوانی که هنرمندان ما در حوزه های کارتون و انیمیشن دارند و همواره می توانند استیکرهای جذاب و مورد پسند عمومی را تولید کنند، اما حمایت جدی از این هنرمندان انجام نمی شود و تولید استیکرهای بومی، منحصر به رویدادهای محدودی از جمله همین جشنواره است.

وی در ادامه تاکید کرد: بخش زیادی از برندگان دوره های قبل جایزه سال استیکر را جوانان شهرستانی و بخصوص خانم ها تشکیل می دادند و مسئولان باید توجه داشته باشند که این هنرمندان زمانی می توانند به شکوفایی برسند که به صورت جدی از آنها حمایت شود، اما متاسفانه در سال های اخیر شاهد حمایت های مناسبی از هنرمندان فعال در عرصه هنرهای تجسمی نبوده ایم.

جایزه سال استیکر

حمایت های دولتی؛ مهمترین راهکار عمومی شدن استفاده از استیکرهای ایرانی

بهرام عظیمی، رئیس هیات داوران جشنواره «جایزه سال استیکر» نیز در این نشست خبری درباره این رویداد فرهنگی توضیح داد: جایزه سال استیکر، تنها جشنواره ای است که می تواند هنرمندان زیادی را از رشته های مختلف هنری دوره هم جمع کند و ما در سال های اخیر شاهد حضور مطلوب هنرمندان برتر کشور در عرصه های کاریکاتور، انیمیشن، تصویرسازی، نقاشی و ... در جشنواره جایزه سال استیکر بودیم.

وی افزود: در دوره سوم جشنواره کارهای جذابی از هنرمندان مختلف ارائه شده است و خروجی دوره سوم جشنواره هم بدون شک آثار جذابی خواهد بود که مانند آثار دو دوره قبلی می تواند به دست مردم برسد و به کار تمام کاربران فضای مجازی بیاید.

عظیمی با انتقاد از عدم عمومی شدن استفاده از استیکرهای تولیدشده در سال های قبل این جشنواره گفت: متاسفانه بخش زیادی از استیکرهای جذابی که در جشنواره جایزه سال استیکر تولید می شوند، محدود به همین جشنواره می مانند و چندان به استفاده عمومی نمی رسند. مهمترین راهکار برای عمومی شدن استفاده از این استیکرها نیز حمایت مناسب نهادهای دولتی از این جشنواره و محصولات تولیدی آن است.

رئیس هیات داوران جشنواره جایزه سال استیکر ادامه داد: متاسفانه چون بسیاری از مدیران ما احساس می کنند که نهادهای خصوصی و نیمه خصوصی از جمله آیگپ رقیب آنها هستند، حاضر نیستند که از جشنواره های مستقلی مانند جایزه سال استیکر حمایت کنند. همچنین تفکرات مدیریتی کوتاه مدت برخی مدیران باعث می شود که کمتر حاضر باشند از اتفاقات فرهنگی و هنری جذاب موجود در کشور از جمله جایزه سال استیکر حمایت کنند.

وی در پایان تصریح کرد: شهرداری می تواند برای حمایت از جشنواره جایزه سال استیکر، بیلبوردهایی را در اختیار مسئولان برگزاری جشنواره بگذارد تا بعد از برگزاری این جشنواره و مشخص شدن نتایج آن، ما بتوانیم استیکرهای برتر این جشنواره و البته استیکرهای جذاب سال های گذشته را روی این بیلبوردها به مردم معرفی کنیم و امکان دانلود رایگان آنها را در اختیار تمام کاربران فضای مجازی قرار دهیم تا رفته رفته مردم را به استفاده از استیکرهای جذاب ایرانی ترغیب کنیم.

کدخبر: 756281 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟