وزارت بهداشت: برای مقابله با امیکرون نیازی به واکسن های آمریکایی نداریم

سویه امیکرون جدیدترین سویه کروناست. سویه امیکرون به شدت مسری است. قدرت انتقال سویه امیکرون از سویه های قبلی کرونا بیشتر است. مقاومت واکسن های موجود در برابر سویه امیکرون کاهش می یابد. سویه امیکرون برای نخستین بار در کشور بوتسوانا در قلب آفریقای جنوبی مشاهده شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر انتشار یک گزارش در خبرگزاری بلومبرگ آمریکا منجر به ایجاد نگرانی های زیادی در میان آن دسته از مردم ایران شد که واکسن های سینوفارم یا اسپوتنیک را دریافت کرده اند. ماجرا از این قرار است که براساس نتایج تحقیقات پژوهشگران دانشگاه واشنگتن و یک شرکت داروسازی سوئیسی که بلومبرگ آن را منتشر کرده است، در میان شش واکسن مطرح کرونا در سطح جهان، واکسن های سینوفارم، اسپوتنیک و جانسون اند جانسون، کارآیی مناسبی در برابر سویه امیکرون ندارند و تنها واکسن های فایزر، مدرنا و آسترازنکا دارای اثربخشی نسبتا مناسبی در برابر سویه جدید کرونا هستند.

در چنین شرایطی سوال اساسی این است که با توجه به این که واکسن های فایزر و مدرنا هیچ گاه وارد ایران نشده است، تعداد واکسن آسترازنکا نیز در ایران محدود است و البته تا کنون عمده ایرانیان از واکسن سینوفارم استفاده کرده اند، آیا مردم ایران در برابر سویه امیکرون مقاوم هستند؟ همچنین در این شرایط، آیا نباید واکسن های بیشتری از انواع فایزر، مدرنا و آسترازنکا به ایران وارد شود و به عنوان دُز سوم واکسن کرونا به ایرانیان تزریق شود تا خیالمان از مقاوم بودن مردم ایران در برابر سویه امیکرون راحت باشد؟

پیش از این دکتر پیام طبرسی، دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کووید در پاسخ به سوال مشابه خبرنگار رکنا، گزارش مربوط به ضعیف بودن واکسن های سینوفارم و اسپوتنیک در برابر امیکرون را جهت دار و به نوعی کاسبی واکسن سازان اروپایی و آمریکایی توصیف کرده و گفته بود: «محققان آمریکایی و اروپایی می خواستند با اعلام این خبر جهت دار، بگویند که واکسن های تزریق شده در این مناطق در برابر امیکرون موثر است و واکسن های دیگر در برابر این سویه موثر نیست.»

بر همین اساس ما برای روشن تر شدن افکار عمومی، مجددا این پرسش را با محمد هاشمی، سرپرست مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در میان گذاشتیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار رکنا گفت: هم اکنون واکسن کرونا به اندازه کافی در ایران وجود دارد و علاوه بر واکسن های وارداتی، تولیدات داخلی واکسن کرونا نیز برای واکسیناسیون عمومی ایرانیان و تزریق دُز تقویتی به مردم کفایت خواهد کرد. اما بازهم اگر در آینده به هر دلیلی نیاز به واردات واکسن کرونا داشته باشیم، امکان واردات مجدد واکسن کرونا وجود دارد و مشکلی از این نظر وجود ندارد.

وی افزود: واکسن های ایرانی اثربخشی بالایی دارد و ما برای مقابله با سویه امیکرون، ضرورتی به وارد کردن واکسن های مختلف از جمله واکسن های مورد اشاره در سوال نداریم. مهمترین توصیفه وزارت بهداشت برای مقابله با سویه جدید کرونا نیز این است که علاوه بر لزوم تزریق دُز اول و دوم واکسن کرونا، مردم خیلی سریع برای تزریق دُز سوم واکسن کرونا اقدام کنند و همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی از شستن دست ها گرفته تا فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

سرپرست مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت تصریح کرد: از مردم می خواهیم که با توجه به ورود سویه امیکرون به کشورمان، حتما رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند تا بتوانیم از گردنه دشوار ورود سویه جدید کرونا به کشورمان جلوگیری کنیم.

کدخبر: 753965 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟