تحریم اولین مجرم آمار بالای "فقر مطلق" در ایران / خرج کارکنان دولت را شرکت های خصوصی می دهند

به گزارش رکنا؛ ایران کشوری است که از میزان بالایی منابع طبیعی برخوردار است که مهم‌ترین این منابع شامل: نفت، گاز طبیعی، زغال‌سنگ، کروم، مس، سنگ آهن، سرب، منگنز، روی و گوگرد می‌باشد. حدود ۱۱ درصد زمین‌های ایران نیز قابل کشت هستند و محصولات خوراکی فراوانی از کشورمان صادر می‌شود. در کشورمان با وجود این همه منابع طبیعی که وجود دارد گفته می شود بیش از یک سوم جکعیت آن دچار فقر مطلق هستند!

تحریم مجرم رده اول "فقر مطلق"

بهنام مرادی، مدیر برنامه توسعه کارگزاری بانک کشاورزی در گفت و گو با رکنا در ربطه با آمار فقر مطلق در جامعه گفت: فقر مطلق در جامعه ما به عوامل متعددی بستگی دارد. ما به دلیل اینکه در حوزه های تامین کالاهای اساسی و تامین نیاز های جامعه مان به استقلال واقعی نرسیده ایم، نیاز و تکیه مان به درآمد نفت در کشور وابسته است و تحریم ها توانسته نقش فوق العاده منفی در این زمینه بگذارد. بدبین ترین آدم ها هم فکر نمی کردند تحریم ها تا این اندازه بر پیکره جامعه تاثیر منفی بگذارد و من فکر می کنم جمله معروف روحانی که می گوید تحریم ها بر آب خوردن مردم هم تاثیر می گذارد محقق شود! در واقع تحریم ها مجرم رده اول و درجه یک فقر مطلق هستند.

سومدیریت ها و اصراف منابع دومین مقصر

وی با بیان اینکه در وهله دوم هم به ترتیب سومدیریت ها و اصراف منابع نیز نقش به سزایی در آمار فقر مطلق دارد، گفت: کشوری که توانایی رفع سو مدیریت ها را ندارد، بدون شک با آمار بالای فقر مطلق بالا مواجه می شود. کشوری که می خواهد  بحران منابع طبیعی اش را به یک عامل مثبت تبدیل کند نیازمند آرامش، ثبات و بودجه مناسب  و یک رفتار فرهنگی، مدیریتی، اقتصادی مداوم و مرتب است.

کارمندان دولت وبال گردن توسعه کشور

مرادی در ادامه با اشاره به سایر عوامل مهم و موثر در ایجاد آمار بالای فقر مطلق در جامعه گفت: برای بررسی مشکل فقر، ما باید هزینه ها را بررسی کنیم. در بودجه دولت 58 هزار میلیار تومان دستمزد و حقوق بگیر داریم. خرج تمام کارکنان دولت را در حال حاضر همه شرکت های خصوصی می دهند. عمده کارکنان دولت وزنه ای هستند برگردن توسعه کشور، کارمندان دولت چه خوششان بیاید چه نه وبال گردن توسعه در کشور هستند. کشوری که این در صد از بودجه را ، بابت دستمزد به کارکنان دولت می دهد ، کشوری که پایتخش 63 هزار کارمند دارد با چنین مصیبتی هم رو به رو می شود.

وی بیان کرد: اگر نگاه اجتماعی داشته باشیم، رفع مشکل فقر مطلق پیش نیاز های زیادی می خواهد که من فکر نمی کنم تا حل شدن بحران ارزی و تحریم ها این مشکل حل شود . از طرفی نیز درست است که در برخی منابع مثل نفت غنی هستیم اما در منابعی مثل آب هم فقیر هستیم. در همان منابع غنی هم که غنی ترینشان نفت است؛ خب در  شرایط تحریم نفت نمی توان فروخت! شما چشمتان بسیار تیز بین است اما تا وقتی که نروید و آموزش نبینید، نمی توانید تیرانداز ماهری شوید. یعنی باید بستر استفاده از امکانات و منابع هم فراهم باشد.

مرادی عنوان کرد: ما در کشور یک سری منابع داریم که نیاز های داخل کشور خودمان به آن ربط دارد. مثلا یک ماده طبیعی در کشور داریم که اگر اصلاحات روی آن انجام دهیم تبدیل به یک محصولی می شود که به درد کشور می خورد. اما ما به خاطر زیرساخت هایی که به دلیل تحریم نمی توانیم آن را تهیه کنیم نمی توانیم این ماده اولیه را خودمان تبدیل به محصول کنیم. خود زیرساخت را به ما نمی دهند،  چیزی که با یک دهم زیر ساخت می توانیم آن را درست کنیم مجبوریم با چند برابر هزینه آن را خریداری کنیم، همین موضوع مخارج دولت را بالا برده و آمار فقر به دنبال آن افزایش می یابد.

کدخبر: 751300 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟