50 درصد شرکت های پردرآمد کشور مالیات نمی دهند/ مشکل مزمن بیکاری در رکود اقتصاد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، صرفنظر از اینکه منشا مشکلات اقتصادی کشور چیست، نرخ بالای بیکاری، فساد اداری و تورم لجام گسیخته بهمراه ناتوانی ساختارمدیریت اقتصادکشور، منجر به ضعف اقتصادی توده مردم شده است.

در طول ۴۰ سال گذشته هیچ کشوری در جهان روند نزولی اقتصاد را همانند ایران تجربه نکرده است. عدم توجه به تئوریِ های اقتصاد نوین مسبب نابسامانی در برنامه ریزی و منجر به مدیریت روزانه بحران بدون هیچ چشم انداز دراز مدت بهبود در وضعیت موجود شده است.

اقدامات دولت در دستگیری عوامل صعود نرخ برابری دلار بیش از آنکه جنبه علمی داشته باشد افکار عمومی را هدف قرار می دهند تا تصویری از تسلط دولت بر وضعیت نابسامان اقتصادی کشور را برای مردم جلوه دهند. بحران اقتصادی کشور با تحریم‌های مکرر و سخت قدرت های اقتصادی جهان مجال هرگونه ترمیمی در ساختار برنامه ریزی و اجرایی اقتصاد کشور از بین برده است.

شدت گرفتن تحریم‌ها اقتصاد بحران زده کشور را به سمت فروپاشی پیش می برد. اقتصاد پویا به همزیستی و ثبات در میان کشورهای دیگر جهان نیاز دارد. ثبات سیاسی و تصمیم گیری در عرصه بین المللی یکی از اساسی ترین پیش نیازهای بهبود شرایط اقتصادی هر کشوری است.

اقتصاد کم تحرک و راکد قادر به تولید شغل نیست. مشکل مزمن بیکاری را در رکود و کم رمقی اقتصاد کشور باید جستجو کرد. اقتصاد ایران در بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱تنها ۷۰ هزار شغل جدید تولید کرده است. این روند در طی سال‌های بعد بهبودچشمگیری نداشته است. یکی از مشکلات ساختاری اقتصاد کشور ناهمگونی اخذ مالیات از مالیات دهندگان است. به عنوان نمونه از ۳۰۰ هزار موسسه واجد شرایط پرداخت مالیات در صدر جدول پردرآمدترین موسسات کشور، بیش از ۵۰ درصد آنها از پرداخت مالیات معاف هستند.

کنترل کشتی بحران زده اقتصاد کشور به چیزی بیش از اقدامات سمبلیک و مدیریت افکار عمومی نیاز دارد. مهارتی که در چند دهه گذشته تا کنون در مدیریت اقتصادی کشور دیده نشده است.

آزاده مختاری

 

کدخبر: 749657 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟