تاثیر فرار مالیاتی مشاغل پر درآمد بر افزایش تورم / دولت بیشتر از درآمدش خرج می کند

این روزها گرانی و تورم  به اندازه ای در جامعه افزایش پیدا کرده که باعث ایجاد مشکلات اقتصادی شده و بر معیشت مردم هم تاثیر گذاشته است. زندگی قشر متوسط و طبقه فرودست جامعه اعم از؛ سلامت، محیط زیست، بهداشت و درمان و سایر ... تحت تاثیر این مشکلات اقتصادی قرار گرفته است.

البته که تحریم ها تاثیر بسیار زیادی بر گرانی و تورم دارد اما باید پذیرفت که بخشی از بودجه و پول مملکت با اخذ مالیات تامین می شود. حال در این میان پزشکان، وکلا، مشاوران و افراد بسیاری هستند که معاف از مالیات بوده و یا اینکه فرار مالیاتی هستند. در این مبحث بررسی خواهیم کرد که چه اندازه فرار مالیاتی ها بر گرانی و تورم کشور موثر است.

فرار مالیاتی به تلاش های قانونی و غیر قانونی برای عدم پرداخت مالیات است و یا اینکه ترفندهایی به کار برده شود تا کمتر از مقدار تعیین شده پرداخت شود. در کل هرگونه اقدامی که باعث شود که فرد از پرداخت مالیات قانونی سر باز زند جرم محسوب می شود و قانونا باید مجازات شود فرار مالیاتی نام دارد.

فرار مالیاتی و تورم!

محمد غرضی، در گفت و گو با خبرنگار رکنا در خصوص تاثیر فرار مالیاتی مشاغل پر درآمد همچ.ون پزشکان و وکلا بر روی تورم  گرانی اظهار داشت: عمده تورمی که در کشور وجود دارد مربوط به کسری بودجه در دولت است، که این کسری بودجه نیز ناشی از عدم مدیریت دولت در دستگاه های اجرایی است. به همین دلیل است که دلار قبل از انقلاب 70 ریال بود و بعد از انقلاب با فروش بیشتر نفت، جریان کسری بودجه دائمی شده و همین امر امروز قیمت دلار را به 30 هزار تومان رسانده است.

دولت بیشتر از درآمدش هزینه می کند

وی گفت: بنده به عنوان فردی که 20 سال در دولت بوده باید بگویم، مشکل اصلی تورم و گرانی گرفتن مالیات نیست، مشکل این است دولت بیشتر از درآمدش هزینه می کند. همه کسانی که در 5 دولت گذشته روی کار آمدند، هر کدام به نحوی یک مشکل به وجود آوردند. اما امیدوارم آقای رییسی بتواند در دولت سیزدهم دلار را به قیمت دولت قبل نگه دارد، تا این همه گرفتاری و گرانی به خصوص برای فقرا ایجاد نشود.

مشکل رانت خواری است

محمد غرضی  در پاسخ به این سوال که آیا با پرداخت مالیات توسط مشاغل پردرآمد ، بودجه و پول وارد کشور نمی شود و امکان کاهش تورم وجود دارد گفت: قطعا با پرداخت مالیات توسط مشاغل و نهادهای پردرآمد پول و بودجه وارد کشور می شود، اما آیا با وارد شدن این پول، کسری بودجه دولت تامین می شود؟!

وی با بیان اینکه همیشه دولت ها، در چهار سال نخست وعده و وعید می دهند و در چهار سال دوم جیب مردم را خالی می کنند، گفت: مشکل اصلی اقتصاد ایران به رانت خواری بر می گردد. سوال مردم این نیست که آیا مشاغل پردر آمد مالیات می دهند یا نه! مشکل اصلی این است که دولت بیشتر از درآمدش خرج می کند.

5 دولت قبل، کاسبان تحریم اند

غرضی در پاسخ به این سوال که کاسب های تحریم چه کسانی هستند، بیان کرد: 5 دولت گذشته از چپ و راست کاسبان تحریم بودند. تمامی کسانی که این مسئولیت را به عهده دارند این بوده که امتیازاتی به دستگاه های صادر کننده و وارد کننده دادند و این انحصار شده و فقط حقوق خاصه حفظ شده و حقوق عامه حفظ نشده است.

گرانی و تورم حاصل تحریم داخلی و خارجی

وی در پاسخ به این سوال که آیا مالیات ندادن این دسته از افراد را برای افزایش گرانی و تورم و مشکلات اقتصادی مقصر می دانید یا نه گفت: مالیات ندادن مشاغل پرد درآمد تاثیر بر تورم دارد اما اثر آن بسیار کم است. دلیل اصلی تورم در کشور، تحریم در داخل و خارجی است. تحریم داخل عبارت از رانت خواری و تحریم خارجی عبارت است از روابط با آمریکا که هر دو به ترتیب دست ساخته دشمن داخلی و دشمن خارجی است.

کدخبر: 748645 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟