آسمان قرمز نیویورک، سبز شد، تهران هر روز قرمز تر! / شش مرحله تا رسیدن به وضعیت سبز

آلودگی هوا زمانی اتفاق می‌افتد که حجم زیادی از ذرات یا مواد مضر از قبیل گازها، ذرات و زیست‌مولکول‌ها وارد اتمسفر کرهٔ زمین شود. آلودگی هوا مخلوطی از ذرات معلق و گازهایی است که غلظت آن به محدوده مضر برای انسان رسیده‌است که می‌تواند هم در داخل ساختمان و هم در خارج ساختمان باشد.آلودگی هوا یکی از مهمترین عوامل مرگ‌ومیر در جهان است که سالانه ۵ میلیون مرگ به آن ارتباط داده می‌شود. آلودگی هوا به ۹٪ مرگ و میر در سراسر جهان نسبت داده می‌شود. همچنین یکی از عوامل خطرزا برای افزایش بیماری است. بیشترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در کشورهای کم درآمد-تا-متوسط اتفاق می‌افتد و تا بیش از ۱۰۰ برابر اختلاف در سراسر جهان متغیر است.

نیویورک شهری است  که تا 2010 وضعیت آلودگی هوای بحرانی داشت و در ادامه  تا 2017 از آلوده ترین شهرهای جهان به حساب می آمد حال موفق به گذر از این بحران شده است. چگونه؟ اول با حذف و ممنوع کردن استفاده از مشتقات نفتی برای گرم کردن خانه ها و دیگر با بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر و خصوصی سازی صنعت برق.

به گزارش رکنا، بر اساس اعلام شرکت جهانی کنترل کیفیت هوا، در 30 روز گذشته، نیویورک دارای 20 روز هوای پاک و 10 روز هوای قابل قبول بوده است.

image_2021-12-06_14-04-29

این در حالی است که براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران، پایتخت ایران در 30 روز گذشته هیچ روز پاکی نداشته و هوای تهران در این مدت، تنها 9 روز در شرایط قابل قبول، 16 روز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس و 5 روز ناسالم برای تمام گروه ها بوده است.

تهران

چند نکته در مورد صنعت برق آمریکا که موفق به رسیدن به آسمان سبز شدند در ادامه عنوان می شود.

۱- تقریبا تمام بخش‌های تولید، انتقال و توزیع برق در آمریکا خصوصی هستند. این به معنای این است که سود دهی این صنایع در اولویت اول است. دولت ایالتی و فدرال به جز نظارت بر روند این کار و اطمینان بر تولید، انتقال و توزیع بدون وقفه انرژی نقش دیگری بجز چند استثنا در این صنعت ندارند.

۲- در صنعت برق آمریکا استفاده هیچ سوختی ممنوع نیست. ولی دولت با سیاست های مالیاتی جهت سرمایه گذاری ها را تعیین می کند. در حال حاضر سیاست های تشویقی مالیاتی که سوددهی در انرژی‌های تجدید پذیر را تضمین می کند سبب سرمایه گذاری های عظیم در این بخش شده است.

۳- بازار خرید و فروش برق هم در دست دولت نیست. نقش دولت فدرال در اطمینان حاصل کردن از درست اجرا شدن قوانین بازارهای منطقه ای برق در کشور است. معمولا طراحی بازار و ایجاد زیر ساخت های لازم برای خرید و فروش برق در کوتاه مدت و دراز مدت نیاز به مطالعات دقیق دارد که ممکن است چند سال طول بکشد. در حال حاضر ۶ بازار منطقه ای در آمریکا وجود دارد که بخش بزرگی از کشور را پوشش می دهد ولی اگر منطقه ای نخواهد بازار خرید ‌و فروش داشته باشد دولت فدرال اجباری در آن ایجاد نمی کند.

۴- بیشتر ایالات در آمریکا قوانین ایالتی ای تصویب کرده اند که سال خاصی به دولت آن ایالت فرصت داده اند که میزان استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر را تا حد خاصی بالا ببرند و دولت‌های ایالتی با طراحی سیاست های مالیاتی اضافه بر سیاست های مالیاتی دولت فدرال سعی در جذب سرمایه گذاری در این صنعت را دارند.

۵- ایالت ورمانت یکی از نمونه های موفقیت آمیز کنار گذاشتن سوخت های فسیلی و هسته ای است. این ایالت فقط با نیروگاه های تجدید پذیر و نیروگاه آبی برق تولید می کند.

۶- بخاطر قیمت بالای نیروگاه های هسته ای و قوانین ایمنی سفت و سخت برای این نیروگاه ها که به هزینه آنها اضافه می کندو البته نگرانی های حفاظتی، این نیروگاه ها به تدریج کنار گذاشته می شوند. در طی چند سال گذشته صدها مگا وات نیروگاه هسته ای در آمریکا بازنشسته شدند.

 

آزاده مختاری

 

کدخبر: 748292 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟