دولت سرمایه گذاری نکند، تهرانی ها نفس کم می آورند/  لزوم اجرای قانون محیط زیست و مدیریت مصرف سوخت
حجم ویدیو: 14.36M | مدت زمان ویدیو: 00:01:57

به گزارش رکنا، آلودگی هوا زمانی اتفاق می‌افتد که حجم زیادی از ذرات یا مواد مضر از قبیل گازها، ذرات و زیست‌مولکول‌ها وارد اتمسفر کرهٔ زمین شود. آلودگی هوا مخلوطی از ذرات معلق و گازهایی است که غلظت آن به محدوده مضر برای انسان رسیده‌است که می‌تواند هم در داخل ساختمان و هم در خارج ساختمان باشد.آلودگی هوا یکی از مهمترین عوامل مرگ‌ومیر در جهان است که سالانه ۵ میلیون مرگ به آن ارتباط داده می‌شود. آلودگی هوا به ۹٪ مرگ و میر در سراسر جهان نسبت داده می‌شود. همچنین یکی از عوامل خطرزا برای افزایش بیماری است. بیشترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در کشورهای کم درآمد-تا-متوسط اتفاق می‌افتد و تا بیش از ۱۰۰ برابر اختلاف در سراسر جهان متغیر است.

محسن هاشمی رفسنجانی، رییس پیشین شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص کوتاه ترین و سریع ترین راه برای نجات از خفگی در روزهای آلودگی هوای پایتخت گفت: آلودگی هوای پایتخت کوتاه ترین راه ندارد. اگر می خواهیم کار موثری انجام دهیم باید قوانین مربوط به محیط زیست و مدیریت مصرف سوخت را دقیق اجرا کنیم، این همان کوتاه ترین مسیر است.

وی با بیان اینکه در قانون مدیریت مصرف سوخت باید سهم حمل و نقل عمومی داده شود، گفت: در قانون محیط زیست آمده در تهران نمی توانیم اتوبوس دیزلی داشته باشیم و باید حتما اتوبوس ها یا گازسوز و یا برقی باشند. یا اینکه نباید 4 میلیون موتور سیکلت در تهران تردد کند و باید موتور سیکلت ها برقی باشند. همچنین در قانون آمده باید خودروهایی داشته باشیم که مصرف سوختشان استاندارد باشد اما الان خودروهایمان مصرف سوختشان دو الی سه برابر مصرف جهانی است.

رییس پیشین شورای شهر تهران افزود: ما باید 15 میلیون سفر با حمل نقل عمومی انجام دهیم، یعنی 5 میلیون سفر با اتوبوس و 10 میلیون سفر با مترو، البته آن هم نه با اتوبوس گازوییلی بلکه با اتوبوس برقی! الان یک سوم سفر هایمان، یعنی حدود پنج میلیون با اتوبوس حمل و نقل عمومی انجام می شود.

وی گفت: وقتی سوخت را گران کردن باید مبلغی را به عنوان یارانه به مترو و اتوبوس می دادند که در طول 12 سال گذشته این کار را نکردند. به نرخ آن روز باید 40 ، 50 هزار دلار و به نرخ امروز باید بیش از 100 هزار میلیارد تومان پردخات شود. این یارانه را نداند و قوانین را اجرا نکردند در نهایت اوضاع همین شد.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه الان مطالبه همگانی باید اجرای قانون محیط زیست و مدیریت مصرف سوخت باشد، گفت: کشور های توسعه یافته عمدتا به سمت استفاده مصرف سوخت سالم رفتند، نیروگاه هایشان خورشید و بادی است، یا مواردی که احتیاج به سرمایه گذاری های کلان دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تهرانی ها باید در هوای آلوده تهران دچار خفگی شوند، گفت: در کشور ما هم باید این موارد به ثبات برسد و قوانین اجرا شود و سرمایه گذاری شکل بگیرد. اگر سرمایه گذاری شکل نگیرد دولت به تنهایی نمی تواند کاری کند و وضعیت همین که می بینید خواهد ماند!

کدخبر: 748211 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟