پرفسور سلیمانی: هنوز نباید نسبت به "امیکرون" خوشبین بود / تزریق واکسن تنها راه مقابله + صوت
حجم ویدیو: 62.07M | مدت زمان ویدیو: 00:08:33

سویه امیکرون جدیدترین سویه کروناست. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سویه امیکرون تا کنون حداقل در 38 کشور جهان مشاهده شده است. شیوع سویه امیکرون از کشور بوتسوانا در قلب آفریقای جنوبی آغاز شد. برخی تحقیقات اولیه درباره سویه امیکرون نشان می دهد که این سویه سرایت پذیری بسیار بیشتری از سویه های قبلی کرونا دارد، اما میزان بیماری زایی آن کمتر است. با توجه به این که برخی متخصصان بهداشتی آفریقای جنوبی اظهار کرده اند که سویه امیکرون شبیه یک سرماخوردگی ساده است، جهانیان امیدوارند که شیوع سویه امیکرون در سطح دنیا به معنای پایان پاندمی کرونا باشد و این سویه بتواند جهش های خطرناکتر کووید19 را شکست بدهد و آنها را کنار بزند.

هنوز سویه امیکرون را به درستی نمی شناسیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در هفته های اخیر شیوع سویه جدید کرونا در سطح جهان منجر به بروز نگرانی های زیادی در میان متخصصان بهداشتی شده است؛ به نحوی که برآوردهای اولیه متخصصان نشان می دهد که سرایت پذیری سویه امیکرون پنج برابر از کرونای دلتا بیشتر است و این ویروس تا کنون حداقل در 38 کشور جهان مشاهده شده است. همچنین برخی تحقیقات درباره کرونای امیکرون نشان می دهد که مقاومت این ویروس از سایر جهش های کرونا در برابر واکسن های موجود بیشتر است.

پرفسور مسعود سلیمانی، محقق و پژوهشگر ایرانی در حوزه هماتولوژی (خون شناسی) و سلول های بنیادی و استاد دانشگاه تربیت در گفت و گو با رکنا با اشاره به آغاز شیوع سویه امیکرون از کشور بوتسوانا در قلب آفریقای جنوبی عنوان کرد: بیشتر اطلاعاتی که تا کنون درباره سویه امیکرون در سطح جهان منتشر شده، مربوط به داده هایی است که از آفریقای جنوبی بیرون آمده است. تا کنون هم برخی کشورها از جمله ژاپن، آمریکا و اتحادیه اروپا تا حدودی مرزهای خود را بسته اند و شرایط بسیار سختی را برای ورود مسافران جدید از کشورهای مختلف اعمال می کنند.

وی افزود: ما هنوز سویه امیکرون را به درستی نمی شناسیم. البته برخی پزشکان آفریقای جنوبی تاکید کرده اند که کرونای امیکرون سرایت پذیری بالایی دارد، اما شدت بیماری زایی آن پایین است. ولی بازهم اطلاعات ما درباره سویه امیکرون هنوز کامل نیست و بنابراین نمی توان گفت که شیوع این سویه در جهان به معنای پایان پاندمی کروناست.

نمی توان به تحقیقات کشورهای آفریقایی درباره امیکرون اطمینان کرد

سلیمانی با اشاره به عوارض حاد ناشی از ابتلا به کرونا بر افراد دارای بیماری های خاص گفت: به نظر می رسد هنوز هم ابتلا به کرونا حتی ابتلا به سویه امیکرون برای افرادی که به بیماری های زمینه ای مختلفی دچار شده اند یا سالمند هستند، بتواند عوارض حادی را به همراه داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: با توجه به این که سیستم بهداشتی در کشورهای آفریقایی نسبتا ضعیف است، ما نمی توانیم داده های مربوط به تحقیقات اولیه ای را که در کشور آفریقای جنوبی انجام شده است، به عنوان سند قرار دهیم؛ بخصوص که در هنگام شیوع گسترده سویه های قبلی کرونا در جهان نیز کمتر شاهد آن بودیم که مرگ و میر بالایی از کشورهای آفریقایی گزارش شود و عمده آمارهای بالای فوتی های کرونایی مربوط به کشورهایی از جمله هند، اتحادیه اروپا و آمریکا بود.

این متخصص خون شناسی با بیان این که هم اکنون بیشتر کشورهای جهان به صورت حساب شده مشغول پایش سویه امیکرون هستند، اظهار داشت: اکنون که سویه جدید کرونا در سطح جهان بروز پیدا کرده است، کشورهای مختلف به این نتیجه رسیده اند که همچنان باید نظارت ها و پروتکل های بهداشتی را به شدت جدی بگیرند و نباید صرفا به صحبت های برخی پزشکان آفریقای جنوبی اعتماد کنند که سویه امیکرون بیماری زایی کمتری نسبت به سویه های دیگر دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: تکمیل اطلاعات مربوط به شیوع سویه امیکرون در سطح جهان نیاز به انجام تحقیقات بیشتری دارد و با وجود این که تمام متخصصان بهداشتی امیدوارند که سویه امیکرون، سویه ای باشد که بیماری زایی کمتری از سایر جهش های کرونا دارد، اما بازهم ما هنوز هم نباید فریب این صحبت ها را بخوریم، چون اگر بخواهیم در رعایت ضوابط بهداشتی لازم برای جلوگیری از همه گیری کرونا سهل انگاری کنیم، ممکن است با شرایط سختی مواجه شویم که نتوانیم آن را مدیریت کنیم.

واکسیناسیون عمومی شهرهای ایران را آبی کرد

در این میان باید توجه داشت که اخیرا تزریق همگانی دُز یادآور واکسن کرونا به عنوان مهمترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا به سویه امیکرون در کشورمان مطرح شده است و به همین دلیل اخیرا مسئولان بهداشتی کشور از تمام افراد بالای 12 سالی که دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند و سه ماه از تزریق دُز دوم آنها می گذرد، دعوت کرده اند که برای تزریق دُز سوم واکسن اقدام کنند. در این میان اما سوال مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که آیا واکسن های موجود در کشور می توانند در برابر کرونای امیکرون هم کارآیی لازم را داشته باشند یا خیر؟

سلیمانی در پاسخ به این سوال گفت: واکسن های موجود در ایران کارآیی مناسبی درباره تمام سویه های کرونا از جمله سویه جدید دارند. البته باید توجه داشت که کارآیی برخی واکسن های کرونا در سطح جهان تا بیش از 90 درصد است، اما واکسن هایی که در ایران استفاده می شوند، از جمله واکسن سینوفارم کارآیی حدودا 70 تا 80 درصدی دارند و این واکسن ها هم می توانند برای جلوگیری از ابتلا به کرونا مفید باشند و جلوی بستری عمده افراد دارای بیماری های زمینه ای در صورت ابتلا به کرونا را بگیرند.

این متخصص خون شناسی با اشاره به شیوع گسترده کرونای دلتا در کشورهای اروپایی و آمریکا عنوان کرد: با وجود این که در این کشورها از واکسن های فایزر و مدرنا استفاده شده بود، اما بازهم شاهد شیوع گسترده کرونای دلتا در این کشورها در ماه های اخیر بودیم، ولی باید توجه داشت که به علت واکسیناسیون عمومی نسبتا مطلوب در این کشورها، آمار مرگ و میر کرونا به شدت پایین آمد.

وی در ادامه تاکید کرد: در ایران نیز زمانی شاهد شیوع گسترده کرونای دلتا بودیم که هنوز واکسیناسیون سطح پوشش مطلوبی نداشت، اما اکنون که سطح پوشش واکسیناسیون به حد نسبتا مطلوبی رسیده است، شاهد فروکش کردن موج کرونا در کشورمان هستیم و خوشبختانه بسیاری از شهرها در وضعیت آبی کرونا قرار گرفته اند و این مساله بدون شک نشان دهنده تاثیر مناسب واکسیناسیون است.

هنوز نباید نسبت به سویه امیکرون خوشبین باشیم

در این میان اما باید توجه داشت که با وجود این که از نظر عمده متخصصان بهداشتی، واکسیناسیون عمومی مهمترین راهکار برای پیشگیری از همه گیری کرونا محسوب می شود و با وجود واکسیناسیون نسبتا گسترده ایرانیان در ماه های اخیر، هنوز هم حدود 15 درصد از افراد بالای 12 سال کشور واکسن کرونا دریافت نکرده اند.

در چنین شرایطی سوال مهم این است که آیا بازگشایی های مدارس، دانشگاه ها و سایر مراکز تجمعی در این شرایط، می تواند باعث ایجاد موج جدید کرونا شود یا خیر؟

سلیمانی در پاسخ به این سوال توضیح داد: با وجود این که سطح پوشش واکسیناسیون کرونا به حد نسبتا مطلوبی رسیده است، ولی ما هنوز هم باید پروتکل های بهداشتی از جمله ماسک زدن و فاصله گذاری اجتماعی را جدی بگیریم؛ چراکه همه متخصصان بهداشتی جهان امیدوارند که سویه امیکرون یک سویه کم خطر باشد، ولی ما هنوز اطلاعات دقیقی در این باره نداریم و بنابراین نباید چندان نسبت به این سویه خوشبین باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: ما نباید ریسک کنیم و تمام بازگشایی ها را به شرایط عادی برگردانیم. چون هنوز هم وضعیت عمومی کرونا در کشورمان در شرایط زرد طبقه بندی می شود و در چنین شرایطی ما نباید از رعایت پروتکل های سختگیرانه بهداشتی دست برداریم.

همچنان باید در بازگشایی ها احتیاط کنیم

این متخصص خون شناسی درباره مهمترین پیشنهاد خود به ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: اعضای این ستاد باید توجه داشته باشند که کرونا هنوز هم یک بیماری خطرناک و همه گیر محسوب می شود و بنابراین ما همچنان باید احتیاط زیادی در بازگشایی های خود انجام دهیم. یعنی ما باید اجازه دهیم که چند هفته از شیوع سویه جدید کرونا در سطح جهان بگذرد و براساس اتفاقاتی که کرونای امیکرون رقم خواهد زد، درباره آینده بازگشایی ها تصمیم گیری کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: اکنون هنوز قضاوت درباره کرونای امیکرون و احتمال کم خطر بودن این سویه زود است و ما نباید با عجله وضعیت کرونا را سفید اعلام کنیم. اما اگر در هفته های آتی دیدیم این سویه کم خطر است و می تواند سویه های دیگر کرونا را شکست دهد و پایان پاندمی کرونا را به همراه داشته باشد، ما هم می توانیم شرایط جامعه را به وضعیت عادی بازگردانیم.

کدخبر: 747995 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟