بیشترین تعداد معتادان ،افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی/ معلمان و والدین تیزبین باشند

اعتیاد یک بیماری زیست شناختی، روان شناختی و اجتماعی است. اعتیاد یک بیماری چند بعدی است و فراتر از یک بیماری جسمی. بیماری اعتیاد یک بیماری جسمی، عاطفی، ذهنی، رفتاری و معنوی است.

جنبه جسمی بیماری اعتیاد، مصرف اجباری و بدون اختیار است. صرف نظر از این که معتاد چقدر مواد مخدر و محرک و با چه فاصله زمانی مصرف کرده است و صرف نظر از این که چه مدت توانسته مصرف آن را قطع کند، به محض آغاز مجدد به مصرف، چه پس از چند روز و چه پس از چند سال، کنترل مصرف خود را از دست می دهد و دچار اجبار به مصرف می شود.

جنبه روانی بیماری اعتیاد وسوسه یا میل شدید مصرف است، حتی وقتی که زندگی معتاد در معرض نابودی کامل قرار می گیرد. با آن که مصرف مواد مخدر ذره ذره فرد معتاد را به سوی مرگ و نابودی سوق می دهد، اما او دیوانه وار به مصرف مواد مخدر ومحرک ادامه می دهد. جنبه معنوی بیماری اعتیاد، خود محوری شدید است.

به گزارش رکنا، فربد فدایی، روانپزشک در گفت و گو با رکنا در خصوص رابطه اختلال شخصیت و گرایش به مواد مخدر گفت: بیشترین تعداد معتادان را افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی تشکیل می دهند.

وی با بیان اینکه این افراد بیشترین گروه میان معتادان هستند، افزود: ویژگی افراد دارای شخصیت ضد اجتماعی شامل؛ دروغگویی، عدم وفای به عهد، به کار بردن نام های جعلی، بی مسئولیتی، رفتار خشن، رفتار های خطرناک بدون توجه به اینکه برای خود یا دیگران ممکن است متحمل مشکلاتی شود.

این روانپزشک با اشاره به اینکه در روان پریشی ها یا به اصطلاح عامه "جنون"، میزان مصرف سیگار، مواد مخدر و یا الکل بالاتر از کل جمعیت است، گفت: افرادی که مبتلا به دوقطبی هستند بیشتر در معرض اعتیاد  اند. در این مبتلایان در حالت مانیا، ممکن است به خاطر لذت جویی به دنبال استفاده از مواد مخدر باشند. در دوران افسردگی نیز ممکن است به پیشنهاد نادرست اطرافیان  این افراد به سمت مواد مخدر کشیده شوند.

فدایی عنوان کرد: همچنین میزان مصرف سیگار در بیماران اسکیزوفرنیا نسبت به سایر افراد است.  اسکیزوفرنیا یک بیماری شدید روانی است که با هذیان و توهم و گفتار و رفتار غیر عادی خود را نشان می دهد. این بیماری با درمان بهبود پیدا می کند اما سیر درمان آن ممکن است طولانی باشد. بیشتر مبتلایان اسکیزوفرنیا، افرادی هستند که زمینه این بیماری را دارند، که ممکن است زمینه آن ژنتیکی یا مربوط به عوامل محیطی باشد.

چرا افراد دارای اختلال شخصیت معتاد می شوند؟

وی با اشاره به اینکه افرادی که دچار این اختلال های شخصیتی هستند بیشتر در معرض اعتیاد و مصرف سیگار هستند، بیان کرد: این افراد به دلیل اینکه به دنبال خوددرمانی هستند بیشتر در معرض مصرف مواد مخدر قرار می گیرند. آنها فکر می کنند با مصرف مواد مخدر، می توانند مسائل و مشکلات خود را کمتر کنند. در واقع این افراد گناهی برای درگیری به اعتیاد ندارند و به دنبال درمان خود به دام اعتیاد می افتند.

فدایی با بیان اینکه 75 درصد زندانیانی که در زندان های عادی هستند مبتلا به "شخصیت ضد اجتماعی" هستند، ادامه داد: بین جرم و جنایت و شخصیت ضد اجتماعی رابطه مستقیم وجود دارد. افراد دارای "شخصیت ضد اجتماعی" با علم مضر بودن مواد مخدر و با دانستن اینکه این کار جرم است اقدام به این کار می کنند و به سیگار، الکل و مدار مخدر و محرک روی می آورند. آنها به دلیل لذت جویی این کار را می کنند.

وظیفه خانواده و آموزش پرورش چیست؟

وی گفت: خیلی از موارد گرویدن به مواد مخدرها، اگر در میان مبتلایان به اختلالات روانی نباشد، ریشه در کودکی و نوجواتی فرد دارد. نوجوانان بیشتر به تقلید از گروه و تحت تاثیر گروهی که در آن هستند به سمت مصرف مواد مخدر ترغیب می شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر گرایشات به مواد مخدر در دوران نوجوانی و به علت مراقب نبودن والدین صورت می گیرد، گفت: پدر و مادر باید فرزند و دوستان فرزندشان را تحت نظارت داشته و مراقب رفت و آمد ها آنها باشند. معلم و مربیان نیز باید شاگردان خود تحت نظر بگیرند.  دانش آموزی که بی قید و مسئولیت است، تکالیفش را انجام نمی دهد، گاهی خواب آلود و گاهی خیلی سر حال است، احتمال گرایش به مواد مخدر دارد.

کدخبر: 743166 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟