مساحت دریای خزر 20 تا 25 درصد کاهش می یابد / تا سال 2050 جزایر خلیج فارس زیر آب نمی روند

سال هاست که دریای خزر با انواع آسیب های زیست محیطی مواجه است. بخش زیادی از زباله های تفکیک نشده استان های شمالی کشور به دریای خزر راه پیدا می کنند و به همراه فاضلاب هایی که به این دریا می ریزند، آب دریای خزر را به شدت آلوده می کنند. در این میان تغییرات اقلیمی نیز در سال های آتی تاثیرات مخرب زیادی بر دریای خزر خواهد گذاشت؛ به نحوی که پیش بینی می شود با توجه به افزایش دمای هوای زمین و رشد میزان تبخیر آب دریای خزر، مساحت این دریا در سال های آتی بین 20 تا 25 درصد کاهش خواهد یافت.

تاثیر بالا آمدن آب های آزاد بر خلیج فارس محدود است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سال هاست که اثرات سوء ناشی از تغییرات اقلیمی که بر اثر گرمایش جهانی رخ داده، سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است و تمام کشورها با آثار سوء ناشی از این پدیده از جمله بالا رفتن دمای هوا، تشدید خشکسالی، رشد بیابان زایی، افزایش باران های حدی، بالا رفتن میزان وقوع سیل، رشد احتمال بروز طوفان های دریایی و افزایش میزان گرد و غبار در مناطق مختلف مواجه شده اند.

در این میان با توجه به این که پیش بینی می شود حتی در صورت پایبندی تمام کشورها به تعهدات خود درباره کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای به عنوان عامل اصلی گرمایش جهانی، بازهم در سال های آتی کره زمین بیش از سال های گذشته گرم خواهد شد، باید در چند سال آینده منتظر آثار سوء بیشتر تغییرات اقلیمی باشیم.

یکی از تبعات تغییرات اقلیمی بالا آمدن سطح آب های آزاد بر اثر آب شدن یخ های قطبی است و پیش بینی می شود در صورت افزایش 1.5 درجه ای دمای هوا تا سال 2050، سکونتگاه 510 میلیون نفر در سراسر جهان تحت تاثیر این پدیده قرار گیرد و در این میان حتی احتمال غرق شدن کامل برخی جزایر کوچک و به زیر آب رفتن بخشی از سواحل کشورهایی که در حاشیه دریاهای آزاد و اقیانوس ها قرار دارند، وجود دارد.

در این میان سوال مهم این است که با توجه به این که سواحل و جزایر جنوب ایران در حاشیه آب های آزاد قرار گرفته اند و تمرکز کشور برای توسعه صنعتی در سال های آتی بر این سواحل و جزایر خواهد بود، بالا آمدن سطح آب های آزاد دقیقا چه تاثیری بر جنوب ایران خواهد گذاشت؟

دکتر احمدرضا لاهیجان زاده، معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست در این باره در پاسخ به رکنا گفت: با توجه به این که خلیج فارس از طریق تنگه هرمز به دریای عمان متصل شده است و همچنین با توجه به فرورفتگی خاصی که در ساحل دریای عمان وجود دارد، تاثیر بالا آمدن سطح آب های آزاد بر خلیج فارس بیشتر از چند سانتی متر نخواهد بود.

وی افزود: با توجه به تاثیر محدود بالا آمدن سطح آب های آزاد بر خلیج فارس، بدون شک تا سال 2050 هیچ کدام از جزایر این منطقه به زیر آب نخواهند رفت و اساسا در 30 سال آینده، سواحل و جزایر جنوب ایران چندان تحت تاثیر بالا آمدن سطح آب های آزاد قرار نخواهند گرفت.

تداوم پس روی دریای خزر تا سال 2050

لاهیجان زاده همچنین با اشاره به موضوع پس روی آب دریای خزر در سال های آتی عنوان کرد: براساس مدل سازی های انجام شده و مطالعات صورت گرفته در سال 2017، می توان گفت که پس روی دریای خزر به دلیل تبعات ناشی از تغییرات اقلیمی تا سال 2050 ادامه خواهد یافت.

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست ادامه داد: 50 درصد دلیل پس روی آب دریای خزر، افزایش میزان تبخیر از سطح این دریا به دلیل گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی است و اگر روند کنونی پس روی دریای خزر ادامه یابد، مساحت این دریا به میزان 20 تا 25 درصد کاهش خواهد یافت.

وی در پایان تصریح کرد: عمده پس روی دریای خزر مربوط به قسمت شمالی این دریا یعنی ساحل روسیه خواهد بود و سواحل شمال ایران کمتر تحت تاثیر پس روی دریای خزر قرار می گیرند.

کدخبر: 741224 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟