کرونا، افسردگی نوجوانان را تشدید کرد/ مدارس و خانواده ها کوتاهی نکنند

افسردگی نوجوانان یکی از دغدغه بسیاری از والدین در زمان رشد فرزندانشان است. در بسیاری از موارد افسردگی نوجوانان بسیار بیشتر از آنچه تصور می کنیم شایع است. تخمین زده شده است که از هر پنج نوجوان از هر قشر یک نفر در دوره ای از نوجوانی دچار افسردگی نوجوانی می شود. افسردگی نوجوانی می تواند ذات شخصیت نوجوان شما را از بین ببرد و باعث ایجاد احساس غم، ناامیدی یا عصبانیت شود. افسردگی نوجوانی می تواند باعث مشکل کمبود انرژی و تمرکز شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آسیه اناری، عضو کمیته تخصصی کودک و نوجوان نظام روانشناسی و مشاوره و مدرس دانشگاه در رابطه با افسردگی نوجوانان در دوران کرونا گفت: کرونا اضطراب و افسردگی را تشدید کرده، اضطراب باعث تشدید افسردگی خواهد شد. ما برآیند اضطراب را می توانیم در افسردگی ببینیم. وقتی اضطراب زیاد می شود در دراز مدت این اضطراب تبدیل به افسردگی خواهد شد.

وی افزود: در دوران کرونا این اتفاق برای بچه ها افتاده است و کودکان افسردگی ناشی از اضطراب خیلی زیاد که چه در خانواده ها چه در خودشان دست و پنجه نرم می کنند که روز به روز هم بیشتر می شود. علائم افسردگی در نوجوانی متفاوت نسبات به دیگر دوره های سنی است.

این روانشناس بالینی کودک و نوجوان با اشاره به اینکه دو علامت مهم در افسردگی نوجوانان پرخاشگری و تحریک پذیری است گفت: اولین علامت اینکه بسیاری از نوجوانان افسرده به شدن پرخاشگر هستند. نباد توقع داشت که یک نوجوان وقتی افسرده است که با دوستانش بیرون نرود گوشه گیر باشد و یا تفریحات قبلی خود را نداشته باشد ، ممکن است همه چیز مثل قبل باشد اما به شدت تحریک پذیر باشد ، با کوچکترین اتفاق واکنش نشان می دهد. ممکن است چیز خاصی به او نگفته باشید اما رفتار نامناسبی از خود نشان دهد با اینکه اشیا را پرتاب کند.

وی با اشاره به اینکه سومین علامت شایع در افسردگی کودکان و نوجوانان عدم تمرکز است، گفت: بسیاری از این بچه ها تمرکز در درس خواندن ندارند و به شدن بی انگیزه اند و با وقت کشی کردن از کار یا درس خواندن در می روند. علامت چهارم اینکه نوجوانان افسرده ممکن است بسیار بخوابند به گونه ای که خواب شب کم باشد و خواب روز بسیار زیاد باشد.

اناری با اشاره به اینکه بلوغ هم نشانه های افسردگی را تشدید می کند گفت: خود بلوغ با مقداری افسردگی همراه است.  و کرونا هم می تواند افسردگی ایجاد کند. والدین نباید نسبت به این نشانه ها حساس باشند. در وهله اول به روانشناس مراجعه کنند ، چون افسردگی در این دوران چیزی نیست که خود به خود حل شود و یا اینکه با کمک والدین حل شود چون به حدی رسیده که با علایم بروز پیدا کرده است.

وی ادامه داد: بعد از مراجعه به روانشناس در صورت تشخیص ممکن است به روانپزشک هم مراجعه شود. و با دارد درمانمی مشکل را حل کند. چون این افسردگی می تواند کل دوران جوانی و بزرگسالی را تحت الشعاع قرار دهد. کنکور انتخاب رشته و همه مقاطع حساس زندگی تحت تاثیر است.

عضو هیئت مدیره و روانشناسی بالینی و کودک و نوجوان ایران افزود: ما مشکل در درک نوجوانی داریم، خانواده وظیفه دارد نوجوان را درک کند و نوجوانی و بلوغ را به رسمیت بشناد و خودش را آماده داشتن یک نوجوان بکند. خانواده های ما آماده داشتن یک نوجوان نیستند ، نوجوان را یا به چشم یک بزرگسال می بینند که از او توقعات بیشتر از سنشان دارند. و یا یک کودک می بینند و از او انتظار دارند به حرف شنوی کامل داشته باشد.  در صورتی که نوجوانی هیچ کدوم از آنها نیست، نوجوانی یک دوره است بین کودکی و جوانی و ویژگی های خود را دارد.

اناری با اشاره به اینکه شناخت بلوغ و نوجوانی وظیفه ای است که جامعه بر عهده دارد، نه والدین و نه در آموزش پرورش معلمانمان آموزش می بینند که چطور با نوجوانان برخورد کنندکادر مدرسه و پدر و مادر ابتدا باید ویژگی های این دوران را بشناسند، مانند  استقلال طلبی، تمایل به هم سالان ، میل به آزادی، نوجوانان را درک کنند و ارتباط موثر و خوبی با آنها برقرار کنند و قوانین مشخصی را وضع کنند

وی گفت: درک نوجوانی به این معنی که نوجوان هر کاری بخواهد بتواند انجام دهد اصلا نیست. بلکه باید قوانی و چهار چوب های مشخص داشته باشد.  سعی کنند تفریحات مخصوص نوجوان داشته باشند. وظیفه آموزش و پرورش آموزش ویژگی های بلوغ است و فراهم آوردن فضای مناسب برای نوجوانان تا در آن فضا بتوانند به خودشان برسند و تفریحات مناسب سن خود داشته باشند.

کدخبر: 740595 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟