افزایش آمار شکار غیرمجاز برای تفریح شکارچیان در دوران کرونایی!

شکار غیرمجاز یکی از آسیب های زیست محیطی است که در برخی مناطق ایران رایج است. افزایش آمار شکار غیرمجاز رابطه مستقیمی با دشواری های معیشتی جوامع محلی دارد؛ به نحوی که هر چقدر شرایط اقتصادی ساکنان حاشیه زیستگاه های حیات وحش دشوارتر شود، آمار شکار غیرمجاز در کشورمان نیز افزایش می یابد. در این میان به گفته حسن اکبری، سرپرست معاونت محیط طبیعی سازمان محیط زیست، آمار شکار غیرمجاز در دوره شیوع کرونا افزایش یافته است. او در گفت و گو با رکنا مطرح کرد که چون در دوره قرنطینه حوصله برخی افراد سر می رفت، اقدام به شکار غیرمجاز می کردند!

آسیب تغییرات اقلیمی به زیستگاه های حیات وحش

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چند دهه ای است که تبعات ناشی از گرمایش جهانی منجر به بروز تغییرات اقلیمی در سراسر جهان شده و این تغییرات، آثار مخربی از جمله تشدید خشکسالی، افزایش باران های حدی و سیل آسا، بالا رفتن احتمال وقوع سیل و طوفان های دریایی، بروز پدیده ریزگردها و طوفان های گرد و غبار، افزایش میزان وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی، کاهش سطح پوشش گیاهی و رشد بیابان زایی در کشورهای مختلف را به همراه داشته است.

در این میان، حیات وحش نیز در دهه های اخیر از آثار سوء ناشی از تغییرات اقلیمی در امان نبوده است و کاهش سطح زیستگاه ها، افت کمیت و کیفیت مواد غذایی موجود در عرصه های طبیعی برای جانوران و تشدید کم آبی در محل زیست حیوانات منجر به آسیب های فراوانی به جمعیت گونه های مختلف حیات وحش شده است.

این در حالی است که با توجه به تداوم انتشار بیش از حد گازهای گلخانه ای در سطح جهان، اقلیم شناسان پیش بینی می کنند که آثار سوء ناشی از تغییرات اقلیمی در سال های آتی بیش از شرایط کنونی باشد، چراکه احتمالا در سال های آینده زمین از امروز هم گرمتر خواهد شد و بنابراین تبعات ناشی از نوسانات آب و هوایی برای حیات وحش نیز بیشتر می شود.

این نکته ای است که حسن اکبری، سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: تغییرات اقلیمی یک پدیده جهانی است که ما نمی توانیم در سطح ملی اقدام خاصی را برای پیشگیری از بروز آن انجام دهیم. ولی بازهم ما می توانیم اقداماتی را برای کاهش تبعات ناشی از تغییرات اقلیمی بر زیستگاه های حیات وحش در ایران انجام دهیم.

وی به برنامه های سازمان محیط زیست در ایران اشاره کرد و گفت: ما به دنبال آن هستیم که در مناطق حفاظت شده، مناطقی را به عنوان سپر یا منطقه بینابینی تعریف کنیم. یعنی ما می خواهیم در بخش هایی از مناطق حفاظت شده کشور که اثرات تغییرات اقلیمی زودتر در آن آشکار می شود، کریدورهایی را پیش بینی کنیم تا ذخایر حفظ شده موجود در این مناطق آسیب نبینند.

لزوم تعدیل برداشت های اضافی از رویشگاه های طبیعی

اکبری با تاکید بر لزوم تجدید نظر در برداشت از رویشگاه های طبیعی عنوان کرد: متاسفانه با وجود نظارت سازمان جنگل ها و مراتع کشور شاهد آن هستیم که همچنان بخش زیادی از پوشش گیاهی موجود در عرصه های جنگلی و مرتعی از طریق چرای دیم یا برداشت های اضافی دیگر از بین می رود.

سرپرست معاونت محیط طبیعی سازمان محیط زیست ادامه داد: به هر میزانی که به دلیل تغییرات اقلیمی از سطح رویش گیاهی موجود در زیستگاه های حیات وحش کم می شود، ما باید سطح برداشت خود از رویشگاه های طبیعی را کاهش دهیم.

این مقام ارشد سازمان محیط زیست تاکید کرد: این هدف می تواند با کاهش تعداد دام های مجاز و انجام طرح های معیشتی توسط سازمان جنگل ها دنبال شود. در مجموع هم میزان موفقیت سازمان حفاظت محیط زیست در مقابله با اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی بر زیستگاه های حیات وحش، به میزان همکاری نهادهای دیگر با این سازمان وابسته است.

باید زیستگاه های ایران را با تغییرات اقلیمی سازگار کنیم

اکبری با تاکید بر لزوم برنامه ریزی مناسب برای سازگاری زیستگاه های حیات وحش با تبعات ناشی از تغییرات اقلیمی گفت: ما قصد داریم که با نظرخواهی از مراکز علمی، سناریوهای مختلفی را برای آینده در نظر بگیریم و بررسی کنیم که در صورت تداوم روند تغییرات اقلیمی، آینده تنوع زیستی ما با چه مخاطراتی مواجه خواهد شد تا براساس آن، ما برای انجام اقداماتی جهت سازگار کردن بیشتر زیستگاه های حیات وحش برای مقابله با تغییرات اقلیمی بهتر برنامه ریزی کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: شیوع کرونا منجر به افزایش مقطعی شکار غیرمجاز بخصوص در دوره تعطیلات کرونایی شد. چون در آن شرایط، عده ای از هموطنان ناچار بودند که کسب و کار خود را تعطیل کنند و در میان آنها، آن عده ای که اسلحه داشتند و حوصله‌شان با حضور در منزل سر می رفت، به طبیعت می رفتند و به صورت غیرمجاز به شکار می پرداختند.

کدخبر: 739891 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟