دکتر جماعتی: تحریم ها رفع شد، واردات واکسن کرونا به ایران اوج گرفت + فیلم
حجم ویدیو: 36.48M | مدت زمان ویدیو: 00:04:59

در ماه های اخیر سرعت تامین و تزریق عمومی واکسن کرونا در کشورمان به شکل محسوسی بهبود یافته است. این در حالی است که از بهمن سال گذشته که واردات واکسن کرونا به ایران آغاز شد، تا پیش از روی کار آمدن دولت جدید شاهد روند کند تامین واکسن کرونا در کشورمان بودیم. البته نباید فراموش کرد که تعلل شرکت های تولیدکننده واکسن ایرانی کرونا در عمل به تعهداتشان از جمله عوامل کُند پیش رفتن روند تزریق عمومی واکسن کرونا در ایران در ماه های گذشته بوده است و البته برخی مسئولان بهداشتی کشور، تحریم های شدید را عامل اصلی تامین دیرهنگام واکسن کرونا در ایران می دانند.

چرا پروتکل های دارویی کرونا بارها تغییر کرد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در حدود 21 ماهی که از شیوع کرونا در کشورمان می گذرد، بارها شاهد تغییر پروتکل های مربوط به درمان کرونا و ورود و خروج داروها و روش های درمانی مختلف برای درمان این بیماری به پروتکل های تعیین شده از سوی وزارت بهداشت بودیم.

به طور مثال، زمانی داروی «رمدسیویر» به عنوان دارویی تلقی می شد که تاثیر زیادی در درمان بیماران کرونایی ندارد و چند ماه بعد شاهد ورود این دارو به پروتکل درمانی کشور و تولید گسترده رمدسیویر در کشورمان بودیم. این در حالی است که در ماه های اخیر برخی متخصصان بهداشتی اعلام کرده اند که تزریق رمدسیویر تاثیر چندانی در درمان بیماران کرونایی ندارد و در مجموع بارها شاهد اختلاف بین متخصصان بهداشتی گوناگون درباره لزوم یا عدم لزوم استفاده از رمدسیویر و برخی دیگر از داروها در درمان بیماران کرونایی بوده ایم.

در این میان برخی متخصصان بهداشتی معتقدند که بخشی از دلایل تغییر چندباره پروتکل های درمانی و بخصوص ورود و خروج داروهای مختلف به فهرست داروهای مورد نیاز برای درمان کرونا به نفوذ مافیای دارو در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بازمی‌گردد و به نظر می رسد برخی افراد که پول های کلانی را از واردات برخی داروها یا مواد اولیه آنها کسب می کنند، در ماه های اخیر تلاش داشتند تا با نفوذ در نهادهای تصمیم ساز بهداشتی کشور، پروتکل های دارویی کرونا را به نفع خود تغییر دهند.

اما دکتر حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در گفت و گو با رکنا با تاکید بر این که تغییر پروتکل های دارویی کرونا در 21 ماه گذشته، صرفا برای بهبود روند درمان بیماران کرونایی کشور بوده است، عنوان کرد: باید توجه داشت که اولا علم در حال پیشرفت است و ثانیا هنوز درمان قطعی برای بیماری کرونا کشف نشده است. بنابراین ما برای تعیین پروتکل های درمانی کشور منتظر مطالعات مختلف جهانی که روی تعداد بسیار زیادی از بیماران انجام می شود، می مانیم تا براساس نتایج این مطالعات پروتکل ها را تعیین کنیم.

وی افزود: در تمام کشورهای پیشرفته دنیا هم پروتکل های درمانی کرونا بارها تغییر کرده است و مسئولان بهداشتی آن کشورها هر زمان که به نتایج قابل اتکا از تاثیر یک دارو در درمان بیماران کرونایی رسیده اند، پروتکل های خود را تغییر داده اند. این مساله درباره پروتکل های درمانی ایران نیز صادق بوده است و ما براساس اطلاعاتی که از نشریه های معتبر جهانی دریافت می کنیم، پروتکل های دارویی کرونا را در کشورمان تعیین می کنیم.

کرونا هنوز هیچ گونه درمان قطعی ندارد

جماعتی با تاکید بر این که هنوز هیچ گونه درمان قطعی برای کرونا کشف نشده است، گفت: بیماری کووید19 یک بیماری چندچهره است و ممکن است زمانی یک بیمار هیچ گونه علامتی نداشته باشد و زمانی دیگر دارای علایم خفیف باشد و وقتی دیگر به علایم متوسط، شدید و بسیار شدید مبتلا شود و حتی نیاز داشته باشد که در ICU بستری شود و زیر دستگاه تهویه مکانیکی هوا برود. اما نکته مهم این است که در هر دوره ای از بیماری، با توجه به این که بدن فرد بیمار در شرایط متفاوتی قرار دارد، نحوه درمان بیماری کرونا نیز متفاوت است.

این فوق تخصص ریه اظهار داشت: چندچهره بودن بیماری کرونا و علایم مختلفی که این بیماری در بدن بیماران گوناگون ایجاد می کند، منجر به ناهمگونی درمان های مختلف کرونا در شرایط متفاوت شده است. اساسا دست یافتن به روشی مشخص برای درمان کرونا نیاز به مطالعات بیشتری در سطح جهان دارد و همین مساله باعث شده است که پروتکل های درمانی کرونا در طول زمان تغییر کند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما در ماه های اخیر براساس مطالعاتی که در کشورهای دیگر درباره روش های درمانی و داروهای کرونا انجام شده است، پروتکل ها را تعیین کرده ایم و در آینده نیز ممکن است براساس مطالعات جدیدی که در کشورهای دیگر انجام می شود، پروتکل های ما بازهم تغییر کند. اما نکته اساسی این است که تغییر پروتکل های درمانی کرونا در ایران همواره در جهت بهبود شرایط بیماران بوده و اتفاقا بهبود روند پروتکل های درمانی در سراسر جهان از جمله ایران منجر به کاهش آمار مرگ ناشی از کرونا شده است.

تحریم های شدید؛ عامل تامین دیرهنگام واکسن کرونا

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که برخی متخصصان بهداشتی کشور معتقدند که تعلل مسئولان قبلی وزارت بهداشت در تایید برخی داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی و بخصوص تعلل مدیران سابق این وزارتخانه در تایید و تامین واکسن های گوناگون کرونا، از جمله عوامل تشدیدکننده موج های پی در پی کووید-19 در کشورمان و فوت ده ها هزار ایرانی در این موج ها بوده است. در این میان سوال مهم این است که در صورت صحت این گمانه زنی ها، چه روندی باید برای رسیدگی به قصور مسئولان قبلی وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا طی شود؟

جماعتی در پاسخ به این سوال گفت: درباره شرایط گذشته باید گفت با توجه به تحریم هایی که وجود داشت و این که برخی کشورهایی که ادعا می کردند واکسن کرونا را به ایران می دهند، اما به تعهداتشان عمل نکردند و همچنین به دلیل فشارهای سنگینی که آمریکا بر کشورهای دیگر وارد می کرد و نمی گذاشت آن کشورها به ایران واکسن بدهند، ما واقعا از دست یافتن به واکسن های جهانی محروم بودیم.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: تحریم ها باعث شد که وفاق ملی به این صورت شکل بگیرد که ما واکسن های کرونا را خودمان تهیه کنیم و به همین دلیل انواع واکسن با پلتفورم های گوناگون در ایران تولید شد. اما در ماه های اخیر با توجه به این که برخی مشکلات پیش رو برای واردات واکسن کرونا رفع شد، ما توانستیم تعداد زیادی واکسن را از کشورهای دیگر وارد کنیم و مورد استفاده قرار دهیم.

وی در پایان تصریح کرد: باید درک کنیم با توجه به شرایطی که در گذشته وجود داشت، ما در ماه های قبل نتوانستیم اقدامات لازم برای واردات واکسن کرونا را انجام دهیم، اما اکنون که شرایط ما بسیار بهتر شده است، امیدواریم که واکسیناسیون گسترده بتواند وضعیت کشور را در مقابله با بیماری کرونا به نحو محسوسی بهبود بخشد.

کدخبر: 738730 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟