زنان پس از طلاق دوبرابر بیشتر از مردان افسرده می شوند/ راهکار عبور از افسردگی جدایی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سالهای زیادی است که طلاق روند افزایشی در ایران داشته است.حقیقتی که در این بین وجود دارد این است که طلاق گرچه شاید در روزهای نخست برای فرد دردناک و سخت نیست اما به مرور زخم های حاصل از آن دهان باز کرده و فرد را دچار بحران های جدی می کند که یکی از آنها افسردگی بعد از طلاق است.

افسردگی بعد از طلاق نیز امروز به شدت فراگیر شده است. چراکه با وجود تمام خاطرات بد از یک رابطه اما خاطرات خوبی نیز وجود دارد که فرد را با چالش های جدی روبرو می کند بنابراین این دوران را می توان یکی از بدترین تجربه های تلخ در زندگی آدمی دانست.

افسردگی بعد از طلاق میان زنان، مردان و حتی فرزندان یک خانواده رایج است که برای رهایی از آن باید هر فرد برای خروج و تخلیه ناراحتی و خشم خود سوگواری را به طور کامل انجام دهد تا شاید کمی از دردهایش کاهش پیدا کند و ما باید یادمان باشد تا دردهایمان را انکار نکنیم.

دکتر سیما فردوسی پور روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که تفاوت افسردگی بعد از طلاق در بین مردان و زنان در چیست پاسخ داد: بعد از طلاق آدم ها تصور می کنند که از یک چالش یا مشکل رهایی پیدا کرده اند بنابراین طبیعتا یک حس راحتی پس از طلاق خواهند داشت اما بعد مدتی این واقعیت خود را نشان می دهد که زندگی پس از طلاق مشکلات خودش را دارد که یکی از آنها نیز  افسردگی است و در بین زنان نیز به دلیل نگرش منفی جامعه بیشتر است.

او ادامه داد: از نظر روانشناختی وقتی افراد به طلاق می رسند یعنی دیگر توان حل مسئله را نداشته اند این درحالی است که این افراد به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول شرایط حاد داشته و طبیعتا چاره ای جز طلاق نداشته اند اما دسته دوم بعد از طلاق به این مسئله می‌رسند که مشکل قابل حل بوده اما آنها توان حل مسائل را نداشته اند.

فردوسی پور با بیان فقدان به وجود آمده بعد از طلاق باعث افسردگی می شود اظهار کرد: افسردگی طلاق برای زنان بیشتر است چراکه محدودیت بیشتری دارند. آماری درباره شدت افسردگی بین زنان و مردان وجود ندارد اما می توان گفت که افسردگی میان زنان یک و نیم الی دو برابر بیشتر از مردان است که عوامل متعددی اجتماعی و فرهنگی دارد.

این روانشناس در خصوص راهکارهای کوتاه مدت برای کاهش افسردگی بعد از طلاق تشریح کرد: افراد باید برای خود یک مشغله فکری جدید برای شاد بودن ایجاد کنند و حتی اگر از نظر ذهنی آماده بودند دوباره تشکیل خانواده دهند.

فردوسی در پایان تاکید کرد: افراد باید سعی کنند بعد از جدایی کارهایی کنند که احساس بهتری داشته باشند. آنها باید سعی کنند از زندگی اول خود درس بگیرند و از تجربیات خود در زندگی جدیدی که می خواهد بسازد استفاده کند و اگر شرایط را بگونه ای دیدند که تنهایی توان مقابله با مشکلات را نداشتند حتما باید از یک روان درمانگر استفاده کنند

کدخبر: 736096 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟