با نوع مدیریت فعلی، بلوچستان هیچ وقت به شرایط مطلوب نخواهد رسید/ مردم کمک رسانی را رها و به توانمندسازی بپردازند

ساختارهای اداری، آموزشی و اقتصادی سیستان و بلوچستان سال های زیادی است که با مشکلات ریشه‌ای و تاریخی مواجه است و باید برای اصلاح این ساختارهای هرچه سریع تر اقدامات موثری را انجام داد. بدون شک توسعه کارآفرینی رویکرد بسیار ضروری برای سیستان و بلوچستان است بنابراین باید عوامل و موانع کسب و کار در سیستان و بلوچستان به صورت طبقه بندی شده درآمده و در اختیار فعالان اجتماعی و خیران قرار بگیرد تا شاهد توسعه همه جانبه استان باشیم.

اما متاسفانه مسئله ای که سالهای زیادی است در سیستان و بلوچستان مفقود مانده همین مسئله عدم توسعه متوازن است. این استان امروز تبدیل به منطقه ای شده که تنها خیرین به خرید چند تکه وسایل خوراکی و مصرفی بسنده می کنند و دیگر به بحث توانمند سازی آنها توجه نمی‌کنند.

ساجده عرب سرخی فعال اجتماعی و مدنی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که سال های زیادی است در غالب خیریه و فعالیت سمن ها کمک های زیادی روانه سیستان و بلوچستان و خوزستان می‌شود اما عملا شاهد این مسئله هستیم که بجای توانمند سازی مردم منطقه تنها بسته های معیشتی به آنها داده می شود گفت: خیر بار معنایی خود را دارد و دیگر کار پایدار از او نمی‌خواهند. خلاصه کار خیر تنها یک بسته معیشتی، خوشحال سازی یا فوقش ساختن یک مدرسه است فلذا امروز باید مردم کار خیریه ای را رها کرده و به مسئولیت های اجتماعی خود بپردازند.

او ادامه داد: افراد باید عمیق به مسائل نگاه کنند و انرژی خود را فراتر از کار خیر، تبدیل به مسئولیت اجتماعی و فردی کنند تا ما شاهد توانمند سازی افراد باشیم. البته من به شرایط حال حاضر این مناطق بدبین نیستم و معتقدم افرادی که به صورت مستمر در یک منطقه کار کرده و خیلی هم تو چشم نیستند به بحث های کارآفرینی و توانمند سازی می پردازند اما در نهایت کار خیر سلبریتی ها به چشم می‌آید که آن هم به صورت موقتی است.

عرب سرخی با بیان اینکه بحث کارآفرینی و توانمند سازی، خصوصا در حوزه زنان دغدغه چند سال اخیر فعالین اجتماعی شده است گفت: چند سالی است که در منطقه بلوچستان شاهد توانمند سازی زنان منطقه برای تولید صنایع دستی هستیم. همچنین بحث سواد آموزی زنان منطقه نیز نه به آن معنای عرفی با تقویت معلمان زن و ساخت مدارس در دست اقدام فعالین اجتماعی است تا بتوانند موانع تحصیل دانش آموزان دختر را برطرف کنند.

این فعال اجتماعی خاطر نشان کرد: ما در مناطق محرومی مثل بلوچستان با شرایط مطلوب و استاندارد کشور فاصله زیادی داریم اما با این حال تلاش می شود تا اقدامات موثری صورت بگیرد که افراد به خصوص زنان  بتوانند تبدیل به شاغلان بالفعل شوند.

عرب سرخی در پاسخ به این سوال که اگر عزمی از سوی حاکمیت برای حمایت از  ngo ها و فعالین مدنی جزم شود و آنها نیز با هماهنگی یکدیگر به ادامه فعالیت خود بپردازند ما چند سال تا رسیدن به شرایط مطلوب زمان نیاز داریم گفت: اگر همین شکل کنونی شرایط ادامه پیدا کند ما در منطقه بلوچستان هیچ وقت به شرایط مطلوب نخواهیم رسید. در حال حاضر فعالین اجتماعی و مسئولین مانند دو خط موازی حرکت می‌کنند که اگر بخواهند شرایط را بهتر بکنند باید اقدامی صورت بگیرد که همه کارها با هماهنگی تمام گروه های حاضر باشد اما متاسفانه هرکس کار خودش را می‌کند و نیازسنجی کلی و مدیریت سازمان یافته ای وجود ندارد.

او در پایان تاکید کرد: سو مدیریت در بلوچستان به شدت به چشم می آید و پولی که به این استان تزریق می شود گرچه می تواند استان را تکان دهد و چندبرابر بیشتر از بودجه استان است اما متاسفانه مدیریت استان توجهی به آن نمی‌کند و هیچ گونه مدیریت منابعی وجود ندارد.

کدخبر: 733218 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟