گسترش فقر در بین دهک های جمعیتی / کلاهبرداری چین از جیب ملت ایران

دهک های جمعیتی در ایران روز به روز  به دلیل تورم فزاینده حاکم بر کشور فقیرتر می‌شوند و بر اساس آمار 30 درصد جمعیت کل کشور زیر خط فقر قرار دارد که با توجه به شرایط پیش آمده بخش زیادی از دهک های جمعیتی نیز به زیر خطر فقط در حال سقوط هستند که طبق گفته پژوهشگران اگر شرایط حال حاضر ادامه پیدا کند دیگر خبری از دهک های جمعیتی نخواهد بود.

مهدی پازوکی، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی درباره این مسئله که ادامه شرایط اقتصادی کنونی چه تاثیری بر دهک های جمعیتی خواهد گذاشت اظهار داشت: مشکل فعلی اقتصاد ایران این است که اقتصاد ایران در گرو سیاست، خصوصا سیاست خارجی است. البته این بدان معنی نیست که سیاست داخلی ما مشکل ندارد. در همه دنیا وقتی می خواهند مدیری را انتخاب کنند، اولین مولفه انتخابشان این است که مدیر جدید دانش، سواد و تجربه بیشتری از مدیر قبلی داشته باشد اما متاسفانه در کشور ما اینگونه نیست.

فکر می کنند دور کشور سیم خاردار بکشند به نفع ایران است

او ادامه داد: جهالت اقتصادی در کشور ما وجود دارد ، دارای یک اقتصاد بسته هستیم که اگر بهترین کارشناسان اقتصادی نیز پای کار بیایند در بهترین حالت می توان وضع موجود را حفظ کرد. حقیقت این است که ما نیاز داریم با جامعه جهانی تعامل کنیم و این مسئله به نفع ماست منتهی به دلیل جهالت اقتصادی مسئولین فکر می‌کنند اگر دور ایران سیم خاردار بکشند به نفع ایران است.

بسته بودن اقتصاد ایران به نفع دشمنان خارجی است

پازوکی تاکید کرد: بسته بودن اقتصاد ایران به نفع دشمنان خارجی ما از جمله اسرائیل است. آنها می خواهند بگویند، جمهوری اسلامی یعنی افزایش فقر در جامعه، افزایش نابرابری و کاهش تولید ناخالص ملی و.... نزدیک یک دهه است که اقتصاد ما رشد اقتصادی ندارد و متوسط رشد اقتصادی ما منفی است بنابراین روز به روز کیک اقتصاد کوچک تر شده و توده های مردم بیشتر ضرر می کنند.

کلاهبرداری چین از جیب مردم ایران

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت ایران باید دست از شعار بردارد خاطرنشان کرد: امروز سه قوه اصلی در کشور ما در اختیار یک جریان است و دیگر دلیلی برای توجیه وجود ندارد. البته عده ای از این افراد فکر می کنند که تحریم نعمت است اما نمی‌دانند همین امروز بانک های چین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور ما را با 20 درصد بیشتر از قیمت واقعی گشایش اعتبار می دهند که این هزینه از جیب مردم ایران می رود.

تحریم یعنی پراید 150 میلیونی

پازوکی ادامه داد: امروز مذاکره به نفع ماست. پراید 15 میلیونی به 150 میلیون تومان رسیده است که اگر تعامل وجود داشته باشد ما می توانیم با مذاکره با هیوندای کره یا پژو فرانسه ماشین با کیفیت و قیمت مناسب تری در اختیار مردم خودمان بگذریم.

والفجر امروز ،خدمت سیاست خارجی برای توسعه و پیشرفت مردم است

او با بیان اینکه والفجر مقدماتی امروز این است که سیاست خارجی در خدمت توسعه و پیشرفت ملی مردم باشد گفت: طبق سند چشم انداز توسعه 1404 که هفدهمین سال اجرای آن است نه تنها فاصله ما با کشورهای منطقه کم نشده بلکه بیشتر هم شده است. مجلس انقلابی ما در بودجه امسال ردیفی برای احداث فرودگاه های جدید گذاشته است درحالی که 50 درصد فرودگاه های ما اقتصادی نیستند. فرودگاه اراک ما خاک می خورد یا فرودگاه بناب را در برنامه بودجه خود داریم این درحالی است که مراغه به عنوان شهری در 25 کیلومتری بناب فرودگاه دارد و با توجه به نزدیکی این دو شهر دیگر نیازی به تاسیس فرودگاه نیست .

به زودی شاهد گسترش فقر خواهیم بود

این اقتصاددان افزود: باید اراده ای در کشور وجود داشته باشد که مشکلات ما حل شود. امروز ما درآمد ارزی نداریم .رشد اقتصادی ما اگر در این بین کاهنده شود و تولید ملی کاهش پیدا کند بدون شک درآمد سرانه پایین آمده و شاهد گسترش فقر در بین دهک های مختلف خواهیم بود که در این شرایط فقرا فقیر تر و اغنیا ثروتنمند تر می شوند.

توسعه یعنی رشد مستمر در یک دهه

پازوکی در پایان اظهار کرد: ما اگر رشد مستمر طی یک دهه داشته باشیم، می توانیم به سمت توسعه برویم. امروز بزرگترین شریک تجاری آمریکا چین است در حالی که از نظر سیاسی با یکدیگر مشکل دارند حال چرا ما نیز از این روش استفاده نکنیم؟ فلذا باید یک تغییر رویه در سیاست هایمان داشته باشیم تا بتوانیم جلوی ضعیف تر شدن مردم را بگیریم وگرنه ابعاد فقر گسترش زیادی در بین دهک های مختلف جمعیتی خواهد داشت.

کدخبر: 732789 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟