شهریاری: بازگشایی مدارس نباید به تاخیر بیفتد / کمتر از 30 کشور مدارس خود را بسته نگه داشته اند

در شرایطی که خانواده ها نگرانی زیادی از بازگشایی مدارس دارند که بازگشایی مدارس در آینده نزدیک انجام خواهد شد. سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که بازگشایی مدارس به صورت ترکیبی از آموزش های حضوری و مجازی تا آخر آبان ماه در تمام سطح کشور انجام می شود. اما در حالی بازگشایی مدارس در آبان ماه انجام می شود که وزیر بهداشت تاکید کرده است که پیک ششم کرونا قطعا در همین ماه آغاز خواهد شد. به همین دلیل، بسیاری از متخصصان بهداشتی نگرانی های زیادی از عجله دولت در بازگشایی مدارس دارند.

آینده کرونا فقط تا 15 روز قابل پیش بینی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روز سه شنبه در حالی میثم لطیفی، رئیس سازمان امور استخدامی، بخشنامه لغو دورکاری تمام کارمندان در سراسر کشور را ابلاغ کرد و علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش از بازگشایی حضوری و ترکیبی مدارس شهری و پرجمعیت تا انتهای آبان خبر داد که دقیقا همان روز سه شنبه، بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت از این خبر داد که نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان، پیک ششم کرونا قطعا در آبان ماه ایجاد خواهد شد.

کنار هم قرار گرفتن این اخبار نوعی تناقض را در افکار عمومی ایجاد کرده است که اگر قرار است پیک ششم کرونا در آبان ماه آغاز شود، پس چرا دولت برای بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و لغو دورکاری کارمندان تا این حد عجله دارد و آیا کنار هم قرار گرفتن این مسائل، موجب تشدید پیک ششم کرونا خواهد شد یا خیر؟

پیک پنجم کرونا حسینعلی شهریاری

این سوالات را با دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در میان گذاشتیم و او نیز با تاکید بر این که کرونا همچنان یک بیماری ناشناخته است، به خبرنگار رکنا گفت: از نظر ما هنوز هم روند بیماری کرونا تا حدود زیادی ناشناخته است و مدیرکل مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز اخیرا اعلام کرده است که ما فقط تا 15 روز آینده می توانیم روند بیماری کرونا را پیش بینی کنیم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس اما معتقد است که با وجود نگرانی همیشگی که از کرونا وجود دارد، در ماه های اخیر اقدامات موثری در زمینه مبارزه با این بیماری انجام شده است؛ بخصوص که با افزایش سرعت واکسیناسیون کرونا در هفته های گذشته، هم اکنون بیش از 70 درصد مردم دُز اول واکسن کرونا را تزریق کرده اند و به این ترتیب می توان رفته رفته برای بازگشایی ها برنامه ریزی کرد.

وی در همین راستا از بازگشایی مدارس در ماه آبان دفاع کرد و اظهار داشت: خوشبختانه بسیاری از دانش آموزان بین 12 تا 18 سال واکسن کرونا دریافت کرده اند و به نظر می رسد تا پایان آبان ماه عمده دانش آموزان این رده سنی واکسن کرونای خود را دریافت خواهند کرد.

آموزش مدارس به تدریج حضوری می شود

شهریاری با تاکید بر این که قرار است آموزش ها در مدارس به تدریج حضوری شود، گفت: برنامه آموزش و پرورش این است که به تدریج تا پایان آبان، آموزش های مدارس به صورت ترکیبی از آموزش های حضوری و مجازی ارائه شود، یعنی هر کدام از دانش آموزان فقط در برخی روزها به مدرسه خواهند رفت و در سایر روزها باید به صورت مجازی و از طریق منزل آموزش ها را دنبال خواهند کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس معتقد است که بازگشایی مدارس نباید بیش از این به تاخیر بیفتد، چون در دو سال گذشته آموزش های مجازی هم وقت بسیاری را از خانواده ها گرفت و هم منجر به افت تحصیلی بسیاری از دانش آموزان شد و در مجموع آسیب های زیادی را به نظام آموزشی کشور وارد کرد.

بازگشایی مدارس را نباید به واکسیناسیون دانش آموزان گره زد

نماینده مردم زاهدان در مجلس با تاکید بر این که مدارس باید با رعایت پروتکل های بهداشتی باز شود، اظهار داشت: کمتر از 30 کشور در سطح جهان وجود دارند که مدارس خود را همچنان بسته نگه داشته اند و بیشتر کشورها، مدارس خود را به صورت حضوری یا ترکیبی باز کرده اند. در بسیاری از کشورهایی هم که مدارس باز شده است، دانش آموزان آنها واکسن کرونا دریافت نکرده اند و اساسا نباید بازگشایی مدارس را به واکسیناسیون دانش آموزان گره زد.

وی البته تاکید کرد که نمایندگان مجلس همواره نگرانی های زیادی نسبت به احتمال عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس دارند و از وزارت بهداشت درخواست می کنند که در صورت بازگشایی مدارس، حتما بر رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی نظارت کنند.

اما از نظر رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، با وجود این مساله که امکان رعایت تمام پروتکل های بهداشتی در همه مدارس وجود ندارد، ولی بازهم نباید آموزش های حضوری همچنان تعطیل بمانند، چون فرآیند آموزش در کشور ما در دوره کرونا بسیار آسیب دیده است.

نگرانی زیادی از لغو دورکاری کارمندان وجود ندارد

شهریاری همچنین از لغو دورکاری کارمندان نیز دفاع کرد و گفت: اکنون بیشتر کارمندان دولت واکسن زده اند و سازمان امور استخدامی نیز تکلیف کرده است که تا اول آبان تمام کارمندان باید یک دُز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند. بنابراین اگر پروتکل های بهداشتی در ادارات رعایت شود، نباید نگرانی زیادی از بازگشایی ادارات داشت.

وی در پایان تصریح کرد: دورکاری کارمندان و کاهش ساعت کاری ادارات، منجر به تجمع بیشتر ارباب رجوع ها و در نتیجه شلوغی ادارات دولتی شده بود و حالا که بخش عمده ای از افراد جامعه یا واکسن کرونا تزریق کرده اند یا به‌زودی واکسن خواهند زد و کارمندان نیز موظف به واکسیناسیون شده اند، مشکلی برای بازگشایی ادارات وجود ندارد.

کدخبر: 731417 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟