حیدری: ضمانت اجرایی پروتکل های بهداشتی مدارس با آموزش و پرورش است

بازگشایی حضوری مدارس در آینده نزدیک انجام می شود. بازگشایی حضوری مدارس بعد از واکسیناسیون دانش آموزان انجام خواهد شد. بازگشایی حضوری مدارس احتمالا از آذرماه انجام می شود. وزارت بهداشت تاکید دارد که پروتکل های بهداشتی مربوط به بازگشایی حضوری مدارس را تدوین کرده است، اما ضمانت اجرا شدن این پروتکل ها بعد از بازگشایی حضوری مدارس با وزارت آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حدود یک ماه است که زمزمه های بازگشایی حضوری مدارس از زبان مسئولان وزارتخانه های بهداشت و آموزش و پرورش شنیده می شود و در هفته های اخیر هم با آغاز واکسیناسیون کودکان 12 تا 18 ساله، احتمال تحقق این موضوع بیش از پیش شده است.

این در حالی است که دو واکسن سینوفارم و پاستور در حال دریافت مجوز مصرف برای کودکان 3 تا 12 ساله هستند و بعد از دریافت این مجوز، به نظر می رسد در دو ماه آینده تمام دانش آموزان کشور واکسینه خواهند شد و با توجه به صحبت های اخیر مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا، به نظر می رسد احتمال بازگشایی حضوری مدارس از آذرماه وجود دارد.

در این میان اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که به گفته متخصصان بهداشتی، هیچ کدام از واکسن های موجود نمی توانند به صورت صد درصد مانع از ابتلا به بیماری کرونا شوند و بنابراین واکسینه کردن دانش آموزان با وجود این که می تواند تاثیر بسیار زیادی بر کاهش احتمال شیوع کرونا در مدارس داشته باشد، اما بازهم باید پروتکل های بهداشتی در تمام مراکز آموزشی کشور به صورت جدی رعایت شود تا بازگشایی مدارس همراه با بالا رفتن مجدد آمارهای کرونایی کشور نشود.

کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همین زمینه در گفت و گو با رکنا از تدوین پروتکل های بهداشتی بازگشایی حضوری مدارس توسط وزارت بهداشت خبر داد و در پاسخ به این سوال که ضمانت اجرایی کامل این پروتکل ها چیست، عنوان کرد: برنامه های واقع بینانه ای برای بازگشایی حضوری مدارس و سایر مراکز مشخص شده و این برنامه ها با وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و اتاق اصناف هماهنگ شده است، اما ضمانت اجرایی شدن این برنامه ها دست وزارت بهداشت نیست.

این مقام ارشد وزارت بهداشت ادامه داد: ضمانت اجرا شدن کامل پروتکل های بهداشتی در مدارس، دانشگاه ها و واحدهای صنفی با نهادهای مربوطه است و درست است که وزارت بهداشت در این زمینه وظیفه نظارتی دارد، اما اگر مجموعه مربوطه زیرمجموعه خود را به‌درستی مدیریت نکند، ما نمی توانیم اقدامات زیادی برای صحیح اجرا شدن پروتکل های بهداشتی در تمام مراکز انجام دهیم.

وی در پایان تصریح کرد: اگر ما انتظار داریم که پروتکل های بهداشتی در مدارس به صورت دقیق اجرایی شود، این وزارت آموزش و پرورش است که باید نظارت های هوشمندانه ای را بر پروتکل های بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت، بعد از بازگشایی حضوری مدارس داشته باشد تا همه دانش آموزان سلامت باشند.

کدخبر: 728531 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟