عباسی: حاکمیت باید به فکر حل حاشیه نشینی باشد

حاشیه نشینی از معضلات همیشگی کلانشهر هاست. شهر تهران نیز طبق آخرین آمار با حدود 9 میلیون نفر جمعیت با حاشیه نشینی دست و پنجه نرم می کند. طی سال های اخیر با توجه به افزایش قیمت ها و گرانی اجناس و زمین در تهران حاشیه نشینی رشد بیشتری یافته است. مهدی عباسی توضیحاتی در رابطه با حاشیه نشینی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، استان تهران 16 شهرستان را بهمراه پایتخت در خود جای داده است. دلیل گستردگی شهر ها و مردم در این استان مسائل معیشتی و پیدا کردن کار است. با این حال به دلیل افزایش هزینه ها و کمتر شدن امکانات در پایتخت، بسیاری از مردم از مرکز به جنوب و از جنوب به حاشیه های شهر و شهرهای اطراف تهران مثل پرند، اسلامشهر، رودهن و بومهن و... منتقل شده اند.

رشد آسیب های اجتماعی مثل اعتیاد، بیماری های مختلف و جرائم در حاشیه شهرها بیش از سایر نقاط شهر است. اگرچه مرکز شهر نیز از تبعات آسیب های حاشیه نشینی تا حدودی بهره مند خواهد بود. به گفته کارشناسان، خلاء های فرهنگی و آموزشی در مناطق حاشیه ای شهرها از جمله علل رونق آسیب و معضلات اجتماعی در این مناطق است.

اگرچه تعدادی از شهرها رسماً از تهران جدا شده اند، اما شهر ری رسماً جزو منطقه 20 شهر تهران به حساب می آید. عده ای معتقدند که این منطقه به دلیل گستردگی و ظرفیت های فراوان و همچنین وجود معضلات متعددی مثل تخلیه فاضلاب در آن جا قابلیت آن را دارد که از تهران جدا شود.

حاشیه نشینی

جدایی شهر ری از تهران موضوعی است که مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با ابراز مخالفت نسبت به آن به خبرنگار رکنا اظهار داشت: جدایی شهر ری از تهران به ضرر شهرری خواهد بود. زیرا بخشی از منابع درآمدی که در سایر نقاط شهر تهران کسب می شود، به سمت شهر ری رفته و فرصت های موجود تهران برای شهر ری حقیقتاً فرصت های خوبی هستند.

وی در مورد توجه و برنامه ریزی شورا و شهرداری تهران برای رسیدگی به معضلات جنوبی ترین نقطه تهران گفت: شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران باید نگاه ویژه تری به سمت شهر ری داشته باشند و قطعاً ماندن ری کنار تهران به نفع شهر ری خواهد بود.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در مورد مسئله حاشیه نشینی و برنامه های شورا و شهرداری تهران برای حل آن در این دوره افزود: حاشیه نشینی مسئله ای کلان است و صرفاً شهرداری نمی تواند مداخلات موثری بر آن داشته باشد. شهرداری تهران یکی از عناصری است که می تواند جلوی حاشیه نشینی را بگیرد یا برای حاشیه نشینانی که مقصدشان برای یافتن کار در تهران است برنامه ریزی داشته باشد.

عباسی با تاکید بر این که حل معضل حاشیه نشینی موضوعی کلان و بر عهده حاکمیت است، افزود: اگر به اندازه کافی در تهران تولید مسکن وجود داشته باشد، جمعیت ساکن در تهران به حاشیه ها و اطراف شهر سرریز نمی شوند و طبعاً از میزان حاشیه نشینی در کلانشهری مثل تهران نیز کاسته می شود.

کدخبر: 718521 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟