تاثیر افزایش آمار اعتیاد تزریقی بر شیوع ایدز در میان معتادان / وزارت بهداشت اجرای برنامه های کاهش آسیب را تشدید کند

آمار اعتیاد تزریقی در میان معتادان در دوره شیوع کرونا افزایش یافته است. بیش از یک سال است که کارشناسان حوزه اعتیاد از افزایش آمار اعتیاد تزریقی خبر می دهند. رشد قیمت مواد مخدر به دلیل محدودیت های مرزی در شرایط شیوع کرونا منجر به رشد آمار اعتیاد تزریقی شده است. افزایش آمار اعتیاد تزریقی می تواند منجر به شیوع بیشتر ایدز در میان معتادان شود. بنابراین با توجه به افزایش آمار اعتیاد تزریقی ، وزارت بهداشت، سازمان بهزستی و سایر نهادهای حمایتی، باید اجرای برنامه های کاهش آسیب از جمله تامین شرایط تزریق ایمن برای معتادان را افزایش دهند.

هشدارهای مکرر کارشناسان درباره افزایش اعتیاد تزریقی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سخت تر شدن ورود مواد مخدر با محدود شدن مرزها در دوره شیوع کرونا، منجر به افزایش قیمت انواع مواد مخدر شده است. اکنون هم با تسلط طالبان بر افغانستان و تاکید این گروه بر ممنوعیت کشت خشخاش، بسیاری از کارشناسان حوزه اعتیاد تاکید دارند که احتمالا هم قیمت انواع مواد مخدر بالاتر خواهد رفت و هم معتادان بیشتری به استفاده از مواد مخدر صنعتی روی خواهند آورند.

در شرایط گران شدن مواد مخدر معتادان برای این که بتوانند با حجم کمتری از مواد، شدت نشئگی خودشان را بالاتر ببرند، ترجیح می دهند به جای تدخین، از تزریق مواد مخدر استفاده کنند؛ مساله ای که بدون شک می تواند منجر به شیوع مجدد ایدز در میان معتادان شود. این در حالی است که در سال های اخیر، با تشدید برنامه های کنترلی وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان بهزیستی و سایر نهادهای مسئول در این زمینه، آمار ایدز در میان معتادان تزریقی کاهش یافته است و اکنون کارشناسان حوزه اعتیاد از احتمال بالا رفتن مجدد این آمار نگرانی دارند.

این نکته ای است که دکتر وحید جهان میری نژاد، پژوهشگر ایدز و فعال حوزه آسیب های اجتماعی در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و عنوان کرد: بیش از یک سال است که بسیاری از کارشناسان حوزه اعتیاد نسبت به احتمال افزایش روی آوردن به تزریق در میان معتادان به صورت مکرر هشدار می دهند و تاکید دارند که این مساله می تواند آمار شیوع ایدز در میان معتادان را بالا ببرد.

وی افزود: در این شرایط وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و دیگر نهادهای مسئول باید برنامه های کاهش آسیب نظیر توزیع سرنگ و سرسوزن جداگانه و تشویق معتادان به عدم تزریق مشترک را تشدید کنند و هرچه بیشتر به ارائه آموزش های مربوط به تزریق ایمن در میان معتادان بپردازند.

اجرای برنامه های کاهش آسیب؛ عامل افت محسوس آمار ایدز

جهان میری نژاد با تاکید بر نقش مرحوم هاشمی شاهرودی، رئیس فقید قوه قضاییه بر رونق اجرای برنامه های کاهش آسیب اعتیاد در کشور گفت: تا پیش از این که مرحوم هاشمی شاهرودی حکم مربوط به اجرای برنامه های کاهش آسیب اعتیاد در ایران را ابلاغ کند، سرعت شیوع ایدز در میان معتادان بسیار بالا بود. اما از وقتی در اوایل دهه 80 قوه قضاییه و نهادهای اجرایی کشور به این نتیجه رسیدند که نیاز جدی به اجرای این برنامه ها وجود دارد، آمار ابتلا به HIV در میان معتادان تزریقی از 23 درصد به زیر 5 درصد کاهش یافت.

این پژوهشگر ایدز ادامه داد: گاهی اوقات ممکن است که برخی اتفاقات بین المللی یا منطقه ای مثل شیوع کرونا یا تسلط طالبان بر افغانستان بر روند دچار بودن به اعتیاد تزریقی در ایران تاثیر بگذارد. در این شرایط نیز با توجه به این که نهادهای امدادی ما نمی توانند تغییری در روند اتفاقات منطقه ای و جهانی بگذارند، چاره ای ندارند جز این که برنامه های کاهش آسیب را با قدرت بیشتری اجرایی کنند و وسایل تزریق ایمن را به میزان بیشتری در اختیار معتادان بگذارد.

این فعال حوزه آسیب های اجتماعی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه در دو سال اخیر تشدید مشکلات اقتصادی کشور منجر به کند شدن سرعت اجرای برنامه های کاهش آسیب شده است و سوء مدیریت برخی مسئولان نهادهای حمایتی و دلخوش شدن آنها به کنترل ایدز در ایران، ممکن است در درازمدت مجددا منجر به شیوع ایدز در میان معتادان تزریقی شود.

آثار شیوع ایدز در میان معتادان در بلندمدت مشخص می شود

جهان میری نژاد در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به این که از سال 95 ارتباط جنسی تبدیل به راه اصلی انتقال ویروس HIV در ایران شد، عنوان کرد: هنوز هم این راه، مهمترین راه انتقال ایدز به شمار می رود؛ اما این نگرانی وجود دارد که با افزایش میزان تزریق در میان معتادان، مجددا شاهد آن باشیم که اعتیاد تزریقی به راهکار اصلی انتقال ایدز تبدیل شود.

وی در پایان تصریح کرد: باید توجه داشت که مسائلی از جمله شیوع ایدز در میان معتادان تزریقی در بلندمدت اثر خود را نشان می دهد، ولی ما باید برای پیشگیری از بروز این گونه آسیب ها به صورت فوری اقدام کنیم. بنابراین اگر ما نخواهیم اجرای برنامه های کاهش آسیب را با قدرت گذشته ادامه دهیم، قطعا شاهد افزایش آمار ایدز در میان معتادان تزریقی خواهیم بود.

کدخبر: 716287 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟