افزایش 15 تا 20 درصدی شهریه ترم تابستانه دانشگاه آزاد / مشکل سامانه آموزشیار چه بود؟

ثبت نام ترم تابستانه هفته گذشته از روز شنبه آغاز شد و تا روز پنجشنبه ادامه داشت. اما بخش زیادی از دانشجویان دانشگاه آزاد روز شنبه هنگام ورود به سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد با مشکل مواجه شدند، زیرا کد امنیتی لازم برای ورود به سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد در روز شنبه برای دانشجویان دانشگاه آزاد ارسال نمی شد و آنها نمی توانستند وارد پرتال دانشجویی خود شوند. بروز این مشکل به همراه افزایش شهریه ترم تابستانه و بلاتکلیفی در واکسیناسیون دانشجویان و اساتید و نحوه بازگشایی دانشگاه ها، منجر به اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود تعطیلی بیشتر کلاس های دانشگاه ها در فصل تابستان، بسیاری از دانشجویان در این فصل به فکر ثبت نام برای ترم های تابستانی و گذراندن تعدادی از واحدهای درسی خود در این فصل می افتند؛ چراکه بعضی از دانشجویان تمایل دارند از اوقات فراغت خود در این ایام استفاده کنند و تعداد دروس پاس‌شده بیشتری را در کارنامه خود داشته باشند. همچنین ممکن است دانشجویی در تعدادی از دروس خود، موفق به کسب نمرات قابل قبولی نشده و مردود شده باشد که در این صورت می تواند با شرکت در دوره های تابستانی و گذراندن دروس مربوطه، عقب ماندگی تحصیلی خود را جبران کند.

دانشگاه آزاد نیز یکی از دانشگاه هایی است که هر ساله برای برگزاری کلاس های تابستانی، برنامه و زمان بندی ویژه ای را ارائه می کند. شهریه دوره ترم تابستان برای دانشجویان دانشگاه آزاد نیز در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در صورتی که دانشجویان حداکثر تا 6 واحد درسی را اتخاذ کنند، نصف شهریه ثابت به علاوه شهریه متغیر تعریف شده برای هر واحد درسی است.

امسال اما شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد نسبت به سال گذشته بین 15 تا 20 درصد افزایش یافته است. این میزان افزایش شهریه شاید با توجه به تورم رسمی کشور که در سال گذشته بیش از 36 درصد اعلام شد، چندان زیاد به نظر نرسد، اما بازهم افزایش شهریه در شرایط دشوار اقتصادی که بسیاری از دانشجویان در هزینه های اولیه زندگی خود مانده اند، می تواند فشار اقتصادی زیادی را بر این دانشجویان وارد کند.

آخرین وضعیت واکسیناسیون اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد

روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت دستور آغاز واکسیناسیون پنج گروه را اعلام کرد؛ از جمله این گروه ها نیز اساتید دانشگاه بودند. پیش از این مسئولان وزارت بهداشت وعده دادند که تا ابتدای مهرماه تمام اساتید دانشگاه و کادر دانشگاه ها که با دانشجویان در ارتباط هستند، دُز اول واکسن کرونای خود را دریافت می کنند. بعد از آن هم در فصل پاییز دُز دوم واکسن کرونا به اساتید و کادر دانشگاه ها آغاز می شود و دانشجویان نیز واکسن های خود را دریافت خواهند کرد.

در این شرایط، وزارت بهداشت و وزارت علوم به دنبال آن هستند که دانشگاه ها از ابتدای مهرماه به صورت حضوری بازگشایی شوند. البته بازهم مسئولان این دو وزارتخانه تاکید کرده اند که حتی در صورت بازگشایی حضوری دانشگاه ها، بازهم برخی کلاس ها به صورت آنلاین خواهد بود.

در این میان به نظر می رسد تا زمانی که تکلیف واکسیناسیون اساتید و دانشگاه ها مشخص نشود، بازگشایی حضوری دانشگاه ها منجر به شیوع هرچه بیشتر کرونا خواهد شد، بخصوص که وضعیت خوابگاه های دانشجویی برای رعایت پروتکل ها به شدت نامناسب است؛ بنابراین وزارت علوم و البته دانشگاه آزاد اسلامی نباید هیچ عجله ای در بازگشایی حضوری دانشجویان داشته باشند و سلامت اساتید و دانشجویان را به خطر بیندازند.

آموزش های حضوری بهتر است یا مجازی؟

البته نباید فراموش کرد که از نظر بسیاری از کارشناسان آموزشی، آموزش های حضوری در هر شرایطی از کیفیت بالاتری نسبت به آموزش های آنلاین برخوردار است. به همین دلیل، بهترین اتفاق این است که هرچه زودتر تکلیف واکسیناسیون اساتید و بخصوص واکسیناسیون دانشجویان روشن شود تا دانشجویان بتوانند عقب ماندگی تحصیلی خود در دو سال کرونایی گذشته را جبران کنند.

نکته مهم دیگر هم البته ضعف هایی است که در سه ترم گذشته دانشجویان در آموزش های آنلاین با آن مواجه شدند؛ از جمله این ضعف ها نیز طبق صحبت های دانشجویان دانشگاه آزاد است، قطع و وصل شدن مکرر «سامانه وادانا» دانشگاه آزاد در حین برگزاری کلاس ها و وصل نشدن اسپیکر اساتید و بخصوص دانشجویان است که منجر به بروز مشکلات شدیدی برای برخی دانشجویان دانشگاه آزاد در ترم های گذشته شد.

البته نباید فراموش کرد که متاسفانه ضعف نظارت و نحوه برگزاری امتحانات مجازی دانشگاه آزاد نیز منجر به آن شده است که در سه ترم گذشته، دانشجویان دانشگاه آزاد مانند دانشجویان دیگر دانشگاه ها هنگام برگزاری امتحانات مجازی دست به تقلب بزنند، مثلا به صورت گروهی امتحان بدهند یا برخی افراد نیز با دریافت مبالغی مختلف به جای یکدیگر امتحان بدهند.

همچنین آن طور که دانشجویان دانشگاه آزاد می گویند، بدون شک قطع و وصل شدن مکرر اینترنت بخصوص در ایام قطعی برق که همزمان با برگزاری امتحانات پایان این ترم دانشجویان دانشگاه آزاد بود، بیش از همه منجر به اعتراض این دانشجویان شد. در مجموع هم به نظر می رسد باید هرچه زودتر با روشن شدن تکلیف واکسیناسیون دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد و دیگر دانشگاه ها، کلاس ها به صورت حضوری برگزار شود تا هم دانشجویان دردسری در هنگام شرکت در کلاس و امتحان نداشته باشند، هم میزان بروز تقلب به حداقل برسد.

دردسر دانشجویان دانشگاه آزاد برای ثبت نام در ترم تابستانه

آن طور که روابط عمومی دانشگاه آزاد اعلام کرده است، براساس تقویم زمانبندی انتخاب واحد دوره تابستانه، دانشجویان این دانشگاه از روز شنبه تا پنجشنبه هفته گذشته باید با مراجعه به سامانه آموزشیار به آدرس edu.iau.ac.ir  نسبت به انتخاب واحد دوره تابستان و پرداخت شهریه اقدام می کردند.

اما شنبه هفته گذشته، وقتی دانشجویان دانشگاه آزاد برای ثبت نام در ترم تابستانه به سامانه آموزشیار مراجعه کردند، هنگام تلاش برای ورود به پرتال دانشجویی خود با مشکل مواجه شدند؛ به نحوی که این دانشجویان برای ورود به پرتال دانشجویی‌شان در سامانه آموزشیار نیاز به دریافت یک کُد امنیتی داشتند، اما این کُد برای آنها ارسال نمی شد و همین مساله موجب شد که بسیاری از دانشجویان دانشگاه آزاد روز شنبه نتوانند وارد پرتال دانشجویی شوند.

این مساله در روزهای اخیر موجب اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد بخصوص دانشجویانی شده است که قصد داشتند در ترم تابستانه ثبت نام کنند. همچنین با وجود این که این مشکل از روز یکشنبه هفته گذشته برطرف شد، اما دانشجویان دانشگاه آزاد در فضای مجازی اعتراضات زیادی را نسبت به این اختلال سامانه آموزشیار مطرح کرده و تاکید داشتند که این اختلال منجر به آن شد که آنها نتوانند دروس ترم تابستانه خود را مطابق با نیازشان اخذ کنند.

نقش پیام رسان ایرانی در ارسال اطلاعات سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد

نکته ای که در این میان وجود دارد، این است که کد امنیتی لازم برای ورود به سامانه آموزشیار در دو ترم اخیر از طریق یک پیام رسان ایرانی برای دانشجویان دانشگاه آزاد ارسال می شود و اختلال هفته گذشته سامانه آموزشیار نیز منجر به ابراز گلایه دانشجویان از عملکرد این پیام رسان شد.

دانشجویان دانشگاه آزاد همچنین این سوال را در فضای مجازی مطرح کردند که اساسا چرا آنها برای ورود به پرتال دانشجویی خود، باید این پیام رسان ایرانی را نصب کنند؟ ماجرا به تفاهم نامه ای بازمی‌گردد که سال گذشته بین سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد و این پیام رسان یعنی پیام رسان آیگپ انجام شده و براساس این تفاهم، آیگپ به بستر خدمات آموزشیار در بخش های مختلف از جمله اطلاع رسانی و ارسال رمزهای مربوط به سامانه تبدیل شده است.

از سال گذشته نیز اجرای این تفاهم موجب شده است که هر بار دانشجویان دانشگاه آزاد می خواهند به پرتال دانشجویی خود وارد شوند، الزاما کد امنیتی لازم برای ورود به این سامانه از طریق پیام رسان آیگپ برایشان ارسال می شود. همچنین سامانه آموزشیار از طریق کانال اطلاع رسانی خود در آیگپ، آخرین اخبار مربوط به ثبت نام، انتخاب واحد را به صورت P2P به اطلاع دانشجویان می رساند. ضمن این که از طریق بات آموزشیار در پیام رسان آیگپ خدمات پشتیبانی، دریافت سابقه دانشجویی و پاسخ به سوالات متداول به دانشجویان ارائه می شود و اساتید و دانشجویان می توانند پنل کاربری خود را نیز مشاهده کنند.

اجرای این تفاهم البته به نوعی هم به نفع سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد اسلامی است که به بستری بومی برای ارسال کدهای امنیتی و سایر اخبار و اطلاعات مربوطه به دانشگاه خود نیاز داشت و هم به سود پیام رسان آیگپ برای ورود دانشجویان دانشگاه آزاد در سراسر کشور است که به عضویت در این پیام رسان درآمده اند.

البته آن طور که مدیران پیام رسان گفته اند، تا کنون 10 میلیون کاربر ایرانی آیگپ را نصب کرده اند و حدود 3.5 میلیون نفر نیز به آیگپ طور میانگین از آن استفاده می کنند. بنابراین تا پیش از این تفاهم نیز بازهم این پیام رسان تا حدی در میان کاربران ایرانی جا افتاده بود؛ بخصوص که تا پیش از بروز این مشکل امتیاز آیگپ در فروشگاه اینترنتی گوگل پلی به عنوان مهمترین فروشگاه نرم افزارهای سیستم عامل اندروید، به بالای 4 از 5 نیز رسیده بود.

اختلال در ارسال اطلاعات از سوی سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد

بر این اساس باید توجه داشت که آیگپ صرفا بستری برای ارسال داده ها و اطلاعات مربوط به سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد محسوب می شود و وقتی ارسال داده ها از سوی آموزشیار با اختلال مواجه شود، طبیعتا آیگپ هم نمی تواند اطلاعات مربوط به این سامانه را به دانشجویان ارسال کند؛ چراکه اساسا سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد به صورت برخط به آیگپ متصل است و داده های این سامانه باید به صورت آنلاین به این پیام رسان ارسال شود تا آیگپ بتواند این داده ها را به دانشجویان بفرستد.

آن طور هم که مسئولان سامانه آموزشیار توضیح داده اند، مشکلی که هفته گذشته درباره ارسال کد امنیتی به دانشجویان دانشگاه آزاد پیش آمد، عملا ناشی از اختلال در این سامانه بود و چون سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد نتوانسته بود کُدهای امنیتی را برای آیگپ ارسال کند، این کُدها نیز برای دانشجویان ارسال نشد، این در حالی است که برخی کاربران به دلیل برداشت نادرست و بی اطلاعی از اصل موضوع این ایراد را متوجه آیگپ دانستند.

بنابراین نکته مهم درباره مشکلی که روز شنبه برای دانشجویان دانشگاه آزاد پدید آمد، این است که عدم ارسال کد امنیتی ورود به سامانه آموزشیار ناشی از اختلال در پیام رسان آیگپ نبوده است و این اختلال از خود سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد بوده است.

کدخبر: 707592 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟