حمله مرگبار خشکسالی/ روزهای دردناکی در راه است

لشگر خشکسالی در حال پیشرفت در جهان است. خشکسالی اسکله ها را کم آب و بی آب و  به گل های ترک خورده برخورد می دهد .خشکسالی تورهای ماهیگیری را  جمع کرده  و ماهگیران رافقیرمی کند. خشکسالی  ماهی ها را بی جان و آبزیان را بی نفس میکند. خشکسالی بر گردشگری هم تاثیر گذار خواهد بود ، دیگر گردشگران گرادگرد دریاچه ها و مناظر آنها کم پیدا می شوند زیرا دیگر از آن آب های خروشان و جوشان خبری نیست.خشکسالی سلامت هوا و زمین و انسان و حیوانات را مورد حمله قرار می دهد. خشکسالی می تازد و اگر جهان برای مبارزه با آن ، تخصصی رفتار نکند ، بازنده بزرگی خواهد بود که خارج شدن از دنیای شکست ،دشوار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، شاخص های خشکی گسترده، در اکثر نقاط جهان وجود دارد. مخازن اصلی رودخانه ها در حال کاهش است. باغات میوه جات در حال مرگ و کشاورزی در وضعیت بحران است زیرا سیستم برای آبیاری بیش از حد دچار ناتوانی و فقر آبی شده است.

در بسیاری از رودها که نشانه های آن را در ایران هم در جنوب کشور و خوزستان شاهد هستیم، روزگار زندگی ماهیان به پایان رسیده و ازتشنگی و بی آبی جان سپرده و کوه هایی از ماهیان مرده شکل گرفته است.

شروع خشکسالی کند اما طولانی است

پیچیدگی پدیده خشکسالی برای بسیاری از مردم به خوبی درک نشده است. خشکسالی دارای ویژگی های متمایزی است که از سایر مصائب خود را جدا می کند. خشکسالی هرچند این روزها یک مشکل جهانی است اما از نظر جغرافیایی متنوع است و اغلب کشورهای که درگیر آن شده اند همه استان ها و شهرهایشان درگیر نمی شوند و در چند شهرستان و حوزه های آبخیز آنها گسترش می یابد .شروع خشکسالی کند است اما می توانند به طور نامحدود دوام بیاورد.

خشکسالی و آتش سوزی ها

دامنه طولانی خشکسالی تلخ است و زنجیره ای از اتفاقات را در بر می گیرد. خشکسالی خطر آتش سوزی را افزایش می دهد. گیاهان را خشک کرده و درختان را می کشد و جنگل ها را به چوب کبریت تبدیل می کند. آتش سوزی در سرچشمه های رودخانه فقط باعث سوختن درختان نمی شود. آنها همچنین خاکستر و آوار را به مخازن و رودخانه ها می فرستند. آتش سوزی می تواند سیستم های لوله کشی را نابود و لوله های توزیع آب را با مواد شیمیایی آلوده کند و از همه مهمتر اینکه دود تهدیدی برای سلامت عمومی است.

تاثیر خشکسالی بر سلامت جهان

خشکسالی پیامدهای سلامتی بسیاری را به همراه دارد. برخی از اثرات مربوط به خشکسالی در کوتاه مدت رخ می دهد و می توان آنها را مستقیماً مشاهده و اندازه گیری کرد. اما افزایش آرام یا ماهیت خشکسالی همچنین می تواند منجر به پیامدهای طولانی مدت و غیرمستقیم سلامتی شود که پیش بینی یا نظارت بر آنها همیشه آسان نیست. خشکسالی همچنین می تواند مشکلات طولانی مدت بهداشت عمومی ایجاد کند ، از جمله: کمبود آب آشامیدنی و آب آشامیدنی بی کیفیت تأثیرات بر کیفیت هوا ، بهداشت و بهداشت و غذا و تغذیه بیماری های بیشتر ، مانند ویروس نیل غربی که توسط پشه هایی که در آب راکد تولید می شوند ، حمل می شود.

کاهش جریان های رودخانه و رودخانه می تواند غلظت آلاینده ها را در آب افزایش داده و باعث رکود شود. دمای بالاتر آب در دریاچه ها و مخازن منجر به کاهش سطح اکسیژن می شود که می توان بر روی ماهی و سایر آبزیان و کیفیت آب تأثیر بگذارد. آتش سوزی های مربوط به خشکسالی می تواند رسوبات ، خاکستر ، زغال چوب و بقایای چوبی را به آبهای سطحی منتقل کند و با کاهش سطح اکسیژن در آب باعث از بین رفتن ماهی ها و دیگر آبزیان شود. کاهش نزولات جوی و افزایش تبخیر آب های سطحی به این معنی است که منابع آب زیرزمینی با سرعت معمول دوباره پر نمی شوند و این یعنی می تواند فصل رشد را محدود کرده و شرایطی را فراهم کند که باعث آلودگی حشرات و بیماری ها در برخی از محصولات شود. کمبود محصول می تواند منجر به افزایش قیمت مواد غذایی و کمبود آن شود ، که به طور بالقوه منجر به سوتغذیه می شود. خشکسالی همچنین می تواند بر سلامت دام هایی که برای غذا تهیه می شوند تأثیر بگذارد. در طی خشکسالی ، دام ها می توانند دچار سوتغذیه ، بیماری شده و از بین بروند.

تاثیر خشکسالی بر هوا و افزایش بیماری های ریوی

شرایط غبارآلود ، خشک و آتش سوزی که اغلب با خشکسالی همراه است می تواند به سلامتی آسیب برساند. آتش سوزی و خاک خشک و پوشش گیاهی باعث افزایش تعداد ذرات معلق در هوا می شود ، این مواد می توانند ریه ها را تحریک کنند و بیماری های تنفسی مزمن مانند آسم را بدتر کنند. این امر همچنین می تواند خطر ابتلا به عفونت های حاد تنفسی مانند برونشیت و ذات الریه را افزایش دهد. سایر عوامل مرتبط با خشکسالی بر کیفیت هوا تأثیر می گذارد که می تواند منجر به اثرات سو سلامتی در افراد شود.

خشکسالی داشتن آب برای تمیزی و بهداشت را کاهش می دهد.شرایط خشکسالی نیاز به صرفه جویی در مصرف آب را ایجاد می کند ، اما این اقدامات حفاظتی نباید مانع از بهداشت و بهداشت مناسب شود. بهداشت شخصی ، نظافت ، شستن دست ها و شستن میوه ها و سبزیجات می تواند به گونه ای باشد که باعث صرفه جویی در مصرف آب و همچنین کاهش خطرات سلامتی شود.

خشکسالی و بیماری های عفونی

خشکسالی می تواند باعث افزایش بیماری عفونی شود. ویروس ها ، باکتری ها می توانند آب زیرزمینی و آبهای سطحی را هنگام کاهش باران آلوده کنند. افرادی که آب آشامیدنی خود را از چاه های شخصی می گیرند در معرض خطر بیشتری برای بیماری های عفونی مرتبط با خشکسالی قرار دارند.

گروه های دیگری که در معرض خطر بیشتری قرار دارند ، شامل افرادی هستند که بیماری مزمن زمینه ای دارند.بیماری های حاد تنفسی و گوارشی به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. در هنگام کمبود آب ، در صورت عدم رعایت بهداشت ، خطر ابتلا به بیماری های عفونی افزایش می یابد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

آزاده مختاری

 

کدخبر: 707427 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟