خوزستان آب ندارد / بی آبی این روزهای خوزستان ناشی از اجرای پروژه غیرکارشناسی انتقال آب + صوت
حجم ویدیو: 23.72M | مدت زمان ویدیو: 00:03:14

خوزستان آب ندارد و صدای اعتراض کشاورزان پایین دست بلند شده است. خوزستان آب ندارد و آب شرب بخش زیادی از روستاهای جنوب استان قطع شده است. خوزستان آب ندارد و سازمان آب و برق استان ناچار است به روستاهای زیادی در این استان به وسیله تانکر آبرسانی کند. خوزستان آب ندارد و بسیاری از مردم این استان انتقال آب خوزستان به فلات مرکزی ایران را از جمله مهمترین عوامل بی آبی این روزهای استان خود می دانند. خوزستان آب ندارد و سوء مدیریت منابع آبی موجب تشنگی مردم این استان در شرایط بروز خشکسالی شده است.

بحران آب خوزستان ؛ از خشکسالی تا انتقال آب

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که متوسط بارندگی ها در سال آبی جاری در استان خوزستان به میزان 35 درصد کاهش یافته و میزان آورده آب رودخانه های این استان نیز به میزان 44 درصد کمتر شده است، افزایش شدید مصرف آب در استان خوزستان بخصوص در بخش کشاورزی و به‌ویژه با کشت غیرقانونی برنج منجر به بروز بحران آب در این استان شده است.

بحران آب در استان خوزستان در حالی رخ داده است که این استان در دو سال آبی قبل با ترسالی مواجه بود و شدت وقوع بارندگی ها در این استان به حدی بود که سیل چند مرتبه در بخش های مختلف آن رخ داد؛ سیلی که البته بیشتر به مردم این استان خسارت وارد کرد و چندان به کار مدیریت منابع آبی در آن نیامد؛ مدیریتی ناکارآمد که در شرایط خشکسالی کنونی با بحران تصمیم گیری در نحوه مواجهه با بحران آب روبه‌رو شده است.

در روزهای اخیر نیز مردم استان خوزستان در شهرهای مختلفی از جمله اهواز، ماهشهر، خرمشهر، سوسنگرد و دشت آزادگان در اعتراض به بحران آب دست به برگزاری تجمعات مختلفی زده اند. بخشی از این اعتراضات نسبت به کمبود آب شرب مردم بعضی شهرها و روستاها به‌ویژه در جنوب استان خوزستان است، چراکه با افزایش مصرف آب کشاورزی، بخش های انتهایی کرخه تا حد زیادی خشک شده اند و سازمان آب و برق خوزستان ناچار شده است به برخی روستاهای جنوب استان با تانکر آبرسانی کند.

البته روستاییان و کشاورزان پایین دست و برخی برنج کارانی که به دلیل غیرقانونی بودن کشت خود با قطع شدن آبی که به زمین هایشان می رسد، مواجه شده اند نیز در صف این اعتراضات قرار دارند. در این میان اما نکته مشترکی که در میان اعتراضات مردم شهرها و روستاهای خوزستان به چشم می خورد، اعتراض به انتقال آب این استان به فلات مرکزی ایران است؛ موضوعی پرمناقشه که در سال های اخیر به معضلی سیاسی و حتی امنیتی در سطح کلان کشور تبدیل شده است.

نماینده مردم دزفول: انتقال آب خوزستان از دوره هاشمی اشتباه بود

حدود یک سوم منابع آبی جاری کشور به صورت طبیعی باید به استان خوزستان سرازیر شود، اما از ابتدای دهه 60 پروژه های مختلفی در سرچشمه های کارون و دِز اجرا شده و هم اکنون بخش زیادی از آب این دو رودخانه به استان های اصفهان و یزد هدایت می شود. این در حالی است که تا پیش از بروز تنش آبی امسال، حدود 700 روستا در خوزستان به وسیله تانکر آبرسانی می شدند و هم اکنون با خشک شدن شاخه های انتهایی کرخه تعداد این روستاها از هزار عدد نیز فراتر رفته است.

این نکته ای است که سید احمد آوایی، نماینده مردم دزفول در مجلس با اشاره به آن، انتقال آب خوزستان به فلات مرکزی ایران را مهمترین عامل کم آبی این روزهای استان خود توصیف کرد و به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: متاسفانه اجرای پروژه های انتقال آب از سرچشمه های دِز و کارون از دولت مرحوم هاشمی آغاز شد. اقدامی که البته از همان ابتدا کاری به شدت خطا بود و دولت های بعد نیز همچنان در حال ادامه دادن آن هستند.

وی افزود: انتقال آب خوزستان به فلات مرکزی ایران، کاری خطا، غیرکارشناسی و به شدت ضد محیط زیستی است که به مردم خوزستان بخصوص اهالی شهرها و روستاهای پایین دست آن آسیب زده است. بعد از دولت سازندگی نیز در حالی دولت ها به ادامه دادن این کار خطا پرداختند که بسیاری از کارشناسان تاکید دارند راهکار توسعه استان های مرکزی، انتقال آب از خوزستان نیست.

سازمان محیط زیست هم به اشتباه بودن انتقال آب خوزستان معترف است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: اشتباه بودن تداوم انتقال آب از سرچشمه های دِز و کارون به فلات مرکزی ایران را حتی برخی مسئولان همین دولت نیز قبول دارند و زمانی که من با رئیس فعلی سازمان محیط زیست نیز صحبت کردم، ایشان هم اذعان داشت که نباید این کار انجام شود.

وی با تاکید بر این که اگر انتقال آب خوزستان به فلات مرکزی صرفا برای تامین آب شرب مردم استان های مرکزی کشور انجام می شد، آب مورد نیاز مردم خوزستان لطمه نمی خورد، اظهار داشت: اگر مسئولان دولت های قبلی قصد داشتند صرفا آب شرب مردم استان های مرکزی را تامین کنند، می توانستند با کشیدن خطوط لوله ای که فقط به اندازه آب شرب این استان ها، آب را انتقال می دهد، مشکل مردم اصفهان، یزد و ... را حل کنند، اما متاسفانه سهم آبی که می تواند توسعه خوزستان را به همراه داشته باشد، سال هاست که برای توسعه صنایع و کشاورزی به فلات مرکزی ایران منتقل می شود.

توسعه نامتوازن کشور با انتقال آب خوزستان

بسیاری از کارشناسان مدیریت منابع آبی به نوعی ضمن تایید این صحبت های آوایی تاکید دارند که انتقال آب از خوزستان به فلات مرکزی ایران برای توسعه صنایع استان های مرکزی کشور، موجب کمبود آب کشاورزی و حتی آب شرب مردم این استان شده است.

نماینده مردم دزفول در مجلس نیز در همین راستا تاکید دارد که راهکار توسعه این استان ها، از همان ابتدا انتقال آب از سرچشمه های کارون و دِز نبود و این اقدام منجر به ایجاد توسعه نامتوازن در کشور شده است،؛به نحوی که آب کشاورزی و آب صنایع استان های مرکزی در بسیاری از مواقع تامین می شود، اما مردم خوزستان بخصوص کشاورزان این استان در زمان های بسیاری با بحران آب مواجه می شوند.

وی در ادامه با اشاره به وقوع خشکسالی در خوزستان در سال آبی جاری عنوان کرد: کاهش میزان بارندگی و پایین آمدن آورده رودخانه ها در استان خوزستان در 50 سال گذشته سابقه نداشته و همین مساله گریبان گیر مردم شده است و در این میان، تداوم انتقال آب از خوزستان به استان های مرکزی در سال جاری نیز منجر به تشدید مشکلات ناشی از کم آبی در استان ما شده است.

لزوم تجدید نظر در انتقال آب خوزستان و سهم استان ها

انتقال آب از سرچشمه های کارون و دِز به فلات مرکزی ایران در سال های اخیر همواره مورد مناقشه مسئولان استان های خوزستان و استان های مرکزی ایران بخصوص استان اصفهان شده است؛ مناقشه ای که البته بعضا در میان مردم این استان ها نیز تنش هایی را به همراه داشته است.

حالا هم به نظر می رسد برای رفع این تنش ها، سطوح عالی امنیتی کشور مجددا باید در خصوص روشن شدن تکلیف پروژه های انتقال آب و تعیین سهم آب هر استان تصمیم گیری کنند.

این نکته ای است که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ضمن تاکید روی آن تصریح کرد: همه ما باید سازمان حفاظت محیط زیست ایران را به عنوان حَکَم بپذیریم و این سازمان نیز باید بررسی کند که چه راهکارهای دیگری برای تامین منابع آبی مورد نیاز استان های مرکزی ایران به جز انتقال آب از سرچشمه های دِز و کارون وجود دارد.

وی در همین زمینه به اقدامات برخی کشورهای خلیج فارس در خصوص انتقال آب از دریا اشاره کرد و گفت: ما هم می توانیم با اجرای پروژه های شیرین سازی آب دریا، سهم بخش کشاورزی و صنعت استان های مرکزی کشور را تامین کنیم. البته در سال های اخیر دولت پروژه مهمی را در این زمینه آغاز کرده است و امیدواریم با اجرای هرچه بیشتر این پروژه ها، دولت آینده برای تامین آب استان های مرکزی ایران از انتقال سهم آب مردم خوزستان به استان های مرکزی دست بکشد.

نمایندگان خوزستان برای جلوگیری از انتقال آب چه کرده اند؟

آوایی البته در حالی این صحبت ها را مطرح کرد که علاوه بر نمایندگی مردم دزفول در دوره یازدهم مجلس، در دوره های هفتم و هشتم نیز از همین حوزه در پارلمان حضور پیدا کرده است؛ دوره هایی که مصادف با کشیده شدن خط لوله کوهرنگ 2 به عنوان یکی از مهمترین خطوط لوله انتقال آب خوزستان به فلات مرکزی ایران بود و در حال حاضر نیز وزارت نیرو مشغول کشیدن خط لوله کوهرنگ 3 برای تکمیل پروژه های انتقال آب از سرچشمه‌های دِز و کارون به فلات مرکزی ایران است.

در این میان سوال مهم این است که آوایی و سایر نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی به جز استعفای نمادین آنها در دوره دهم که مورد موافقت رئیس وقت مجلس قرار نگرفت، با وجود مخالفت با پروژه های انتقال آب، در دهه های اخیر دقیقا چه اقدامی برای جلوگیری از اجرای این پروژه ها انجام داده اند؟ سوال دوم هم این است که هم اکنون اگر این نمایندگان بر حرف خود درباره اشتباه بودن پروژه های انتقال آب از خوزستان به فلات مرکزی ایران مُصر هستند، چطور می توانند جلوی اجرای این کار را بگیرند؟

آوایی: مجلس قدرت کافی برای جلوگیری از انتقال آب خوزستان را ندارد

نماینده مردم دزفول در مجلس در پاسخ به این سوال گفت: مجلس قدرت کافی برای جلوگیری از اجرای پروژه انتقال آب خوزستان را ندارد و تنها ابزارهایی که در اختیار نمایندگان قرار دارد، ارائه تذکر و طرح سوال از وزرا و در نهایت استیضاح آنهاست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: نمایندگان استان خوزستان نیز همواره تلاش کردند با دعوت وزیران قبلی و وزیر فعلی نیرو به کمیسیون های مختلف، آنها را نسبت به نادرست بودن پروژه های انتقال آب قانع کنند. ما هنوز هم تلاش می کنیم که وزرا را قانع کنیم، ولی نمی توانیم با دعوا و درگیری حرف خود را به کرسی بنشانیم.

وی اصرار نمایندگان استان های مرکزی کشور به تداوم انتقال آب از استان خوزستان را نیز در به نتیجه نرسیدن تقاضای نمایندگان خوزستان موثر دانست و تاکید کرد: وقتی تعدادی از نمایندگان مجلس که در موضوع انتقال آب ذی‌نفع محسوب می شوند به تداوم این پروژه اصرار می کنند، طبیعتا حرف نمایندگان خوزستان به نتیجه نمی رسد.

نمایندگان به وزیر نیرویی که به دنبال انتقال آب خوزستان است، رای ندهند

آوایی در ادامه اظهار داشت: ما به هیچ وجه موافق بروز تنش در میان نمایندگان و مردم استان های مختلف کشور نیستیم و تاکید داریم که همه ما باید تسلیم کار کارشناسی شویم و همگی باید نظرات سازمان محیط زیست را به عنوان حَکَم بپذیریم.

وی در پایان تصریح کرد: البته با توجه به این که عمر دولت فعلی رو به پایان است، در شرایط کنونی این صحبت ها نتیجه نمی دهد، ولی ما معتقدیم که نمایندگان مجلس نباید به هر کسی که به عنوان وزیر نیروی دولت بعدی معرفی می شود و قصد دارد پروژه های انتقال آب را ادامه دهد، رای بدهند.

کدخبر: 705786 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟